DR Lyd

DR Lyd identiteten er genkendelig igennem alle dele af brugerrejsen. Identiteten giver brugeren en særlig oplevelse af produktets karakter – et digitalt produkt for radio og podcast – og samtidig bevarer den en stærk DR-identitet.

Det bærende element i identiteten er lydbølgen og dennes alfabetet, som er en naturlig forlængelse af formsproget fra logoet. Dette blandes med grafiske UI-elementer, som binder identiten sammen med produktet og tydeligører, at DR Lyd er et digitalt produkt. Lydbølgen er en dynamisk tydeligørelse af vores produkt og tager derfor farve af indholdet, samtidig med at den er i konstant bevægelse, enten i form af animation eller i selve udformningen.

Farver

Farvekombinationer til grafik og tekst

Vi bruger aldrig mere end tre farver samtidig, allerhelst kun to. Det er derfor vigtigt, at man sammensætter farver, som fungerer sammen. Nedenfor ses et skema, der viser, hvilke farver, der kan bruges ovenpå hinanden. Eksemplerne længere nede på siden kan også fungere som gode pejlemærker, når der skal sættes farver sammen.

Når der skal bruges farver på tekst, skal skemaet også bruges. Her er rubrik-farver vist samt brødtekstfarve, som altid er sort eller hvid.

Tekstprincipper

Skrifttype

DR Publik er installeret på alle PC’er i DR. Arbejder du på MAC kan skrifttypen tilgås via DR_Design-serveren her:

smb://net.dr.dk/nle/950_ISILONX/DR_MASTERDESIGN/DR_DESIGN/DR_Basis/ 13_DR_Koncerntypografi

Arbejder du eksternt, kan skrifttypen rekvireres ved at skrive til designmanager@dr.dk

Understregning

Understregningerne må udelukkende bruges på video, hvis det kan hjælpe på læsbarheden. Kan teksten læses uden understregning, så skal understregningen undlades.

Grundelementer

Alfabet

Det gennemgående grafiske element i identiteten er lydbølgen. Den er designet, så hver bogstav i alfabetet har sin egen kombination af tre lydbølger, og man kan derfor skrive med det. Det bliver på den måde et dynamisk og levende element og netop derfor er det altid vigtigt at bruge det som netop dette.

Forslag til brug af lydbølger

Som beskrevet ovenfor kan man bruge lydbølgen som et dynamisk element ved at sætte det sammen som et alfabet. Det kan skaleres op og ned, og nedenfor er beskrevet reglerne for afstand mellem lydbølgerne, som varierer alt afhængig af størrelse.

Skal man for eksempel lave noget kommunikation for “Du kender typen” vil man altså skrive et ord fra titlen og bruge den lydbølge aktivt i designet. På den måde sikrer man varians i udtrykket af lydbølgen fra gang til gang. Det er altså ikke så vigtigt, hvad ordet egentlig er, men det sikrer, at lydbølgen ændrer sig og er dynamisk.

Som udgangspunkt er lydbølgen altid centreret og vokser fra centrum og ud, men når den skaleres tilstrækkeligt op kan den vokse fra bunden.

To typer playere

I designet arbejder vi med to typer af grafiske visninger af playeren, som understreger brugen af DR Lyd og det digitale produkt.

Den store player og miniplayeren. Den store player består typisk af en række store lydbølger som det bærende element, hvorimod miniplayeren altid står alene, da lydbølgerne er en naturlig del af dens kanter.

Sådan bruges playeren

Den store player bruges til alle typer af indholdsvisning men gør sig især godt når indhold skal bundles, hvor den store lydbølge kan bruges på tværs af f.eks. et SoMe-album.

Sådan bruges miniplayeren

Miniplayeren gør sig godt i sammenhænge, hvor man gerne vil bruge et stort baggrundsbillede eller en video, men samtidig gerne vil understrege fornemmelsen af lyd og det digitale produkt.

Brug af indholdsfarver

Hvis man kommunikerer om et enkeltstående program som eksemplerne nedenfor, bruges indholdsfarver. Her bliver indholdet så at sige farvet af farverne fra det program, der kommunikeres om.

Indholdsfarver

Som vist nedenfor tager baggrunden og lydbølgen altså farve af selve coveret.

For at undgå at baggrund og cover flyder sammen kan man med fordel bruge en smule sort i baggrundsfarven.

Tekstfarven kan også være en farve fra coveret, dog er det vigtigt at have god kontrast for øje. Hvis man er i tvivl bruges sort eller hvid.

Brandfarver

Kommunikeres der derimod om flere forskellige programmer, hvor det derfor ikke er muligt at bruge indholdsfarver, bruger man brandfarver. Bundles vil derfor altid være i brandfarver.

Lydbølger der vokser ud af indhold

Når man viser et cover, for eksempel i en henvisning, bruges lydbølgen aktivt som et grafisk element, der vokser ud af indholdet. Dette gøres for at tydeliggøre linket til DR Lyd og på den måde få ejerskab over indholdet.

Her justeres lydbølgen ud fra, hvilke ord der findes i titlen og bruges med de første og sidste fem lydbølger i ordet.

Henvisninger

I henvisninger bruges det grafiske greb som beskrevet ovenfor.

Her er det vigtigt at titel fremgår tydeligt. Fremgår titel ikke på cover skal det altså altid fremgå af tekst ved siden af. Henvisninger animeres altid, når det er muligt.

Animationer

Henvisning

SoMe-posts

Lydbølger og fotos

Lydbølgen kan også bruges som et grafisk element, der sikrer ejerskab over billedmaterialet. Det kan bruges som beskæring eller som et element ovenpå eller i billedet. Her der det vigtigt, at man overholder regler for farvebrug og skalering.

Eksempler på designbrug