Ørnen Om Ørnen Billedgalleri Persongalleri Holdet bag Backstage Download Kommentarer
 
 

Storyboard

Når man skal optage en kompliceret scene på film eller i en tv-serie, er det nødvendigt at vide på forhånd, hvilke billeder scenen skal sættes sammen af. Derfor laves der et storyboard, som er en slags billed-manuskript. Det minder mest af alt om en tegneserie, og bliver lavet af en storyboardtegner i samarbejde med instruktør og fotograf.

Simon Bang har lavet storyboards til flere danske spillefilm og lavede også storyboards til optagelserne af ’Rejseholdet’. Derudover har han undervist i at udvikle storyboards på Den danske Filmskole.

”Et storyboard bruges især, når der skal laves scener, der er svære at gentage og derfor ikke må gå galt. Det kan være alt fra eksplosioner og biljagter til store scener, hvor der filmes på location eller med mange medvirkende. Den slags scener er dyre at lave og skal derfor være ret velorkestrerede”, fortæller Simon Bang.

På ’Ørnen’ var der brug for hans ekspertise i både afsnit 5 og 6. Ud fra fotograf Bjørn Blixt og instruktør Jørn Faurschous ønsker og idéer tegnede Simon Bang storyboards til scenen med nedskydningen af Sergej og Darius i afsnit 5, drabsforsøget på Nazim og eksplosionen i Norge i afsnit 6.

”Som storyboardtegner er det min opgave at fange intentionen i manuskriptet og hos instruktør og fotograf. Der kommer en masse idéer på bordet, som jeg lytter til og prøver at visualisere med de tekniske muligheder og begrænsninger og det udstyr, vi har til rådighed i scenen”, siger Simon Bang.

Der er mange ting at tage hensyn til, når en actionscene skal planlægges. Hvordan viser man f.eks. bedst karakterernes reaktioner i scenen, og hvordan filmes f.eks. en eksplosion, så seerne ikke kan se, at der er tale om special effects eller stunt? Ved at lave et storyboard på forhånd, lægges det fast, præcis hvilke billeder fotografen skal have med hjem fra optagelserne, hvor kameraet skal placeres og hvordan billederne skal opbygges.

”Et gennemarbejdet storyboard giver overskud på optagelserne. Filmholdet ved, hvad de skal have med hjem, fordi instruktøren fysisk kan vise sit hold, hvad han går efter. På den måde har hele holdet den samme idé om, hvad resultatet skal være”, forklarer Simon Bang.