|
Et univers præget af distance og
transparens. I modsætning hertil førte
vi en leg med tæt, varm stoflighed. Opklaringsenheden
som et hjemme i modsætning til de mere kølige
miljøer ude omkring, hvor opklaringen foregår.
Politi-effektivitet på en anderledes makronbund.
Selve udgangspunktet: Holmen og Planbygningen med
Mastekranen lå fast, da jeg kom ind i projektet.
Men straks sprang en lyst til at bruge det fantastiske
område til noget dramatisk. Det er umiddelbart
visuelt. Der er en pågående realisme.
Berøring med mange andre institutioner og miljøer:
Flåden, Kongehuset, Christiania, Opera og Teaterskole,
Filmskole og Arkitektakademiet og sutterne på
Christianshavn. Indenfor få hundrede meter møder
man top og bund af det danske samfund. Det er i sandhed
dramatisk grundstof. Og disse miljøer ligger
alle bundet sammen af Havnen.
Vi havde også lyst til at bryde med den almindelige
vandrette opbygning af billedet med personer foran
og bagved hinanden, og i stedet arbejde med lag, med
noget over og noget under. Fotografere i stejle billeder
nedad og opad. Se personerne ovenfra og nedenfra med
alle de dramatiske skrå linier det automatisk
giver. - Med de anderledes bevægelser som det
giver at skulle op og ned ad trapper, at føre
en samtale på en gang med personer på
1. sal og i kælderen, at aflevere noget til
en person på første sal etc.
For at få så fleksibel en dekoration
som mulig, valgte vi at tage udgangspunkt i et helt
åbent rum i stedet for en gang med lukkede kontorer.
I det omfang vi så havde brug for det, kunne
vi lukke af med reoler og skærmvægge.
I praksis viste det sig dog, at stolperne, der bærer
1. salen var afskærmning nok i sig selv.
Det åbne rum og den gamle bygning kaldte på
inspiration fra lofts i New York og London, som man
også kan se af materialevalget, som er en skønsom
blanding af noget eksklusivt moderne og slidte gamle
materialer. Alt eftergjort fra nyt som en stor illusion
på nær det bærende tømmer,
der er fra nedrivningen af en bygning fra 1870’erne.
Håndhugget tømmer af den ægte vare.
Dekorationerne såvel som seriens øvrige
visuelle look blev til i et tæt, frugtbart og
boblende samarbejde med instruktør og fotograf,
så det var muligt at indarbejde belysningen
og de fotografiske muligheder allerede fra starten.
De ubehagelige overraskelser i optagelserne var derfor
få, og de anvendelige muligheder så mange
flere. |
|