Det betyder, at mens filmholdet optager et afsnit, bliver der samtidig arbejdet
på andre afsnit andre steder i produktionen.
Her kan du se, hvad der skete i alle faser af ”produktion
Ørnen”, mens afsnit 12 blev optaget.
Research: Afsnit 14 og 15
Ørnens researchere, Maise Garde Bergman og
Mogens Kløvedal, er helt fremme ved afsnit
15. De er underleverandører af detaljeret viden
til Ørnens forfattere. Ved hjælp af bøger,
artikler og faglig bistand fra læger, politifolk
og andre konsulenter undersøger de alt om de
emner, som det næste afsnit skal handle om.
Alt dette samler de i en stor mappe til forfatterne,
som bruger det til hjælp og inspiration i skrivefasen.
Manuskript: Afsnit 13
Ørnens to forfattere, Peter Thorsboe og Mai
Brostrøm sidder i deres skrivestue, hvor de
laver den sidste gennemskrivning af manuskriptet til
afsnit 13, inden det skal afleveres til produktion.
Når det er afleveret, går de straks i
gang med manuskriptet til afsnit 14.
Forproduktion: Afsnit 13
Selv om manuskriptet til afsnit 13 endnu ikke er afleveret,
har forfatterne alligevel givet produktionsholdet
oplysninger om handlingens sted og karakterer, så
forberedelserne til optagelserne af næste afsnit
kan komme i gang. Instruktøren Martin Schmidt
skal overtage instruktørstolen i afsnit 13,
og han gennemser de tidligere afsnit af Ørnen
og er så småt begyndt at caste nye skuespillere
og se på locations. Scenografen Søren
Gam overvejer, hvordan nye dekorationer skal se ud
og sørger for at små rekvisitter, som
f.eks. forbryderbilleder eller avisforsider, bliver
produceret. Seriens planlægger Bo Lindquist
finder ud af, hvilke dage, han har skuespillerne til
rådighed, så han kan lave den bedst mulige
optageplan. Pernille Skov Sutherland, der er seriens
line-producer, har det samlede overblik over alt det
praktiske, der skal til for at få en så
stor produktion til at køre på skinner.
Produktion: Afsnit 12
Instruktøren Kristoffer Nyholm er sammen med
sit store filmhold og skuespillerne i gang med optagelserne
til afsnit 12. Optagelserne foregår enten i
den faste studiedekoration eller på location.
Klip: Afsnit 11 og 12
På klippegangen er to klippere i fuld gang.
Gerd Tjur har arbejdet i knap fire uger med afsnit
11 og er næsten færdig med en råklippet
version - et såkaldt ”first cut”
- som færdiggøres sammen med instruktør
Kristoffer Nyholm, når han er færdig med
at instruere sine afsnit. I klipperimmet ved siden
af sidder Janne Bjerg Sørensen, der netop er
gået i gang med at klippe de første optagelser
fra afsnit 12 sammen til færdige scener.
Colourgrading: Afsnit 10
Et helt andet sted i TV-Byen sidder colourgrading-teknikeren
Sven Nielsen og Bo Tengberg, der var fotograf på
afsnit 9 og 10. De er i gang med colour-grading af
afsnit 10 - og det vil sige, at de efter-behandler
det færdigklippede afsnit på computer
for at gøre billedsiden flottere. I hvert eneste
billede justeres lys, skygge og kontraster, og man
sørger f.eks. for, at himlen har samme farve
i en hel scene, selv om den er optaget, mens mørket
faldt på.
Grafik: Afsnit 9
Grafikeren Søren Kristensen og hans kolleger
i DRs afdeling for computergrafik har meget at lave
på Ørnen. De faste opgaver er bl.a. at
lave Ørnens satellit-breakers og de skilte,
der viser, hvor handlingen foregår. Grafikerne
indsætter også alle de billeder, der ses
på video-telefoner og computerskærme i
serien. Derudover kommer mange specialopgaver, der
varierer fra afsnit til afsnit.
Lyd: Afsnit 9
I lydstudiet er Jan Scott og Andreas Hollti ved at
skabe lydsiden til Ørnen afsnit 9. De optimerer
lyden ved at finde de bedste optagelser og rense lydsporet
for støj- De lader også skuespillerne
eftersynkronisere de replikker, der ikke kan renses
godt nok. Til sidst lægges effektlyde (foley)
og musik på. Lydsiden bliver til i samarbejde
med afsnittets instruktør, Søren Kragh
Jacobsen og komponisten Jacob Groth.
Når et afsnit har været gennem alle disse
faser, kan TV-Drama færdigmelde afsnitter, der
nu er klar til udsendelse.
TV-Drama
|