Ørnen Om Ørnen Billedgalleri Persongalleri Holdet bag Backstage Download Kommentarer
 
 
 
  Ørnen -
En produktion i mange faser

Det tager mellem tre og fire måneder at lave hvert eneste afsnit af Ørnen. Afsnittet skal nemlig gennem mange forskellige processer, før forfatterens idéer bliver til et afsnit, der er klar til tv-skærmen.

Vejen går fra research over manuskript-skrivning, forproduktion, produktion, klip, colourgrading, grafik og slutter til sidst med lyd-arbejdet.
For at producere mest effektivt er der gang i alle disse faser på samme tid.

 
 

Det betyder, at mens filmholdet optager et afsnit, bliver der samtidig arbejdet på andre afsnit andre steder i produktionen. Her kan du se, hvad der skete i alle faser af ”produktion Ørnen”, mens afsnit 12 blev optaget.

Research: Afsnit 14 og 15
Ørnens researchere, Maise Garde Bergman og Mogens Kløvedal, er helt fremme ved afsnit 15. De er underleverandører af detaljeret viden til Ørnens forfattere. Ved hjælp af bøger, artikler og faglig bistand fra læger, politifolk og andre konsulenter undersøger de alt om de emner, som det næste afsnit skal handle om. Alt dette samler de i en stor mappe til forfatterne, som bruger det til hjælp og inspiration i skrivefasen.

Manuskript: Afsnit 13
Ørnens to forfattere, Peter Thorsboe og Mai Brostrøm sidder i deres skrivestue, hvor de laver den sidste gennemskrivning af manuskriptet til afsnit 13, inden det skal afleveres til produktion. Når det er afleveret, går de straks i gang med manuskriptet til afsnit 14.

Forproduktion: Afsnit 13
Selv om manuskriptet til afsnit 13 endnu ikke er afleveret, har forfatterne alligevel givet produktionsholdet oplysninger om handlingens sted og karakterer, så forberedelserne til optagelserne af næste afsnit kan komme i gang. Instruktøren Martin Schmidt skal overtage instruktørstolen i afsnit 13, og han gennemser de tidligere afsnit af Ørnen og er så småt begyndt at caste nye skuespillere og se på locations. Scenografen Søren Gam overvejer, hvordan nye dekorationer skal se ud og sørger for at små rekvisitter, som f.eks. forbryderbilleder eller avisforsider, bliver produceret. Seriens planlægger Bo Lindquist finder ud af, hvilke dage, han har skuespillerne til rådighed, så han kan lave den bedst mulige optageplan. Pernille Skov Sutherland, der er seriens line-producer, har det samlede overblik over alt det praktiske, der skal til for at få en så stor produktion til at køre på skinner.

Produktion: Afsnit 12
Instruktøren Kristoffer Nyholm er sammen med sit store filmhold og skuespillerne i gang med optagelserne til afsnit 12. Optagelserne foregår enten i den faste studiedekoration eller på location.

Klip: Afsnit 11 og 12
På klippegangen er to klippere i fuld gang. Gerd Tjur har arbejdet i knap fire uger med afsnit 11 og er næsten færdig med en råklippet version - et såkaldt ”first cut” - som færdiggøres sammen med instruktør Kristoffer Nyholm, når han er færdig med at instruere sine afsnit. I klipperimmet ved siden af sidder Janne Bjerg Sørensen, der netop er gået i gang med at klippe de første optagelser fra afsnit 12 sammen til færdige scener.

Colourgrading: Afsnit 10
Et helt andet sted i TV-Byen sidder colourgrading-teknikeren Sven Nielsen og Bo Tengberg, der var fotograf på afsnit 9 og 10. De er i gang med colour-grading af afsnit 10 - og det vil sige, at de efter-behandler det færdigklippede afsnit på computer for at gøre billedsiden flottere. I hvert eneste billede justeres lys, skygge og kontraster, og man sørger f.eks. for, at himlen har samme farve i en hel scene, selv om den er optaget, mens mørket faldt på.

Grafik: Afsnit 9
Grafikeren Søren Kristensen og hans kolleger i DRs afdeling for computergrafik har meget at lave på Ørnen. De faste opgaver er bl.a. at lave Ørnens satellit-breakers og de skilte, der viser, hvor handlingen foregår. Grafikerne indsætter også alle de billeder, der ses på video-telefoner og computerskærme i serien. Derudover kommer mange specialopgaver, der varierer fra afsnit til afsnit.

Lyd: Afsnit 9
I lydstudiet er Jan Scott og Andreas Hollti ved at skabe lydsiden til Ørnen afsnit 9. De optimerer lyden ved at finde de bedste optagelser og rense lydsporet for støj- De lader også skuespillerne eftersynkronisere de replikker, der ikke kan renses godt nok. Til sidst lægges effektlyde (foley) og musik på. Lydsiden bliver til i samarbejde med afsnittets instruktør, Søren Kragh Jacobsen og komponisten Jacob Groth.

Når et afsnit har været gennem alle disse faser, kan TV-Drama færdigmelde afsnitter, der nu er klar til udsendelse.


TV-Drama