Ørnen Om Ørnen Billedgalleri Persongalleri Holdet bag Backstage Download Kommentarer
 
 
 
  Rapport fra et produktionsmøde.

Normalt er der lukket for alle andre end kernen af produktionsholdet, når der hver onsdag holdes produktions-møde på Ørnen. Men Ørnens web-brugere får alligevel lov til at få et indblik i, hvordan der arbejdes på en stor dansk tv-produktion.

På produktionsmødet samles holdet for at tale om den næste uges opta-gelser. Er der styr på alle detaljerne: rekvisitter, statister, locations? - og er det realistisk at få alt det i kassen, som der står på optageplanen?

 
 
Det er på dette møde, produktionsholdet må prøve at forudse eventuelle problemer, så der ikke kommer grus i det effektive produktionsmaskineri.

På produktionsmødet denne gang deltager Søren Kragh-Jacobsen og Bo Tengberg, der er instruktør og fotograf på afsnit 9 og 10. Til stede er også seriens producent, line-producer, produktionsassistenter, indspilningsleder, og de folk, der er ansvarlige for lyd, lys, locations, rekvisitter, kostume og sminke.

Holdet går en begivenhedsrig uge i møde og skal blandt andet filme i Kastrup Lufthavn og på Stålværket i Frederiksværk. Holdet diskuterer den allerede eksisterende ugeplan, og det største problem viser sig at være lysmængden udenfor, fordi afsnittet optages i slutningen af oktober 2004. Scener, der skal foregå i enten dagslys, skumring eller nattemørke skal jo helst optages, når lyset er rigtigt.

Mange scener i denne uge foregår i skumringen, og det volder problemer, fordi den rigtige skumring ikke varer ret længe. Derfor må der foretages visse justeringer i den oprindelige ugeplan. Fotografen og holdet overvejer, om man enten skal sende en ekstra fotograf ud og lave billederne af Vor Frelser kirkes klokker, mens resten af holdet filmer i lufthavnen - eller ’snyde med lyssætningen, så det ser ud som skumring, selv om det ikke er det. Det er selvfølgelig meget mere besværligt og bliver aldrig lige så godt som den ægte vare.

Den store scene på Stålværket i Frederiksværk, der skal gøre det ud for en fabrikshal i Skt. Petersborg, kræver ekstra hjælp. Så holdet aftaler at booke en specialstyrke-specialist og muligvis en special effekt-mand til at hjælpe med skudscenerne. Kostumieren skal huske et antal russiske AKS-uniformer, og rekvisit afdelingen skal medbringe en rottweiler, der skal bedøves.

Sidste punkt på dagens møde er optagelserne på Hotel Opera. Her har location-manageren reserveret et værelse, og han får besked på at tjekke, hvilken etage værelset ligger på. Normalt foregår optagelserne af Hallgrims hotelværelse i studiet, hvor der findes en nøjagtig kopi af Hotel Operas værelser, men denne gang skal der filmes ud af vinduet - on location - , og der må ikke hænge gadelygter i vejen.

Efter mødet har alle nu styr på deres opgaver under næste uges produktion, og på et stort filmhold er det helt afgørende for at produktionen kan køre effektivt.

Se også udsnit af produktionsplan


TV-Drama