Ørnen Om Ørnen Billedgalleri Persongalleri Holdet bag Backstage Download Kommentarer
 
 
 



 

’Ørnen’ ligner virkeligheden

Alle afsnit af ’Ørnen’ er skrevet af Peter Thorsboe og Mai Brostrøm. De to forfattere har arbejdet på historien om Hallgrim og den grænseoverskriden-de kriminalitet i over to år. En stor del af den tid er gået med research.

For de to forfattere, der også skrev mange afsnit af ’Rejseholdet’ sammen, er det nemlig helt af-gørende, at en tv-serie skal afspejle virkeligheden.

”’Ørnen’ tager ikke afsæt i konkrete sager, som ’Rejseholdet’ gjorde, men det er klart, at vi under arbejdet med ’Rejseholdet’ fik nogle gode kontak-ter i politiet, som stadig hjælper os. Så ’Ørnen’ ligner virkeligheden, men er fiktion på et realistisk grundlag”, fortæller Peter Thorsboe.

 

Da Mai Brostrøm og Peter Thorsboe begyndte at udvikle Ørnen, kendte de ikke meget til grænse-overskridende kriminalitet. Men fra arbejdet med ’Rejseholdet’, vidste Peter Thorsboe, at den grænse-overskridende kriminalitet var et område, som dansk politi var begyndt at bruge rigtig mange ressourcer på. Som Thea siger i afsnit 1: Når de kriminelle bliver internationale, så må politiet følge med. Forfatterne besøgte Europol og fik et billede af, hvor velorganiseret den kriminelle underverden er.

”I ’Ørnen’ prøver vi at beskrive verden, som den er. Vi behøver ikke at gøre virkeligheden værre i underholdningens tjeneste, for den er slem nok. Den grænseoverskridende kriminalitet er jo et område, der vokser i ly af det internationale fokus på terror”, forklarer Peter Thorsboe.

Når nye emner som flykapring, økonomisk kriminalitet eller beriget uran skal være centrum for handlingen, dykker forfatterne ned i bunker af materiale fra aviser, bøger, nettet og leksika, og de får også hjælp fra konsulenter fra relevante myndigheder og ambassader. Det hele bliver parret med en vis intuitiv fornemmelse.

”Problemet er, at hver gang man får en idé til en historie og begynder at arbejde med den, så konfron-teres man hele tiden med sin egen uvidenhed. Den er man så nødt til at samle op på, for at få et afsæt til at kunne fantasere videre. Hvis man ikke kender særlig meget til det man skriver om, så ryger man i den faldgrube, at ens referencer er noget, man har fra bøger eller har set på film og i andre tv-serier. Det er bedre at hente dem i det virkelige liv”, fortæller Mai Brostrøm.

’Ørnen’s troværdighed skyldes, at Peter Thorsboe og Mai Brostrøm har mulighed for et tæt samarbejde med politiet.

”Vi har gode kilder i politiet, som vi bruger til inspiration og rådgivning. De læser manuskripterne igennem, og hvis vi får røde mærker over sprogbrug eller bestemte situationer, så retter vi det. Hvis noget er forkert, er det som regel en spændende udfordring at lave det om! Det kaster noget nyt af sig”, siger Peter Thorsboe.

Selv om grundresearchen er på plads, er der hele tiden detaljer, der skal tjekkes under manuskript-skrivningen.

”Research er jo også at tale med en læge, inden vi skriver om Hallgrims hjerteanfald i afsnit 2. Hvad er proceduren på hospitalet i sådan et tilfælde?”, siger Peter Thorsboe.
”Vi har også kontakt til en rigtig god retspsykiater, der både ved noget om, hvordan en psyke som Hallgrims hænger sammen og også om kriminelles psykologi, fordi hun blandt andet laver gerningsmandprofiler. Vi rådfører os med mange mennesker undervejs for at få styr på store og små detaljer. Det kan være lige fra at finde den rigtige russiske lokalavis til at få noget at vide om internationale grupperinger i Danmark. Det er vigtigt, at man ikke skriver på sine positive eller negative fordomme”, mener Mai Brostrøm.

I starten stod de to forfattere selv for næsten al research. Men på grund af produktionstempoet magter de ikke længere den store research alene. Efter afsnit 8 har de fået tre researchere stillet til rådighed, som løber i forvejen og skaffer facts til forfatterne.

”Vi får nu en mappe fra researcherne med avisartikler, og dem læser vi og bruger noget af det. Det ligger som en bevidsthed og er med til at danne et generelt billede af emnet, som vi så kan arbejde ud fra. Vi siger ikke, at vi ikke laver fejl, for det gør vi, men vi bestræber os på at lave en meget realistisk tv-serie. Derfor er research er en meget væsentlig del af arbejdet. Den kreative proces, hvor vi finder på plottet i historien og psykologien i figurerne, er selvfølgelig den sværeste del af arbejdet, men vi står på et fundament af research”, understreger Peter Thorsboe, som sammen med Mai Brostrøm lige nu skriver på afsnit 11 og 12.