Ørnen Om Ørnen Billedgalleri Persongalleri Holdet bag Backstage Download Kommentarer
 
 
 



 

Den rette location

Et kolonihavehus er ikke bare en kolonihavehus
- i hvert fald ikke når det skal være rammen om en tv-optagelse. Så skal det nemlig være det helt rigtige kolonihavehus i forhold til den stemning, som instruktøren vil have frem i scenen.

Det er ’Ørnen’s location manager, Jesper Grüner, der står for at finde en del af de locations, der skal bruges i serien. Før han går i gang med at lede, holder han et møde med instruktør og fotograf. Det er også dem, der godkender de forslag til locations, som Jesper Grüner kommer hjem med. Meget af hans arbejdsdag foregår i bilen, hvor han kører rundt og ser på egnede bygninger og boliger. Men hvad kigger han egentlig efter, når han skal spotte en god location?

  ”For at bedømme en location er det vigtigt, at man kan tænke i billeder og forestille sig, hvad det er, instruktøren og fotografen vil have. Man skal også have et indblik i, hvordan scenen skal filmes, for at kunne vurdere, om en location er rigtig. Det er f.eks. vigtigt at vide, hvor meget af omgivelserne, vi skal have med i scenen. Men en god location er først og fremmest et sted med den rette stemning til scenen. Samtidig skal de praktiske forhold omkring stedet være i orden - eller kunne blive det. Det er f.eks. altid en ulempe med trafik og støj i nærheden af en location. Derfor skal jeg hele tiden overveje: Kan det lade sig gøre at optage her? Nogle gange finder jeg en rigtig god location, hvor en filmoptagelse bare ikke kan lade sig gøre. Så må man gå efter en anden løsning”, forklarer Jesper Grüner.

I fjerde afsnit af Ørnen var der to locations, som Jesper Grüner brugte meget tid på at finde. Den ene var Palle Pis’ kolonihavehus, og den anden var den nedlagte fabrik, hvor Frandsen fandt pakken med beriget uran.

”Kravene til fabrikken var, at den var øde, nedlagt, og der skulle være en masse strøm til filmholdet og mange parkeringspladser. Det måtte ikke bare være en blå kasse, der lå helt for sig selv, men gerne en stor, rusten fabrik, der var ved at falde fra hinanden. Jeg var rundt og kigge mange steder, før jeg fandt den, vi brugte på Lynetten i København. Her var der råt, vådt og fugtigt, og det gav en stemning til scenen”.

Når Jesper Grüner har fundet en egnet location, skal han søge tilladelse til filmoptagelse hos dem, der ejer stedet. Det kan være offentlige myndigheder, privatpersoner eller firmaer. Normalt er det sværest at få private til at stille deres bolig til rådighed for et stort filmhold. Det lykkedes dog at finde en kolonihaveejer, som ville leje huset ud til ’Ørnen’ et par dage.

”Jeg tror, jeg har set og taget billeder af 30- 40 kolonihavehuse, før jeg fandt det rigtige til Palle Pis. Det skulle være sådan et fristed, hvor han kunne holde fri fra sin kriminalitet. Derfor skulle det ikke være for stort, og det måtte heller ikke være nyistandsat. Vi skulle også have lov at male på huset, for det skulle se ud, som om Palle Pis var ved at restaurere huset. Heldigvis havde huset ejer selv planer om at male huset, så det var ikke noget problem”, siger Jesper Grüner.

Ca. 60 % af ’Ørnen’s optagelser foregår i studiet og 40 % på location. Hvert afsnit byder på nye locations, og det giver Jesper Grüner og hans kolleger nye udfordringer. På ’Ørnen’s optagelser i udlandet er det dog lokale location-folk, som kender området, der finder egnede steder til optagelserne.