Ørnen Om Ørnen Billedgalleri Persongalleri Holdet bag Backstage Download Kommentarer
 
 
 
  Colourgrading

Før colourgrading
Efter colourgrading

I mange år har det været muligt at forbedre kvaliteten af film og tv-seriers billeder elektronisk. Det er den proces, der kaldes colourgrading.

På TV-Dramas serier foregår colourgradingen på en stor computer med navnet ’Da Vinci’ - og bag knapperne sidder Sven Nielsen sammen med fotografen bag det enkelte afsnit.
 
 
Når et afsnit er klippet færdigt, læses det ind i ’Da Vinci’-maskinen og så kan magien begynde. Og det er nærmest tryllekunster, Sven Nielsen kan udrette: Billeder med dagslys kan blive til skumring eller nat, nat kan blive til dag, og endda en smuk solnedgang kan laves i maskinen. Man kan også lege med farvernes mætning, så græsset gøres grønnere og himlen mere blå, eller nedtone farverne, så filmen får et mere ’artistisk’ look.

Men også stemningen i billedet påvirkes meget af lysets temperatur, og man kan derfor opnå store effekter ved at lægge et varmere eller koldere lys på billederne. Stemningen i billederne betyder utrolig meget for, hvordan vi seere oplever en scene. Så for at skabe det helt rigtige udtryk er afsnittets fotograf med til at lave colourgradingen.

Da Sven Nielsen og fotograf Bo Tengberg skulle colourgrade afsnit 10, startede de med at se afsnittet igennem for at finde de fejl, der skulle udbedres og de billeder, der bare kunne blive endnu flottere med lidt finpudsning. Men colourgrading er en tidskrævende proces, hvor der arbejdes billede for billede - og afsnit 10 består af ikke mindre end 1300 klip, der alle er blevet justeret.

I afsnit 10 brugte Sven Nielsen en del tid på at rette scenen, hvor Hallgrim sidder på en bænk og taler med sin far. Optagelserne blev lavet, mens mørket faldt på, så himlen er meget mørkere i nærbillederne af Hallgrim. Det ser helt forkert ud, når de bliver klippet sammen med lysere nærbilleder af faderen, og det ville forstyrre seeren. Derfor har Sven Nielsen sørget for, at himlens farve og lys bliver ens i hele scenen.

Scenen, hvor Hallgrim går og taler med sin kollega Regine på den tyske politigård, er også blevet colourgradet en del. Her så lyset fra lysstofrørerne i loftet nemlig helt gult og forkert ud på optagelserne. Da Hallgrim og Regine nåede frem til hendes kontor, blev lyset til gengæld koldt, fordi kontoret havde mange vinduer. Farvespringet mellem disse to rum var alt for markant og måtte derfor udlignes lidt.

Andre gange har filmholdet været nødt til at skyde en del af en scene om flere dage efter, at den første optagelse blev lavet. Og her kan vejret godt være helt forskelligt på de optagelser, der senere skal klippes sammen. Så må colourgraderen i gang, så himlen og lyset bliver ens i begge optagelser. Det bliver ikke så godt, som hvis lyset havde været rigtigt, men det bliver så godt, at det ikke virker forkert for seerne.

Dernæst skal scenens belysning - dag, skumring eller nat også svare til det tidspunkt, som scenen i følge manuskriptet skal foregå på. Det er nemlig ikke sikkert, at en eftermiddagsscene optages i eftermiddags-belysning.

Colourgrading kan også bruges til at forstærke en series look. I Rejseholdet blev der arbejdet meget med koldt lys og blålige farvetoner, mens Krøniken er mere kendt for sine varme farver og sit gyldne lys. Mest markant var dog miniserien Den serbiske dansker, hvor man via colourgrading havde trukket al den røde farve ud af billederne - og dermed opnåede et gennemgående stiltræk.


TV-Drama