Ørnen Om Ørnen Billedgalleri Persongalleri Holdet bag Backstage Download Kommentarer
 
 



 

Steadicam

Hør og se Steffen fortælle meget mere om steadicam ved at klikke her.

En del af billederne i Ørnen er optaget med et specielt kamera, der kaldes et steadicam. Gennem alle seriens afsnit er det Steffen Wiedemann Larsen, der har lavet steadicam-billederne. Steadicam er et kamera, der med en simpel teknik er monteret på en metal-arm, der sidder fast på en vest, som fotografen har på. Kameraet holdes på plads af små fjedre, der balancerer det og absorberer alle fotografens bevægelser. Derfor kan fotografen gå eller løbe med sit steadicam, uden at billedet ryster eller hopper. Vest og udstyr vejer omkring 30 kg, så det kræver sin mand - man skal vide, hvordan det skal bæres, ellers giver det hurtigt fysiske skader.

Steadicam kommer fra USA, og den særlige billedstil, som steadicam’en giver, brød igennem i film som Scorseses ’Raging Bull’ (’80) og Kubricks ’Ondskabens hotel’ (’80). Ved at bruge steadicam opnår man effekten af, at kameraet svæver - og alt efter scenens karakter opfatter vi billederne som mere drømmen-de, dynamiske eller suspence-skabende. Et af forbillederne for brug af steadicam idag er den amerikanske serie ’Westwing’, som sendes på DR2 under navnet ’Præsidentens mænd’. Her følger steadicam’en de travle mennesker, mens de snakkende løber op og ned ad gangene i Det Hvide Hus - og det giver en meget realistisk stresset stemning.

Der er kun 5-6 fotografer i Danmark, der kan arbejde med steadicam. Steffen Wiedemann Larsen har lært steadicam-teknikken i USA og har arbejdet med det, først i tv-shows og nu i tv-dramatik gennem 15 år. I filmbranchen opfattes brug af steadi-cam traditionelt som en dyr luksus, fordi man booker fotografen og udstyret til enkelte scener. Men på Ørnen er steadicam en fast del af det visuelle koncept, og derfor er Steffen fast tilknyttet serien. Når der ikke optages med steadicam, fungerer Steffen som ’almindelig’ fotograf.

Steadicam i Ørnen
I Ørnen bruges steadicam til at følge folk, der bevæger sig ud og ind af biler, op og ned ad trapper - f.eks. på Holmen, når RSA-folkene ankommer i bil og går op til døren. Når Aktionsstyrken rykker ud, løber Steffen ved siden af med sit steadicam, og det skaber den dynamiske stemning, der skal til i action-scener. Endelig bruges steadicam også til at lave Hallgrims mange ”syn” eller når han på anden vis er svimmel eller syg, f.eks. i afsnit 10, hvor han er blevet forgiftet af Benjamin Stern og slingrer ud ad døren. Her viser steadicam’en Hallgrims oplevelse af, at verden sejler rundt.

I afsnit 1 og i 15 er der lavet en særlig effekt med steadicam’en, som kaldes ’kuglens perspektiv’. Ved nedskydningen af Sandberg (1) og Ziad (15) ser det ud som om, billedet følger kuglen fra der bliver skudt til den rammer sit mål. Effekten laves ved, at Steffen løber med steadicam’en i skudretningen hen til det sted, hvor kuglen rammer. Bagefter speedes optagelsen op, og virker som et kraftigt zoom.


TV-Drama