Steadicam
Hør
og se Steffen fortælle meget mere om steadicam
ved at klikke her.
En del af billederne i Ørnen er optaget med
et specielt kamera, der kaldes et steadicam. Gennem
alle seriens afsnit er det Steffen Wiedemann Larsen,
der har lavet steadicam-billederne. Steadicam er et
kamera, der med en simpel teknik er monteret på
en metal-arm, der sidder fast på en vest, som
fotografen har på. Kameraet holdes på
plads af små fjedre, der balancerer det og absorberer
alle fotografens bevægelser. Derfor kan fotografen
gå eller løbe med sit steadicam, uden
at billedet ryster eller hopper. Vest og udstyr vejer
omkring 30 kg, så det kræver sin mand
- man skal vide, hvordan det skal bæres, ellers
giver det hurtigt fysiske skader.
Steadicam kommer fra USA, og den særlige billedstil,
som steadicam’en giver, brød igennem
i film som Scorseses ’Raging Bull’ (’80)
og Kubricks ’Ondskabens hotel’ (’80).
Ved at bruge steadicam opnår man effekten af,
at kameraet svæver - og alt efter scenens karakter
opfatter vi billederne som mere drømmen-de,
dynamiske eller suspence-skabende. Et af forbillederne
for brug af steadicam idag er den amerikanske serie
’Westwing’, som sendes på DR2 under
navnet ’Præsidentens mænd’.
Her følger steadicam’en de travle mennesker,
mens de snakkende løber op og ned ad gangene
i Det Hvide Hus - og det giver en meget realistisk
stresset stemning.
Der er kun 5-6 fotografer i Danmark, der kan arbejde
med steadicam. Steffen Wiedemann Larsen har lært
steadicam-teknikken i USA og har arbejdet med det,
først i tv-shows og nu i tv-dramatik gennem
15 år. I filmbranchen opfattes brug af steadi-cam
traditionelt som en dyr luksus, fordi man booker fotografen
og udstyret til enkelte scener. Men på Ørnen
er steadicam en fast del af det visuelle koncept,
og derfor er Steffen fast tilknyttet serien. Når
der ikke optages med steadicam, fungerer Steffen som
’almindelig’ fotograf.
Steadicam i Ørnen
I Ørnen bruges steadicam til at følge
folk, der bevæger sig ud og ind af biler, op
og ned ad trapper - f.eks. på Holmen, når
RSA-folkene ankommer i bil og går op til døren.
Når Aktionsstyrken rykker ud, løber Steffen
ved siden af med sit steadicam, og det skaber den
dynamiske stemning, der skal til i action-scener.
Endelig bruges steadicam også til at lave Hallgrims
mange ”syn” eller når han på
anden vis er svimmel eller syg, f.eks. i afsnit 10,
hvor han er blevet forgiftet af Benjamin Stern og
slingrer ud ad døren. Her viser steadicam’en
Hallgrims oplevelse af, at verden sejler rundt.
I afsnit 1 og i 15 er der lavet en særlig effekt
med steadicam’en, som kaldes ’kuglens
perspektiv’. Ved nedskydningen af Sandberg (1)
og Ziad (15) ser det ud som om, billedet følger
kuglen fra der bliver skudt til den rammer sit mål.
Effekten laves ved, at Steffen løber med steadicam’en
i skudretningen hen til det sted, hvor kuglen rammer.
Bagefter speedes optagelsen op, og virker som et kraftigt
zoom.
TV-Drama
|