Ørnen Om Ørnen Billedgalleri Persongalleri Holdet bag Backstage Download Kommentarer
 
 

Søren Kragh Jacobsen

Det er en af dansk films store drenge, Søren Kragh Jacobsen, der har instrueret afsnit 9 og 10 af Ørnen. Han er trådt ind som nummer fem i instruktør-stafetten – og den disciplin har den garvede instruktør aldrig prøvet før: ”Jeg er vant til at lave mine egne projekter helt fra scratch, men her kom jeg ind til en meget velsmurt maskine af et produktionshold. Det har været ligesom at spise lagkage hver dag, og det har levet op til mine bedste drømme. Og i en tid, hvor der er så meget pres på instruktøren af en film i forhold til at sælge billetter og vinde priser, har det været skønt af lave noget, hvor det ikke er instruktøren, der er stjernen. Her er det forfatteren og skuespillerne, der er stjerner, og det har jeg haft det rigtig fint med”, fortæller Søren Kragh-Jacobsen.

TV-Drama har i flere omgange forsøgt at lokke Søren Kragh–Jacobsen indenfor, og denne gang var timingen rigtig: ”Jeg har siddet og skrevet på manuskriptet til en politisk thriller sammen med Rasmus Heisterberg i et år, så jeg tog imod tilbudet bl.a. for at komme ud og filme igen – og øve mig på krimi-genren, som jeg virkelig godt kan lide, men ikke har lavet ret meget af. Jeg holder meget af at læse elegante krimier, og der er også så meget drengerøv i mig, at jeg godt kan lide action, når det er lavet godt. Derfor synes jeg, Ørnen var ret interessant, og min ambition har helt klart været at lave god action, og at sparke så meget liv i personerne, som det som muligt inden for manuskriptet”.

I afsnit 9 og 10 går turen til Skt. Petersborg og Berlin, og afsnittene er præget af actionscener med stormtropper, attentatforsøg og helikoptere. ”Det var fantastisk sjovt at stå i Berlin og lave action, selv om vi ikke har så meget tid til det. Men noget af det, jeg holder allermest af i film making, er det, jeg kalder drømmefabrikken: Det er f.eks., når vi på 3½ time skal lave et commando raid i Palæstina. Da tog vi ned til brandvæsenets øvelsescenter i Hedehusene – og bagefter grumsede vi billederne og klippede dem sammen med rigtige arkivbilleder fra Palæstina. Så fungerer illusionen, selv om det er efter de forhåndenværende søms princip”.

Arbejdet med Ørnen ligger langt fra det dogme 95-koncept, som Søren Kragh-Jacobsen for ti år siden var med til at stifte. Men det passer ham fint: ”Dogme var et nødvendigt projekt dengang, men resultatet er blevet, at halvdelen af budgetterne er forsvundet fra danske film. Derfor får vi så mange kammerspil, der foregår i Farum og er filmet med et registrerende kamera. Det synes jeg, man skal se at komme væk fra, så kameraet igen skal spille en væsentligere rolle. Det er en stor sport for mig, når jeg ser film, at tjekke, hvor stiller de kameraet? Det er ikke ligegyldigt, for en film bæres at det visuelle. Jeg går selv meget op i det, der hedder iscenesættelse med kamera - og det har jeg altid gjort. Ørnen ligger meget godt i tråd med det, for selv om der skal arbejdes stærkt, er der tænkt i det visuelle. Det kan man f.eks. se i RSA-dekorationen”, forklarer Søren Kragh-Jacobsen og uddyber:

”Et billede er ikke bare et billede. Det handler om, hvilken stemning vi går efter. Ved at lade Hallgrim gå rundt i et storslået efterårs-landskab, fortæller vi noget om, hvor han er sit liv lige der. På sammen måde er vi nøjeregnende med at skabe skurkens miljø i Berlin. De billeder skal vise, at han er international, moderne, rig og magtfuld. Derfor lader vi ham komme til syne midt i Berlins skyline omgivet af store monumenter og fly, der lander.

Trods sin fascination af krimigenrens virkemidler har Søren Kragh-Jacobsen dog ikke fraveget sit faglige varemærke, personinstruktionen: ”Jeg har arbejdet her på samme måde, som når jeg laver spillefilm. Jeg forbereder, hvordan scenerne skal optages, derhjemme, for for mig handler det om at frigøre sig fra al teknikken, så man kan hellige sig spillet. Jobbet som instruktør handler jo om at forstå teksten og sammen med skuespillerne sørge for, at vi er tæt på det, forfatterne har tænkt. Og så skal jeg skabe en platform, hvor skuespillerne føler tryghed og frihed, så man får det mest musikalske udtryk frem.

Det er da også det gode skuespil, Søren Kragh-Jacobsen vægter, når snakken falder på yndlingsscenen i de to afsnit: ”Afhøringen af Henriette Sander oppe i Vedbæk, som Ditte og Nazim tager sig af . Det er ligesom forløsningen på det attentat på skolen, som Hallgrim lige har afværget i Berlin. Den er skidegod, og de spiller fantastisk. Det er en lille bitte scene, der får det hele til at løfte sig”, slutter Søren Kragh-Jacobsen. Scenen kan ses under afsnit 10's highlights.

Ørnens trofaste seere kan i øvrigt godt begynde glæde sig, for Søren Kragh-Jacobsen vender tilbage i seriens tredje sæson, hvor han instruerer afsnit 21 og 22.

TV-Drama