Søren Kragh Jacobsen
Det er en af dansk films store drenge, Søren
Kragh Jacobsen, der har instrueret afsnit 9 og 10
af Ørnen. Han er trådt ind som nummer
fem i instruktør-stafetten – og den disciplin
har den garvede instruktør aldrig prøvet
før: ”Jeg er vant til at lave mine egne
projekter helt fra scratch, men her kom jeg ind til
en meget velsmurt maskine af et produktionshold. Det
har været ligesom at spise lagkage hver dag,
og det har levet op til mine bedste drømme.
Og i en tid, hvor der er så meget pres på
instruktøren af en film i forhold til at sælge
billetter og vinde priser, har det været skønt
af lave noget, hvor det ikke er instruktøren,
der er stjernen. Her er det forfatteren og skuespillerne,
der er stjerner, og det har jeg haft det rigtig fint
med”, fortæller Søren Kragh-Jacobsen.
TV-Drama har i flere omgange forsøgt at lokke
Søren Kragh–Jacobsen indenfor, og denne
gang var timingen rigtig: ”Jeg har siddet og
skrevet på manuskriptet til en politisk thriller
sammen med Rasmus Heisterberg i et år, så
jeg tog imod tilbudet bl.a. for at komme ud og filme
igen – og øve mig på krimi-genren,
som jeg virkelig godt kan lide, men ikke har lavet
ret meget af. Jeg holder meget af at læse elegante
krimier, og der er også så meget drengerøv
i mig, at jeg godt kan lide action, når det
er lavet godt. Derfor synes jeg, Ørnen var
ret interessant, og min ambition har helt klart været
at lave god action, og at sparke så meget liv
i personerne, som det som muligt inden for manuskriptet”.
I afsnit 9 og 10 går turen til Skt. Petersborg
og Berlin, og afsnittene er præget af actionscener
med stormtropper, attentatforsøg og helikoptere.
”Det var fantastisk sjovt at stå i
Berlin og lave action, selv om vi ikke har så
meget tid til det. Men noget af det, jeg holder allermest
af i film making, er det, jeg kalder drømmefabrikken:
Det er f.eks., når vi på 3½ time
skal lave et commando raid i Palæstina. Da tog
vi ned til brandvæsenets øvelsescenter
i Hedehusene – og bagefter grumsede vi billederne
og klippede dem sammen med rigtige arkivbilleder fra
Palæstina. Så fungerer illusionen, selv om det er efter
de forhåndenværende søms princip”.
Arbejdet med Ørnen ligger langt fra det dogme
95-koncept, som Søren Kragh-Jacobsen for ti
år siden var med til at stifte. Men det passer
ham fint: ”Dogme var et nødvendigt projekt dengang,
men resultatet er blevet, at halvdelen af budgetterne
er forsvundet fra danske film. Derfor får vi
så mange kammerspil, der foregår i Farum
og er filmet med et registrerende kamera. Det synes
jeg, man skal se at komme væk fra, så
kameraet igen skal spille en væsentligere rolle.
Det er en stor sport for mig, når jeg ser film,
at tjekke, hvor stiller de kameraet? Det er ikke ligegyldigt, for en film bæres at det visuelle.
Jeg går selv meget op i det, der hedder iscenesættelse
med kamera - og det har jeg altid gjort. Ørnen ligger meget godt i tråd med det,
for selv om der skal arbejdes stærkt, er der
tænkt i det visuelle. Det kan man f.eks. se
i RSA-dekorationen”, forklarer Søren
Kragh-Jacobsen og uddyber:
”Et billede er ikke bare et billede. Det handler
om, hvilken stemning vi går efter. Ved at lade
Hallgrim gå rundt i et storslået efterårs-landskab,
fortæller vi noget om, hvor han er sit liv lige
der. På sammen måde er vi nøjeregnende
med at skabe skurkens miljø i Berlin. De billeder
skal vise, at han er international, moderne, rig og
magtfuld. Derfor lader vi ham komme til syne midt
i Berlins skyline omgivet af store monumenter og fly,
der lander.
Trods sin fascination af krimigenrens virkemidler
har Søren Kragh-Jacobsen dog ikke fraveget
sit faglige varemærke, personinstruktionen:
”Jeg har arbejdet her på samme måde,
som når jeg laver spillefilm. Jeg forbereder,
hvordan scenerne skal optages, derhjemme, for for mig
handler det om at frigøre sig fra al teknikken,
så man kan hellige sig spillet. Jobbet som instruktør
handler jo om at forstå teksten og sammen med
skuespillerne sørge for, at vi er tæt
på det, forfatterne har tænkt. Og så
skal jeg skabe en platform, hvor skuespillerne føler
tryghed og frihed, så man får det mest
musikalske udtryk frem.
Det er da også det gode skuespil, Søren
Kragh-Jacobsen vægter, når snakken falder
på yndlingsscenen i de to afsnit: ”Afhøringen
af Henriette Sander oppe i Vedbæk, som Ditte
og Nazim tager sig af . Det er ligesom forløsningen
på det attentat på skolen, som Hallgrim
lige har afværget i Berlin. Den er skidegod,
og de spiller fantastisk. Det er en lille bitte scene,
der får det hele til at løfte sig”,
slutter Søren Kragh-Jacobsen. Scenen kan ses
under afsnit 10's highlights.
Ørnens trofaste seere kan i øvrigt
godt begynde glæde sig, for Søren Kragh-Jacobsen
vender tilbage i seriens tredje sæson, hvor
han instruerer afsnit 21 og 22.
TV-Drama
|