Martin Schmidt
Martin Schmidt sad allerede i instruktørstolen
i Ørnens første sæson, hvor han
instruerede afsnit 7 og 8. Dengang var det historien
om den prostituerede Elena, hvor også Hallgrim
blev stukket ned og kom en tur i dødsriget
for at møde sin mor.
”I 13 og 14 overtog jeg historien om Le Mabé
og Aagaard og hele castet af skuespillere fra Kristoffer
Nyholms to afsnit - og det fungerede faktisk rigtig
godt. Da jeg gik og ventede på manuskrip-terne
til mine afsnit, må jeg indrømme, at
gyser-manden i mig var lidt misundelig på al
det ydre drama, der var i Kristoffers afsnit. Men
der kom heldigvis også to fine manuskripter
til mig. Det er jo både en del af spændingen
og lidt af en dark horse i det her med at lave tv-serier,
at vi instruktører ikke kender historien, når
vi siger ja til at være med”, forklarer
Martin Schmidt.
Til forskel fra første gang Martin Schmidt
arbejdede med Ørnen, så kendte han denne
gang både karaktererne og skuespillerne meget
bedre. Derfor var der denne gang et endnu bedre samarbejde
om scenerne - og det højner selvfølgelig
kvaliteten.
”En af de scener, jeg synes fungerer godt i
afsnit 13, er scenen med skænderiet mellem Marie
og Hallgrim. Der talte jeg meget med Jens og Marina
om, hvordan det skulle gribes an, og hvor meget de
måtte lukke op for vreden. Jeg synes, det virker
fint, at de virkelig spiller sig ud, for der er meget
indebrændt frustration i Marie, og der står
meget på spil mellem dem. Det gør så
blot situationen endnu værre, at den foregår
foran hele holdet på RSA - og den dér
pinlige stemning synes jeg, vi får frem i scenen”,
siger Martin Schmidt.
Et andet eksempel på hvordan skuespillerne
tages med på råd, er castingen af Frandsens
kone Elin. ”Jeg havde tre skuespillere på
min ønskeliste til rollen - og så spurgte
jeg Sten Stig Lommer, hvem af dem han kunne tænke
sig at være gift med i serien. Han valgte så
Tammi Øst, og som man kan se i scenen, så
fungerer de rigtig fint sammen. For selv om skuespillere
er professionelle mennesker, der kan spille kærlige
eller vrede over for hvem som helst, så er det
alligevel ikke uvæsentligt for resultatet, at
der er en god kemi mellem to skuespillere. Det synes
jeg godt, man kan se her, og jeg er selv meget glad
for den scene, fordi den er blevet følsom og
tårevædet uden at være for ”amerikansk””,
fortæller Martin Schmidt.
De to afsnit bød også på optagelser
i udlandet, først i Norske Stavanger og siden
i Paris. Begge steder blev der produceret nogle flotte
billeder, som tilføjer det, der i fagsproget
kaldes production value:
”Jeg er ret vild med de der helikopterbilleder
af fjorden og boreplatformen, vi fik lavet i Stavanger.
Transportscener klippes normalt ned til et minimum
i film, hvis der ikke er dialog, men heldigvis blev
der plads til at få det meste med i afsnittet.
Det er skønt at se, når Ørnen
breder vingerne ud og tager sit publikum ud i verden,
som når vi f.eks. tager til Paris og filmer
ved den nye Triumfbue. I gamle dage havde man taget
to herboende, fransktalende skuespillere og sat dem
op ad en væg på en ’fransk’
café. Det er billigt, og ingen ville tvivle
på, at vi var i Frankrig. Men det giver meget
til det visuelle i fortællingen, når man
prioriterer at optage på stedet. Det synes jeg
er en stor kvalitet ved serien”, slutter Martin
Schmidt.
TV-Drama
|