Ørnen Om Ørnen Billedgalleri Persongalleri Holdet bag Backstage Download Kommentarer
 
 



 

Martin Schmidt

Martin Schmidt sad allerede i instruktørstolen i Ørnens første sæson, hvor han instruerede afsnit 7 og 8. Dengang var det historien om den prostituerede Elena, hvor også Hallgrim blev stukket ned og kom en tur i dødsriget for at møde sin mor.

”I 13 og 14 overtog jeg historien om Le Mabé og Aagaard og hele castet af skuespillere fra Kristoffer Nyholms to afsnit - og det fungerede faktisk rigtig godt. Da jeg gik og ventede på manuskrip-terne til mine afsnit, må jeg indrømme, at gyser-manden i mig var lidt misundelig på al det ydre drama, der var i Kristoffers afsnit. Men der kom heldigvis også to fine manuskripter til mig. Det er jo både en del af spændingen og lidt af en dark horse i det her med at lave tv-serier, at vi instruktører ikke kender historien, når vi siger ja til at være med”, forklarer Martin Schmidt.

Til forskel fra første gang Martin Schmidt arbejdede med Ørnen, så kendte han denne gang både karaktererne og skuespillerne meget bedre. Derfor var der denne gang et endnu bedre samarbejde om scenerne - og det højner selvfølgelig kvaliteten.

”En af de scener, jeg synes fungerer godt i afsnit 13, er scenen med skænderiet mellem Marie og Hallgrim. Der talte jeg meget med Jens og Marina om, hvordan det skulle gribes an, og hvor meget de måtte lukke op for vreden. Jeg synes, det virker fint, at de virkelig spiller sig ud, for der er meget indebrændt frustration i Marie, og der står meget på spil mellem dem. Det gør så blot situationen endnu værre, at den foregår foran hele holdet på RSA - og den dér pinlige stemning synes jeg, vi får frem i scenen”, siger Martin Schmidt.

Et andet eksempel på hvordan skuespillerne tages med på råd, er castingen af Frandsens kone Elin. ”Jeg havde tre skuespillere på min ønskeliste til rollen - og så spurgte jeg Sten Stig Lommer, hvem af dem han kunne tænke sig at være gift med i serien. Han valgte så Tammi Øst, og som man kan se i scenen, så fungerer de rigtig fint sammen. For selv om skuespillere er professionelle mennesker, der kan spille kærlige eller vrede over for hvem som helst, så er det alligevel ikke uvæsentligt for resultatet, at der er en god kemi mellem to skuespillere. Det synes jeg godt, man kan se her, og jeg er selv meget glad for den scene, fordi den er blevet følsom og tårevædet uden at være for ”amerikansk””, fortæller Martin Schmidt.

De to afsnit bød også på optagelser i udlandet, først i Norske Stavanger og siden i Paris. Begge steder blev der produceret nogle flotte billeder, som tilføjer det, der i fagsproget kaldes production value:
”Jeg er ret vild med de der helikopterbilleder af fjorden og boreplatformen, vi fik lavet i Stavanger. Transportscener klippes normalt ned til et minimum i film, hvis der ikke er dialog, men heldigvis blev der plads til at få det meste med i afsnittet. Det er skønt at se, når Ørnen breder vingerne ud og tager sit publikum ud i verden, som når vi f.eks. tager til Paris og filmer ved den nye Triumfbue. I gamle dage havde man taget to herboende, fransktalende skuespillere og sat dem op ad en væg på en ’fransk’ café. Det er billigt, og ingen ville tvivle på, at vi var i Frankrig. Men det giver meget til det visuelle i fortællingen, når man prioriterer at optage på stedet. Det synes jeg er en stor kvalitet ved serien”, slutter Martin Schmidt.

TV-Drama