Martin Schmidt
Se
backstage-videoen med Martin Schmidt
’Ørnen’s afsnit 7 og 8 er instrueret
af Martin Schmidt. Han har tid-ligere instrueret et
par afsnit af ’Rejseholdet’ og ’Nikolaj
og Julie’, men er ellers kendt som dansk films
leverandør af ungdomsgysere med ’Sidste
time’, ’Mørkeleg’ og ’Kat’.
Og det er netop kombinatio-nen af tv-seriens dialog-baserede
scener og gyserfilmens chok-effekter, der kendetegner
Martin Schmidts afsnit af ’Ørnen’.
For selv om ’Ørnen’ ikke er nogen
gyser, kan man jo godt klemme et par små forskrækkelser
ind hist og pist. Især når man, som Martin
Schmidt, kender virkemidlerne fra gysergenren.
”Jeg er stadig fascineret af gyset, men i takt
med at jeg er blevet ældre og mere erfaren,
kan jeg se, at man kan blande tingene på en
anden måde. Jeg sætter pris på at
dykke ned i teksterne og få scenerne til at
blive troværdige. Men jeg ved også, at
jeg med min gyserfilm-tradition har det varemærke,
at folk godt må blive lidt forskrækkede.
Derfor er der et par steder, hvor jeg har gjort lidt
ekstra ud af at levere en dramatik, hvad det angår
- f.eks. i scenen, hvor Lille-John opdager, at Elena
ringer hjem til Ditte, mens han er væk. Elena
er bange og ved, at han vil slå hende
- måske
endda slå hende ihjel. Men da hun er midt i
samtalen, er hun helt væk i savnet af sin datter,
så både hun og vi glemmer ham. Og så
har vi koreograferet scenen sådan, at man får
et lille chok, når han river bildøren
op. Vi har også lagt en ekstra lyd-effekt på,
der hjælper chokket på vej”, fortæller
Martin Schmidt.
Et andet gammelt gysertrick er, at den døde
ikke er død alligevel. Lille John tror, at
Elena er død, og den hopper seerne med på.
Så seerne tror, at bonden kommer hen til et
lig, og får derfor et chok, da Elena griber
ud efter ham.
”Da jeg læste i manuskriptet, at Elena
ikke var død alligevel, så jeg straks
en mulighed for at lave en effekt ud af det. Hun skulle
ikke vågne stille og roligt, men gribe ud efter
ham for at skabe et chok. Det er igen en lille hilsen
til gysergenren, og det kan jeg ikke lade være
med. Elenas vidt åbne øjne, er også
et trick fra gyserverdenen, for alene af den grund
ser hun uhyggelig ud. På film er folk simpelthen
ikke døde en grufuld nok død, hvis de
ligger med lukkede øjne. Men det kræver
meget af skuespillerne”, forklarer Martin Schmidt.
Afsnit 7 er forholdsvis stille og har plads at fortælle
den uhyrlige historie om Elenas liv. Afsnit 8 er mere
tempofyldt, og handler om en fælles europæisk
politiaktion, der skal stresse det kriminelle miljø
til at opgive navnet på den, som har sat mordforsøget
på Hallgrim i gang. Martin Schmidts yndlingsscener
fra afsnit 7 er bl.a. scenen, hvor Hallgrim og Marie
til middag hos den svenske politi-kommissær
Rydén, og scenerne, hvor Lille-John og Elena
er på job i Sverige.
”Da vi lavede middagsscenen, hvor der diskuteres
kvindehandel, havde holdet god tid til at kæle
for optagelserne, og spillet er i top. Det var også
vigtigt for mig at skabe et portræt af Elena
med fylde, for jeg kan huske, at det var smertefuldt
at læse hendes historie i manuskriptet. Derfor
er jeg er ret glad for scenerne med Elena og John
i starten. Elena er sårbar og har alligevel
en vis stolthed, mens han er prototypen på en
rocker-fyr, der skal ledsage hende og lokker hende
ind i huset under falske forudsæt-ninger. Jeg tror den scene virker meget kraftfuldt på
folk, fordi de sagtens kan forestille sig, hvad hun
bliver udsat for”, mener Martin Schmidt.
Martin Schmidt er meget glad for den store instruktørerfaring,
han har fået ved at lave tv-serier. Han priser
også holdarbejdet bag kameraet, hvor alle kræfter
lægger meget arbejde i at sørge for,
at give danskerne noget ordentlig tv-fiktion.
”Hovedambitionen for os er, at folk føler
sig godt underholdt. For seerne kan godt se forskel
på, hvornår der er kælet for det,
og hvornår der er tale om discount tv-serier
med for kort produk-tionstid og for få eksteriørbilleder.
Serier som Rejseholdet og Ørnen lever højt
på kvalitet, og jeg er glad for, at publikum
sætter pris på det, der har kostet mange
penge og vitterligt er godt lavet”, slutter
Martin Schmidt.
|