Ørnen Om Ørnen Billedgalleri Persongalleri Holdet bag Backstage Download Kommentarer
 
 



 

Martin Schmidt

Se backstage-videoen med Martin Schmidt

’Ørnen’s afsnit 7 og 8 er instrueret af Martin Schmidt. Han har tid-ligere instrueret et par afsnit af ’Rejseholdet’ og ’Nikolaj og Julie’, men er ellers kendt som dansk films leverandør af ungdomsgysere med ’Sidste time’, ’Mørkeleg’ og ’Kat’. Og det er netop kombinatio-nen af tv-seriens dialog-baserede scener og gyserfilmens chok-effekter, der kendetegner Martin Schmidts afsnit af ’Ørnen’.

For selv om ’Ørnen’ ikke er nogen gyser, kan man jo godt klemme et par små forskrækkelser ind hist og pist. Især når man, som Martin Schmidt, kender virkemidlerne fra gysergenren.

”Jeg er stadig fascineret af gyset, men i takt med at jeg er blevet ældre og mere erfaren, kan jeg se, at man kan blande tingene på en anden måde. Jeg sætter pris på at dykke ned i teksterne og få scenerne til at blive troværdige. Men jeg ved også, at jeg med min gyserfilm-tradition har det varemærke, at folk godt må blive lidt forskrækkede. Derfor er der et par steder, hvor jeg har gjort lidt ekstra ud af at levere en dramatik, hvad det angår - f.eks. i scenen, hvor Lille-John opdager, at Elena ringer hjem til Ditte, mens han er væk. Elena er bange og ved, at han vil slå hende
- måske endda slå hende ihjel. Men da hun er midt i samtalen, er hun helt væk i savnet af sin datter, så både hun og vi glemmer ham. Og så har vi koreograferet scenen sådan, at man får et lille chok, når han river bildøren op. Vi har også lagt en ekstra lyd-effekt på, der hjælper chokket på vej”, fortæller Martin Schmidt.

Et andet gammelt gysertrick er, at den døde ikke er død alligevel. Lille John tror, at Elena er død, og den hopper seerne med på. Så seerne tror, at bonden kommer hen til et lig, og får derfor et chok, da Elena griber ud efter ham.

”Da jeg læste i manuskriptet, at Elena ikke var død alligevel, så jeg straks en mulighed for at lave en effekt ud af det. Hun skulle ikke vågne stille og roligt, men gribe ud efter ham for at skabe et chok. Det er igen en lille hilsen til gysergenren, og det kan jeg ikke lade være med. Elenas vidt åbne øjne, er også et trick fra gyserverdenen, for alene af den grund ser hun uhyggelig ud. På film er folk simpelthen ikke døde en grufuld nok død, hvis de ligger med lukkede øjne. Men det kræver meget af skuespillerne”, forklarer Martin Schmidt.

Afsnit 7 er forholdsvis stille og har plads at fortælle den uhyrlige historie om Elenas liv. Afsnit 8 er mere tempofyldt, og handler om en fælles europæisk politiaktion, der skal stresse det kriminelle miljø til at opgive navnet på den, som har sat mordforsøget på Hallgrim i gang. Martin Schmidts yndlingsscener fra afsnit 7 er bl.a. scenen, hvor Hallgrim og Marie til middag hos den svenske politi-kommissær Rydén, og scenerne, hvor Lille-John og Elena er på job i Sverige.

”Da vi lavede middagsscenen, hvor der diskuteres kvindehandel, havde holdet god tid til at kæle for optagelserne, og spillet er i top. Det var også vigtigt for mig at skabe et portræt af Elena med fylde, for jeg kan huske, at det var smertefuldt at læse hendes historie i manuskriptet. Derfor er jeg er ret glad for scenerne med Elena og John i starten. Elena er sårbar og har alligevel en vis stolthed, mens han er prototypen på en rocker-fyr, der skal ledsage hende og lokker hende ind i huset under falske forudsæt-ninger. Jeg tror den scene virker meget kraftfuldt på folk, fordi de sagtens kan forestille sig, hvad hun bliver udsat for”, mener Martin Schmidt.

Martin Schmidt er meget glad for den store instruktørerfaring, han har fået ved at lave tv-serier. Han priser også holdarbejdet bag kameraet, hvor alle kræfter lægger meget arbejde i at sørge for, at give danskerne noget ordentlig tv-fiktion.

”Hovedambitionen for os er, at folk føler sig godt underholdt. For seerne kan godt se forskel på, hvornår der er kælet for det, og hvornår der er tale om discount tv-serier med for kort produk-tionstid og for få eksteriørbilleder. Serier som Rejseholdet og Ørnen lever højt på kvalitet, og jeg er glad for, at publikum sætter pris på det, der har kostet mange penge og vitterligt er godt lavet”, slutter Martin Schmidt.