Lyddesign
Video:
Se Steen Stig Lommer i dubbing-rummet
Video:
Se Jacob Groth og Andreas lægge sidste hånd
på afsnit 16
Når et afsnit af Ørnen er færdigklippet,
bliver det lagt i hænderne på seriens
lyddesignere. De processer, der foregår i lydstudiet,
er meget vigtige for den oplevelse, seerne får
på skærmen. Når lyden er god og
musikken er brugt rigtigt, er det nemlig en meget afgørende
faktor i forhold til at skabe den rigtige stemning
af drama, uhygge, fare, sørgmodighed eller
romantik i en film eller en tv-fortælling.
Samlet set er opgaven i lydstudiet at designe en
’lydkulisse’ til det enkelte afsnit af
Ørnen. Hvert afsnit skal på den ene side
’lyde som Ørnen’, dvs. lyde som
det genkendelige lydkoncept, serien har. På
den anden side er hver historie jo unik, så
opgaven er forskellig fra gang til gang.
Arbejdet i lydstudiet foregår sådan:
Lyddesigneren starter med at rense lyden, så
replikkerne høres helt klart. Er det ikke muligt,
så må skuespillerne kaldes ind for at
indtale et par replikker igen - dette kaldes dubbing
eller eftersync. Der lægges også effektlyde,
lyd-atmosfærer og musik på lydsporet,
og så sørger lyddesigneren for, at lydniveuaet
ligger rigtigt gennem hele afsnittet.
Det tager mellem 3 og 4 uger at designe lyden på
et afsnit, og i det meste af den periode arbejder
lyddesigneren selvstændigt med afsnittet. Men
i løbet af lydredigeringens sidste fase sidder
Ørnens komponist Jacob Groth og afsnittets
instruktør også med i lydstudiet for
at finpudse afsnittets lydside.
TV-Drama
|