Ørnen Om Ørnen Billedgalleri Persongalleri Holdet bag Backstage Download Kommentarer
 
 



 

Lyddesign

Video: Se Steen Stig Lommer i dubbing-rummet

Video: Se Jacob Groth og Andreas lægge sidste hånd på afsnit 16

Når et afsnit af Ørnen er færdigklippet, bliver det lagt i hænderne på seriens lyddesignere. De processer, der foregår i lydstudiet, er meget vigtige for den oplevelse, seerne får på skærmen. Når lyden er god og musikken er brugt rigtigt, er det nemlig en meget afgørende faktor i forhold til at skabe den rigtige stemning af drama, uhygge, fare, sørgmodighed eller romantik i en film eller en tv-fortælling.

Samlet set er opgaven i lydstudiet at designe en ’lydkulisse’ til det enkelte afsnit af Ørnen. Hvert afsnit skal på den ene side ’lyde som Ørnen’, dvs. lyde som det genkendelige lydkoncept, serien har. På den anden side er hver historie jo unik, så opgaven er forskellig fra gang til gang.

Arbejdet i lydstudiet foregår sådan: Lyddesigneren starter med at rense lyden, så replikkerne høres helt klart. Er det ikke muligt, så må skuespillerne kaldes ind for at indtale et par replikker igen - dette kaldes dubbing eller eftersync. Der lægges også effektlyde, lyd-atmosfærer og musik på lydsporet, og så sørger lyddesigneren for, at lydniveuaet ligger rigtigt gennem hele afsnittet.

Det tager mellem 3 og 4 uger at designe lyden på et afsnit, og i det meste af den periode arbejder lyddesigneren selvstændigt med afsnittet. Men i løbet af lydredigeringens sidste fase sidder Ørnens komponist Jacob Groth og afsnittets instruktør også med i lydstudiet for at finpudse afsnittets lydside.

TV-Drama