Med afsnit 11 i klipperummet
Se
et kort videoklip, hvor
klipper og instruktør arbejder med afsnit 11
i klipperummet
Ørnens afsnit 11 er klippet af Gerd
Tjur, der også har klippet mange afsnit af TV-Dramas
tidligere serier: ’Landsbyen’, ’Taxa’,
’Rejseholdet’’ og ’Krøniken’.
De fleste mennesker forbinder nok dét at lave
film med selve optagelserne af de enkelte scener.
Men det, der sker i klippe-rummet, når optagelserne
er i hus, er en lige så vigtig proces, når
man skal fortælle på film. Det er nemlig
her, de bedste af de mange optagelser klippes sammen
til den helhed, vi ser på skærmen hver
søndag. Missionen i klipperummet er at fortælle
historien så godt som muligt, og derfor bliver
der lagt mange kræfter i at sammensætte
afsnittet med blik for fortællingens dramatiske
intensitet, dvs. stemning, tempo, følelser
og spænding.
Gerd Tjur har haft ca. seks uger til at klippe afsnit
11. ”Klippearbejdet foregår på den
måde, at når hver dags optagelser er i
hus, sendes de hjem til mig, og så går
jeg i gang med at rå-klippe de enkelte scener.
Efter fire uger, når alle optagelser er færdige,
klipper jeg afsnittets ca. 60 små scener sammen
til det, der kaldes et ”first cut”. Herefter
sidder instruktøren, der på afsnit 11
var Kristoffer Nyholm, med i klipperummet i to uger.
Det er her, vi arbejder på et ”final cut”
- dvs. vi klipper afsnittet færdigt og laver
alle de finjusteringer, der skal optimere fortællingen”,
fortæller Gerd Tjur.
Og finjusteringer må der til hver eneste gang,
uanset hvor godt manuskriptet ellers er. Det er nemlig
først, når optagelserne er klippet sammen,
at manuskriptet står sin prøve.
”I
Ørnen kører der flere plots på
samme tid, og handlingen er mere kompleks end i andre
serier, vi kender. Derfor er en del af min opgave
at være med til at sikre forståelsen i
afsnittet: Fremstår plottet klart nok for seerne?
- og har seerne de oplysninger, de skal bruge for
at forstå handlingen og selv digte med undervejs?”,
siger Gerd Tjur.
Da Kristoffer Nyholm og Gerd Tjur arbejdede med afsnit
11, viste det sig, at der manglede et par brikker
i puslespillet. I manuskriptet var der ingen forbindelse
mellem Nikki og de to falske ambulancefolk, før
de mødtes. Det fungerede ikke helt, så
Ørnens hovedforfatter Peter Thorsboe skrev
telefon-scenen, hvor Benjamin Stern forklarer Nikki,
at han skal smugles ud af landet i en ambulance.
Den scene blev så produceret i lyn-tempo, så
den kunne blive klippet ind i det næsten færdige
afsnit. Det hører dog til sjældenhederne,
at der må laves ekstra scener. For det meste
er justeringerne gjort ved at klippe et par replikker
ud, hvis billederne fortæller det hele - eller
at tilføje et par nye replikker for at skabe
klarhed:
”For at sikre forståelsen af
Le Mabés mail til Benjamin Stern om de to congolesiske
kvinder lagde vi to nye replikker ind i scenen. Hallgrim
spørger: Hvorfor briefer Le Mabé Benjamin
om de to her?” og Ditte svarer ”Det kan
være, de kan vidne mod Le Mabé”.
Det kan godt lade sig gøre at lægge nye
replikker ind i en færdig scene, hvis billedet
viser noget andet, end den, der taler. Her klipper
vi til en fax med billeder af de to kvinder, der tales
om. Vi kunne også have klippet til et lytte-billede
af en af dem, der tales til. Sådan kan man godt
snyde lidt for at fremme forståelsen”,
forklarer Gerd Tjur.
”Det, der er udfordringen ved Ørnen
for mig som klipper, er at få den komplekse
handling til at gå op, og så selvfølgelig
at vælge præcis de klip, hvor skuespillerne
er allerbedst. Det er også sjovt for mig at
arbejde med variationen mellem Ørnens forholdsvis
rolige klippestil og de mere tempo-fyldte action-scener.
Det giver serien en god dynamik”, sluttet Gerd
Tjur, der netop har færdiggjort sit femte afsnit
af serien.
TV-Drama
|