Ørnen Om Ørnen Billedgalleri Persongalleri Holdet bag Backstage Download Kommentarer
 
 



 

Med afsnit 11 i klipperummet

Se et kort videoklip,
hvor klipper og instruktør arbejder med afsnit 11 i klipperummet

Ørnens afsnit 11 er klippet af Gerd Tjur, der også har klippet mange afsnit af TV-Dramas tidligere serier: ’Landsbyen’, ’Taxa’, ’Rejseholdet’’ og ’Krøniken’.

De fleste mennesker forbinder nok dét at lave film med selve optagelserne af de enkelte scener. Men det, der sker i klippe-rummet, når optagelserne er i hus, er en lige så vigtig proces, når man skal fortælle på film. Det er nemlig her, de bedste af de mange optagelser klippes sammen til den helhed, vi ser på skærmen hver søndag. Missionen i klipperummet er at fortælle historien så godt som muligt, og derfor bliver der lagt mange kræfter i at sammensætte afsnittet med blik for fortællingens dramatiske intensitet, dvs. stemning, tempo, følelser og spænding.

Gerd Tjur har haft ca. seks uger til at klippe afsnit 11. ”Klippearbejdet foregår på den måde, at når hver dags optagelser er i hus, sendes de hjem til mig, og så går jeg i gang med at rå-klippe de enkelte scener. Efter fire uger, når alle optagelser er færdige, klipper jeg afsnittets ca. 60 små scener sammen til det, der kaldes et ”first cut”. Herefter sidder instruktøren, der på afsnit 11 var Kristoffer Nyholm, med i klipperummet i to uger. Det er her, vi arbejder på et ”final cut” - dvs. vi klipper afsnittet færdigt og laver alle de finjusteringer, der skal optimere fortællingen”, fortæller Gerd Tjur.

Og finjusteringer må der til hver eneste gang, uanset hvor godt manuskriptet ellers er. Det er nemlig først, når optagelserne er klippet sammen, at manuskriptet står sin prøve.
”I Ørnen kører der flere plots på samme tid, og handlingen er mere kompleks end i andre serier, vi kender. Derfor er en del af min opgave at være med til at sikre forståelsen i afsnittet: Fremstår plottet klart nok for seerne? - og har seerne de oplysninger, de skal bruge for at forstå handlingen og selv digte med undervejs?”, siger Gerd Tjur.

Da Kristoffer Nyholm og Gerd Tjur arbejdede med afsnit 11, viste det sig, at der manglede et par brikker i puslespillet. I manuskriptet var der ingen forbindelse mellem Nikki og de to falske ambulancefolk, før de mødtes. Det fungerede ikke helt, så Ørnens hovedforfatter Peter Thorsboe skrev telefon-scenen, hvor Benjamin Stern forklarer Nikki, at han skal smugles ud af landet i en ambulance.

Den scene blev så produceret i lyn-tempo, så den kunne blive klippet ind i det næsten færdige afsnit. Det hører dog til sjældenhederne, at der må laves ekstra scener. For det meste er justeringerne gjort ved at klippe et par replikker ud, hvis billederne fortæller det hele - eller at tilføje et par nye replikker for at skabe klarhed:
”For at sikre forståelsen af Le Mabés mail til Benjamin Stern om de to congolesiske kvinder lagde vi to nye replikker ind i scenen. Hallgrim spørger: Hvorfor briefer Le Mabé Benjamin om de to her?” og Ditte svarer ”Det kan være, de kan vidne mod Le Mabé”. Det kan godt lade sig gøre at lægge nye replikker ind i en færdig scene, hvis billedet viser noget andet, end den, der taler. Her klipper vi til en fax med billeder af de to kvinder, der tales om. Vi kunne også have klippet til et lytte-billede af en af dem, der tales til. Sådan kan man godt snyde lidt for at fremme forståelsen”, forklarer Gerd Tjur.

”Det, der er udfordringen ved Ørnen for mig som klipper, er at få den komplekse handling til at gå op, og så selvfølgelig at vælge præcis de klip, hvor skuespillerne er allerbedst. Det er også sjovt for mig at arbejde med variationen mellem Ørnens forholdsvis rolige klippestil og de mere tempo-fyldte action-scener. Det giver serien en god dynamik”, sluttet Gerd Tjur, der netop har færdiggjort sit femte afsnit af serien.

TV-Drama