Fotografen fortæller
Se den omtalte scene
Filmfotografen Lars Vestergaard er manden
bag kameraet i det 19. afsnit af Ørnen. Men
for Lars Vestergaard er Ørnen ikke noget nyt
bekendtskab. Der var nemlig ham, der sammen med Niels
Arden Oplev udviklede seriens visuelle stil helt tilbage
i afsnit 1 og 2. Siden har han også fotograferet
afsnit 15 og 16.
”Det visuelle koncept handler blandt andet om,
at vi bruger et bevægeligt kamera i Ørnen.
Ikke et håndholdt uroligt kamera, men et svævende
steadycam. Bevægelsen i kameraet stiger i takt
med den dramatiske intensitet, og derfor er det de
situationer, hvor handlingen rigtig spidser til, at
folk måske lægger mærke til, at
det bevægelige kamera tilfører scenen
dynamik”. fortæller Lars Vestergaard.
Gennem seriens mange afsnit har der været en
del andre fotografer bag kameraet, og ikke alle fotografer
har lagt lige stor vægt på at holde fast
i grundidéen om at have kameraet i bevægelse.
Derfor var Lars Vestergaards mission på afsnit
19, at dét igen skulle være en markant
del af seriens look:
”Der er specielt to scener, hvor jeg synes,
det er lykkedes godt. Den ene er scenen, hvor Hallgrim
går gennem en butiksarkade i Stockholm. Han
er netop er blevet smidt ud af Frida, og samtidig
er han presset rent jobmæssigt. Dér kan
vi med det bevægelige kamera visuelt vise, at
nu er Hallgrim groft sagt ”på skideren”.
Hans verden er i ubalance.
Den anden scene, som fungerer godt med det bevægelige
kamera, er konference-scenen inde i ”Ørnenborgen”.
Det er egentlig en lang snakke-scene med mange skuespillere,
og de kan normalt være svære at gøre
visuelt interessante. Men den konstante bevægelse
i kameraet giver, sammen med musikken, meget mere
dynamik til scenen. En fornemmelse hos seerne af,
at der er travlhed, og at der er noget vigtigt på
spil.”
Det er også fotografens opgave at skabe stemningen
i afsnittet ved hjælp af locationvalg og især
lyssætningen. Og stemnings-mæssigt skiller
afsnit 19 sig ud med sit dystre emne, der også
påvirkede filmholdet meget under optagelserne.
”Afsnittet handler jo om pædofili, og
det var rædselsfuldt at lave for hele filmholdet,
fordi vi selv har børn. Samtidig er det netop
Ørnens force at den fortæller den slags
historier. Men specielt scenerne på hotellet
med den lille pige var hjerteskærende, så
vi var simpelthen nødt til at skyde et professionelt
filter ind for overhovedet at kunne forholde sig til
lys f.eks.. Fordi emnet var så grumt, valgte
vi at lave et afsnit, der i sit udtryk er mørkere.
Samtidig gjorde vi det mere afmættet i farverne
end tidligere. Og så er jeg stolt af, at vi
fik lavet en mere kontrastfuld lyssætning, der
også holder i de scener, hvor kameraet er i
bevægelse. Det bidrager nemlig til den helt
rigtige dynamiske stil i det her afsnit”, slutter
Lars Vestergaard.
TV-Drama
|