Ørnen Om Ørnen Billedgalleri Persongalleri Holdet bag Backstage Download Kommentarer
 
 



 

Fotografen fortæller

Se den omtalte scene

Filmfotografen Lars Vestergaard er manden bag kameraet i det 19. afsnit af Ørnen. Men for Lars Vestergaard er Ørnen ikke noget nyt bekendtskab. Der var nemlig ham, der sammen med Niels Arden Oplev udviklede seriens visuelle stil helt tilbage i afsnit 1 og 2. Siden har han også fotograferet afsnit 15 og 16.

”Det visuelle koncept handler blandt andet om, at vi bruger et bevægeligt kamera i Ørnen. Ikke et håndholdt uroligt kamera, men et svævende steadycam. Bevægelsen i kameraet stiger i takt med den dramatiske intensitet, og derfor er det de situationer, hvor handlingen rigtig spidser til, at folk måske lægger mærke til, at det bevægelige kamera tilfører scenen dynamik”. fortæller Lars Vestergaard.

Gennem seriens mange afsnit har der været en del andre fotografer bag kameraet, og ikke alle fotografer har lagt lige stor vægt på at holde fast i grundidéen om at have kameraet i bevægelse. Derfor var Lars Vestergaards mission på afsnit 19, at dét igen skulle være en markant del af seriens look:

”Der er specielt to scener, hvor jeg synes, det er lykkedes godt. Den ene er scenen, hvor Hallgrim går gennem en butiksarkade i Stockholm. Han er netop er blevet smidt ud af Frida, og samtidig er han presset rent jobmæssigt. Dér kan vi med det bevægelige kamera visuelt vise, at nu er Hallgrim groft sagt ”på skideren”. Hans verden er i ubalance.

Den anden scene, som fungerer godt med det bevægelige kamera, er konference-scenen inde i ”Ørnenborgen”. Det er egentlig en lang snakke-scene med mange skuespillere, og de kan normalt være svære at gøre visuelt interessante. Men den konstante bevægelse i kameraet giver, sammen med musikken, meget mere dynamik til scenen. En fornemmelse hos seerne af, at der er travlhed, og at der er noget vigtigt på spil.”

Det er også fotografens opgave at skabe stemningen i afsnittet ved hjælp af locationvalg og især lyssætningen. Og stemnings-mæssigt skiller afsnit 19 sig ud med sit dystre emne, der også påvirkede filmholdet meget under optagelserne.

”Afsnittet handler jo om pædofili, og det var rædselsfuldt at lave for hele filmholdet, fordi vi selv har børn. Samtidig er det netop Ørnens force at den fortæller den slags historier. Men specielt scenerne på hotellet med den lille pige var hjerteskærende, så vi var simpelthen nødt til at skyde et professionelt filter ind for overhovedet at kunne forholde sig til lys f.eks.. Fordi emnet var så grumt, valgte vi at lave et afsnit, der i sit udtryk er mørkere. Samtidig gjorde vi det mere afmættet i farverne end tidligere. Og så er jeg stolt af, at vi fik lavet en mere kontrastfuld lyssætning, der også holder i de scener, hvor kameraet er i bevægelse. Det bidrager nemlig til den helt rigtige dynamiske stil i det her afsnit”, slutter Lars Vestergaard.

TV-Drama