Kristoffer Nyholm
Backstage-video:
Dyrehaven
Afsnit 11 og 12 er instrueret af
Kristoffer Nyholm, der træder ind som den 6.
instruktør i stafetten. Han er en instruktør
med stor spændvidde i sit talent, for ud over
at lave sine egne projekter har han fulgt to ret forskellige
spor i sin karriere: Kristoffer Nyholm har været
sparringspartner på de fleste af Lars von Triers
film, og så har han instrueret mange afsnit
af de fleste nye danske tv-serier.
Kristoffer Nyholm sagde ja til at instruere Ørnen
efter at have set de fire første afsnit, som
han var meget begejstret for:
”Det virkede som om, der var nogle ambitioner
i det. Det er en spændende serie - ikke mindst
pga. Hallgrim og det psykologiske lag, der ligger
i hans karakter. Det betyder også noget, at
der er nogle forfattere bag, der vil noget med historien
og gradvist udvikler den hen ad vejen. Det synes jeg
er stimulerende”, fortæller Kristoffer
Nyholm.
Med sin store er erfaring fra tv-serier som ’Landsbyen’,
’Taxa’, ’Hotellet’ og ’Nikolaj
og Julie’ er han ikke tvivl om, hvad der gør
Ørnen til en helt særlig tv-serie:
’Ørnen vægter én hovedperson
frem for en gruppe af mennesker. Fortællemæssigt
og skuespillermæssigt bevæger den sig
også ud over landets grænser, og det giver
luft under vingerne’.
Afsnit 11 handler om jagten på Benjamin Stern
og om de to kvinder fra Congo, mens afsnit 12 er historien
om den grumme Le Mabé og hans danske forbindelser,
Moto og Aagaard. Flere plots udfoldes sideløbende,
og man aner konturerne af en rigtig stor sag. Kristoffer
Nyholm har været glad for at forløse
disse historier på skærmen.
”De afsnit, jeg holder mest af, er når
de dér velresearchede fortællinger dukker
op, f.eks. om kvindehandel og, som i det her tilfælde,
om nogle flygtningeskæbner, som publikum får
sat ansigt på. Samtidig får vi også
fortalt en historie om dansk erhvervslivs samarbejde
med nogle dybt korrupte regimer i Afrika. Og dermed
kobles vores livsstil sammen med andre menneskers
elendighed og viser de konsekvenser, det har for nogle
kvinder, som vi her møder i øjenhøjde
og lever os ind i. Det er måske nogle historier,
man kender lidt til i forvejen, men her får
vi et større indblik i, hvilke konflikter,
der styrer samfundet. Dér når historien
langt, og jeg synes, forfatterne har sat sig nogle
rigtig gode mål ved at lave et krimi-lag, der
hudfletter samfundet”, mener Kristoffer Nyholm.
I de to afsnit medvirker en del udenlandske skuespillere,
men samarbejdet med dem voldte ingen problemer for
Kristoffer Nyholm. Han har tidligere arbejdet med
internationale skuespillere under samarbejdet med
Lars von Trier.
” De internationale skuespillere beriger serien,
men det er klart, at man er nødt til være
lidt mere sproglig opmærksom. Man kan ikke småsludre
sig frem til noget. Derfor er man tvunget til at være
ret præcis for at føre dem ind i seriens
univers og den form, som serien har. Men de var meget
professionelle, og jeg var glad for at arbejde med
dem - især de congolesiske kvinder, som ramte
tonen fra første øjeblik. Det er skønt
at møde nogle, der er uden for vores egen lille
kulturkreds, og for de danske spillere er det et løft
at spille overfor kolleger fra andre lande”.
Udover at instruere de enkelte scener, virker instruktøren
også som sparringspartner for forfatterne. Instruktøren
er jo ’det første publikum’, og
forfatterne er meget åbne for den respons, der
kan gøre et godt afsnit bedre. Sådan
var det også med afsnit 11, hvor Kristoffer
Nyholm havde nogle idéer til scenerne mellem
Hallgrim og Frida i Stockholm.
”Oprindelig var tanken, at Hallgrim bare skulle
lukke hende ud af sin hoteldør, så mødet
med Frida var ganske kort. Det virkede lidt for hårdkogt
og afstumpet på mig, så jeg foreslog forfatterne
at gøre scenen større for at vise Hallgrim
som mere end en kvinde-forbruger. Det var de enige
i, og så skrev de scenen om. Resultatet blev,
at Frida bliver vist som en person i Hallgrims liv,
som han har nogle følelser for, og som han
også godt kan gå på juleindkøb
med. Jeg er glad for den scene, fordi den fungerede
godt på det følelsesmæssige plan
i det korte møde mellem gamle kærester”,
slutter Kristoffer Nyholm.
TV-Drama
|