Ørnen Om Ørnen Billedgalleri Persongalleri Holdet bag Backstage Download Kommentarer
 
 



 

Kristoffer Nyholm

Backstage-video: Dyrehaven

Afsnit 11 og 12 er instrueret af Kristoffer Nyholm, der træder ind som den 6. instruktør i stafetten. Han er en instruktør med stor spændvidde i sit talent, for ud over at lave sine egne projekter har han fulgt to ret forskellige spor i sin karriere: Kristoffer Nyholm har været sparringspartner på de fleste af Lars von Triers film, og så har han instrueret mange afsnit af de fleste nye danske tv-serier.

Kristoffer Nyholm sagde ja til at instruere Ørnen efter at have set de fire første afsnit, som han var meget begejstret for:
”Det virkede som om, der var nogle ambitioner i det. Det er en spændende serie - ikke mindst pga. Hallgrim og det psykologiske lag, der ligger i hans karakter. Det betyder også noget, at der er nogle forfattere bag, der vil noget med historien og gradvist udvikler den hen ad vejen. Det synes jeg er stimulerende”, fortæller Kristoffer Nyholm.

Med sin store er erfaring fra tv-serier som ’Landsbyen’, ’Taxa’, ’Hotellet’ og ’Nikolaj og Julie’ er han ikke tvivl om, hvad der gør Ørnen til en helt særlig tv-serie:
’Ørnen vægter én hovedperson frem for en gruppe af mennesker. Fortællemæssigt og skuespillermæssigt bevæger den sig også ud over landets grænser, og det giver luft under vingerne’.

Afsnit 11 handler om jagten på Benjamin Stern og om de to kvinder fra Congo, mens afsnit 12 er historien om den grumme Le Mabé og hans danske forbindelser, Moto og Aagaard. Flere plots udfoldes sideløbende, og man aner konturerne af en rigtig stor sag. Kristoffer Nyholm har været glad for at forløse disse historier på skærmen.
”De afsnit, jeg holder mest af, er når de dér velresearchede fortællinger dukker op, f.eks. om kvindehandel og, som i det her tilfælde, om nogle flygtningeskæbner, som publikum får sat ansigt på. Samtidig får vi også fortalt en historie om dansk erhvervslivs samarbejde med nogle dybt korrupte regimer i Afrika. Og dermed kobles vores livsstil sammen med andre menneskers elendighed og viser de konsekvenser, det har for nogle kvinder, som vi her møder i øjenhøjde og lever os ind i. Det er måske nogle historier, man kender lidt til i forvejen, men her får vi et større indblik i, hvilke konflikter, der styrer samfundet. Dér når historien langt, og jeg synes, forfatterne har sat sig nogle rigtig gode mål ved at lave et krimi-lag, der hudfletter samfundet”, mener Kristoffer Nyholm.

I de to afsnit medvirker en del udenlandske skuespillere, men samarbejdet med dem voldte ingen problemer for Kristoffer Nyholm. Han har tidligere arbejdet med internationale skuespillere under samarbejdet med Lars von Trier.
” De internationale skuespillere beriger serien, men det er klart, at man er nødt til være lidt mere sproglig opmærksom. Man kan ikke småsludre sig frem til noget. Derfor er man tvunget til at være ret præcis for at føre dem ind i seriens univers og den form, som serien har. Men de var meget professionelle, og jeg var glad for at arbejde med dem - især de congolesiske kvinder, som ramte tonen fra første øjeblik. Det er skønt at møde nogle, der er uden for vores egen lille kulturkreds, og for de danske spillere er det et løft at spille overfor kolleger fra andre lande”.

Udover at instruere de enkelte scener, virker instruktøren også som sparringspartner for forfatterne. Instruktøren er jo ’det første publikum’, og forfatterne er meget åbne for den respons, der kan gøre et godt afsnit bedre. Sådan var det også med afsnit 11, hvor Kristoffer Nyholm havde nogle idéer til scenerne mellem Hallgrim og Frida i Stockholm.
”Oprindelig var tanken, at Hallgrim bare skulle lukke hende ud af sin hoteldør, så mødet med Frida var ganske kort. Det virkede lidt for hårdkogt og afstumpet på mig, så jeg foreslog forfatterne at gøre scenen større for at vise Hallgrim som mere end en kvinde-forbruger. Det var de enige i, og så skrev de scenen om. Resultatet blev, at Frida bliver vist som en person i Hallgrims liv, som han har nogle følelser for, og som han også godt kan gå på juleindkøb med. Jeg er glad for den scene, fordi den fungerede godt på det følelsesmæssige plan i det korte møde mellem gamle kærester”, slutter Kristoffer Nyholm.

TV-Drama