Hades - Tur/Retur
Se
video med forberedelsen af scenen
Se
video med den ubearbejdede version
Midt i afsnit 8 ligger Hallgrim pludselig livløs
på operationsbordet. Han er død et øjeblik,
og imens rejser hans sjæl med Sergej til Hades.
Ved at skrive denne sekvens satte Ørnens forfattere
pro-duktionsholdet på noget af en prøve.
For hvordan kunne scenen visualiseres bedst muligt,
så det stadig ville passe ind i en realis-tisk
politiseries univers - og i det visuelle koncept,
som Ørnens seere allerede kender? Scenen har
da også været en teknisk svær udfordring,
og der er blevet arbejdet meget på at skabe
det helt rigtige resultat, både før optagelserne,
i klipperummet og i den digitale efterbehandling af
billederne.
De tre klip viser tre stadier af denne scenes tilblivelse.
Først kan man se fotograf Henrik Jongdahl,
instruktør Martin Schmidt og ’den digitale
tryllekunstner’ Søren Kristensen under
forberedelserne til elevatorscenen. I det næste
klip kan man se de sammenklippede optagelser i Hades-sekvensen,
før de bliver bearbejdet, og det sidste klip
viser den færdige Hades-sekvens.
Hele sekvensen består af tre dele, og hvert
sted er der manipule-ret med optagelserne. På
hospitalets operationsbord stiger Hall-grims gennemsigtige
sjæl ud af hans krop for at følge med
Sergej til Hades. Effekten er lavet med dobbelteksponering.
Det vil sige, at scenen er filmet tre gange med et
fastlåst kamera: Først sengen alene,
derefter sengen med Hallgrim liggende og til sidst
sengen, hvor Hallgrim rejser sig. Den transparente
effekt opnås, når bille-derne kopieres
sammen.
I elevatoren på vej ned i Hades kører
Hallgrim og Sergej gennem de tidligt dødes
rige. Elevatoren er opbygget i studiet, så tallene
i elevatorens display er tilføjet i den grafiske
efterbehandling. Den brændende baggrund, hvor
Sergejs ofre toner frem, lavet ved hjælp af
’Blue screen’. Teknikken består
i at filme op mod en blå
- eller som her en grøn - flade. Når
optagelserne efterbehandles digitalt, kan man erstatte
hele den blå eller grønne flade med an-dre
optagelser. Teknikken kendes også fra vejrudsigten.
Da elevatoren stopper, trækker Sergej vasketøjet
til side, og her er der - også ved hjælp
af Blue screen - indsat et smukt landskab fra barndommens
Island.
Scenen mellem Hallgrim og hans mor er colourgradet
med stærke blå og grønne farver,
så den ligner de drømmescenarier, Hallgrim
har haft om Island. Colourgrading er en eletronisk
proces, hvor lyset og farveintensiteten i billedet
kan reguleres. Scenen er tilføjet et skarpt
lys fra himmelen, og via Søren Kristensens
digitale mani-pulationer har Stevns klint fået
samme facon, som den Islandske klippe, vi ser i seriens
intro.
|