Ørnen Om Ørnen Billedgalleri Persongalleri Holdet bag Backstage Download Kommentarer
 
 



 

Hades - Tur/Retur

Se video med forberedelsen af scenen
Se video med den ubearbejdede version

Midt i afsnit 8 ligger Hallgrim pludselig livløs på operationsbordet. Han er død et øjeblik, og imens rejser hans sjæl med Sergej til Hades. Ved at skrive denne sekvens satte Ørnens forfattere pro-duktionsholdet på noget af en prøve. For hvordan kunne scenen visualiseres bedst muligt, så det stadig ville passe ind i en realis-tisk politiseries univers - og i det visuelle koncept, som Ørnens seere allerede kender? Scenen har da også været en teknisk svær udfordring, og der er blevet arbejdet meget på at skabe det helt rigtige resultat, både før optagelserne, i klipperummet og i den digitale efterbehandling af billederne.

De tre klip viser tre stadier af denne scenes tilblivelse. Først kan man se fotograf Henrik Jongdahl, instruktør Martin Schmidt og ’den digitale tryllekunstner’ Søren Kristensen under forberedelserne til elevatorscenen. I det næste klip kan man se de sammenklippede optagelser i Hades-sekvensen, før de bliver bearbejdet, og det sidste klip viser den færdige Hades-sekvens.

Hele sekvensen består af tre dele, og hvert sted er der manipule-ret med optagelserne. På hospitalets operationsbord stiger Hall-grims gennemsigtige sjæl ud af hans krop for at følge med Sergej til Hades. Effekten er lavet med dobbelteksponering. Det vil sige, at scenen er filmet tre gange med et fastlåst kamera: Først sengen alene, derefter sengen med Hallgrim liggende og til sidst sengen, hvor Hallgrim rejser sig. Den transparente effekt opnås, når bille-derne kopieres sammen.

I elevatoren på vej ned i Hades kører Hallgrim og Sergej gennem de tidligt dødes rige. Elevatoren er opbygget i studiet, så tallene i elevatorens display er tilføjet i den grafiske efterbehandling. Den brændende baggrund, hvor Sergejs ofre toner frem, lavet ved hjælp af ’Blue screen’. Teknikken består i at filme op mod en blå
- eller som her en grøn - flade. Når optagelserne efterbehandles digitalt, kan man erstatte hele den blå eller grønne flade med an-dre optagelser. Teknikken kendes også fra vejrudsigten. Da elevatoren stopper, trækker Sergej vasketøjet til side, og her er der - også ved hjælp af Blue screen - indsat et smukt landskab fra barndommens Island.

Scenen mellem Hallgrim og hans mor er colourgradet med stærke blå og grønne farver, så den ligner de drømmescenarier, Hallgrim har haft om Island. Colourgrading er en eletronisk proces, hvor lyset og farveintensiteten i billedet kan reguleres. Scenen er tilføjet et skarpt lys fra himmelen, og via Søren Kristensens digitale mani-pulationer har Stevns klint fået samme facon, som den Islandske klippe, vi ser i seriens intro.