Den kolde aprilvind sender mørke bølger ind over ubåden. Foråret 1917 har indtil nu været en usædvanlig kold fornøjelse.

Der er langt til land, men kaptajn Heinrich Stenzler ved, at han snart får tysk jord under fødderne på øen Helgoland vest for Danmark.

Han har valgt den sikre vej hjem og sejler tættere på den danske vestkyst end planlagt for at undgå de britiske søminer, der fylder Nordsøen.

Men hvad han ikke ved, er, at den britiske flåde få dage forinden har lagt et nyt minefelt ud for den jyske vestkyst. Midt i den passage han er ved at føre sine 26-mand store besætning gennem.

Dette er historien om kaptajn Johan Heinrich Wilhelm Maximilian Stenzler og UC-30s sidste togt. Den sidste af de sunkne, tyske ubåde fra Første Verdenskrig, som nu sandsynligvis er blevet fundet.

Første Verdenskrig (1914-1918) er kendt for den blodige og udmattede skyttegravskrig på Vestfronten. Men i Nordsøens bølger udkæmpes også en krig, som koster tusinder af soldater og civile livet.

Den britiske flåde er både større og stærkere end tyskernes. Men ved hjælp af ubåde og søminer kan tyskerne matche briterne.

Undervands-krigsførelse bliver betragtet som både lusket og ungentleman-like, men efter at have mistet flere krigsskibe og handelsskibe til tyskerne, sætter briterne hårdt mod hårdt.

Med 45.000 søminer i Tyske Bugt og ud for den jyske vestkyst og 70.000 søminer i Skagerrak bliver havet omdannet til en sand dødsfælde.

Midt i denne krig befinder kaptajn Heinrich Stenzler sig. Han har gjort karriere i den tyske flåde, siden han som 19-årig i 1905 bliver søkadet.

I 1915 træder han efter eget ønske ind i den tyske ubådsflåde, hvor han hurtigt bliver udnævnt til kaptajn. UC-30 er den første ubåd, han har kommando over.

30. marts 1917 begiver UC-30 sig ud på sit fjerde togt. De skal sætte søminer ud syd for den irske kyst som en del af en blokade af de britiske handelsskibe.

- Du skal ikke regne med at høre fra mig de næste fire uger. Der er ingen grund til bekymring, skriver Stenzler beroligende i et brev til sin mor hjemme i Tyskland kort inden afrejse.

Stemningen er god. Den tyske kamp mod de britiske krigs- og handelsskibe har vist sig effektiv, og der er en følelse af, at sejren er inden for rækkevidde.

Så selvom tyskernes krigsførelse med ubådene bliver anset som fej og imod god krigsskik, fortsætter de ufortrødent.

Heinrich Stenzler selv er begejstret for at være en del af ubådsflåden. Det lægger han ikke skjul på i de breve, han sender hjem.

Ikke nok med, at han har været med til at sætte søminer ud, så har han også sørget for, at UC-30 har sendt to britiske krigsskibe og et norsk skib til bunds.

I ubådsflåden føler Stenzler, at han gør en forskel. Her kan han få lov til at kæmpe ved frontlinjen, hvor han er sikker på, at krigen skal vindes.

- Jeg håber, jeg endelig her skal få lov til at opnå noget stort, skriver han til sin mor.

Med kursen mod Irland sejler UC-30 fra Helgoland gennem Den Engelske Kanal. Den smyger sig mellem minefelter med truslen fra den britiske flåde hængende over hovedet.

Den 4. april 1917 passerer ubåden den britiske damper Hunstanton. Et handelsskib på vej mod London med en stor ladning hvedekorn, og det perfekte mål for en af UC-30s torpedoer.

UC-30 dykker i sikkerhed under havets overflade. Kun periskopet stikker op, så skibschefen kan se Hunstantons placering.

Med en vægt på næsten halvandet ton, en længde på omkring syv meter og 200 kilo sprængstof i næsen er det et mindre kunststykke at skyde en torpedo afsted under havoverfladen.

Besætningen kan kun styre, hvilken retning de sender torpedoen. Om den så rammer målet kommer an på strømmen og målets hastighed.

Det britiske handelsskibs placering tjekkes endnu en gang, inden torpedoen sendes i retning af den over 4000 ton tunge damper.

Nu kan besætningen på UC-30 ikke gøre andet end at vente.

Torpedoen rammer sit mål. Det er det fjerde skib, Stenzler sender til bunds som kaptajn på UC-30. Og det her er langt større end de andre.

Men som Hunstanton går til bunds og handelsskibets besætning reddes i sikkerhed, begynder maskineriet i den 40 meter lange og over 400 ton tunge ubåd at fejle.

Den ene dieselmotor er sat helt ud, og der er også problemer med den anden. Der er ikke andet for end at vende tilbage til basen ved Helgoland.

Alt andet kan være livsfarligt.

Den eneste vej hjem går nord om de Britiske Øer. UC-30 kan ikke sejle tilbage via den Engelske Kanal, fordi det er for farligt.

Men Stenzler vurderer, at de kan nå basen på Helgoland med deres 20 dages forsyning af dieselolie, også selvom de med den ødelagte motor sejler langsommere end ellers.

Minebrøndene er stadig fyldt op af de 18 søminer, som UC-30 blev læsset med inden afgangen.

Men i stedet for at gøre som andre i samme situation har gjort før ham – smide søminerne og begive sig hjemad – beslutter kaptajn Stenzler, at minerne skal med retur, så de kan komme med ud på et nyt togt.

Det er med englænderne i hælene, at Stenzler og UC-30 begiver sig hjemad.

Da damperen Hunstanton synker, får den britiske flåde færten af den tyske ubåd, og en hær af destroyere bliver sendt ud for at sende UC-30 til bunds.

Men Stenzler holder ikke meget radiokontakt med basen på Helgoland, og det gør det svært for englænderne at spore ham og UC-30.

Alligevel sejler englænderne afsted langs den nordgående rute, de regner med, at Stenzler har taget.

Den 14. april 1917 er UC-30 nået nord om den lille ø North Rona ikke langt fra Shetlandsøerne nord for Skotland.

På trods af kuling fra nord befinder UC-30 sig mest over vand. Det er risikabelt. Når de er over vand, er de frit til skue for fjenderne, men det er umuligt at være neddykkede hele tiden.

Det er her, englænderne spotter dem, og de sætter hurtigt ud efter ubåden. Stenzler beordrer hurtigt UC-30 til at dykke, og det kommer bag på englænderne.

Meldingerne lød ellers, at den tyske ubåd ikke kunne dykke på grund af motorproblemerne. Men det kan de, og Stenzler får besætningen i sikkerhed under overfladen.

UC-30 har været på havet i næsten tre uger nu.

I de tre uger har det ikke været muligt for hverken Heinrich Stenzler eller besætningen at få et bad.

Bad er ikke en luksus, man kan nyde godt af på en ubåd, og som ugerne går, bliver luften til en harsk blanding af sved, dieselolie, mados og indelukkethed. Men det er der ingen i besætningen, der lægger mærke til. De lugter alle sammen ens.

Gangene i UC-30 er smalle, der er lavt til loftet, og dieselmotorernes konstante larm danner baggrundsmusikken til livet ombord på UC-30. Men ligesom lugten er larmen blevet til en ubemærket del af hverdagen.

Det er efterhånden længe siden, Heinrich Stenzler og hans besætning har kunnet sætte tænderne i frisk mad.

De friske forsyninger er for længst sluppet op. Nu er der kun konserves tilbage, og det er skibskokkens lod at tilberede det så godt, som det kan lade sig gøre i ubådens lille kabys.

Halvdelen af besætningen sover, mens den anden er på vagt. Sådan bliver fordelingen helt naturligt, når der kun er halvt så mange køjer som besætningsmedlemmer.

Køjerne er spændt ud, hvor der er plads mellem spisepladser, bagage og reserveammunition.

Det eneste sted man kan finde en form for ro og ikke mindst frisk luft er i ubådens tårn. Når båden er over vand, er tårnet vindue til verden udenfor og strategisk udkigspost. Men der er aldrig rigtig tid til at nyde den friske luft.

Besætningen er hele tiden på vagt. Hele tiden på klar til at dykke ned under overfladen, hvis et britisk skib skulle komme til syne.

Den 19. april 1917 modtager basen på Helgoland besked fra Heinrich Stenzler. UC-30 befinder sig 75 sømil vestsydvest fra Lindesnes Fyr på den norske sydkyst.

UC-30 er klar til at sejle sydpå mod Helgoland langs Weg Blau, der er den sikre vej hjem igennem minefelterne, melder Heinrich Stenzler.

Det er den sidste radiokontakt, basen på Helgoland har med ubåden.

Den 20. juni 1917 flyder et lig i land nord for Søndervig i Sønder Nissum Sogn på den jyske vestkyst. Det er Heinrich Stenzler.

Kaptajnen og hans mandskab når aldrig frem til Helgoland. På vej sydpå rammer de en engelsk mine.

Heinrich Stenzler befinder sig i ubådens tårn sammen med sergent Heinrich Carstens og sergent Reinholdt Meissner. De bliver som de eneste slynget bort fra båden, mens resten af mandskabet synker til havets bund sammen med ubåden og de 18 søminer.

Og efter to måneder i det mørke hav flyder de tre lig så i land på den danske vestkyst. Stenzler og Carstens nord for Søndervig og Meissner nord for Esbjerg.

Det er ikke noget, der vækker den store opmærksomhed. Døde sømænd på stranden er ikke et særsyn under Første Verdenskrig.

Krigens kampe til søs har mange ofre, og den jyske vestkyst er den naturlige endestation, hvis man ender sine dage i vandet i den sydlige del af Nordsøen.

Meissner og Carstens begraves på kirkegården i Ny Sogn ikke langt fra Søndervig.

Kaptajn Stenzler bliver begravet i Sønder Nissum sogn, men bliver senere efter ønske fra pårørende fragtet til sin hjemby i det østlige Tyskland, hvor han bliver begravet på ny.

Ubådskrigen mellem Storbritannien og Tyskland varede frem til Første Verdenskrigs afslutning i november 1918, hvor Centralmagterne med det tyske kejserrige i spidsen overgav sig.

I løbet af krigen fremstillede Tyskland 375 ubåde. 178 af dem gik tabt til søs og med dem knap 5.000 mand. Briterne derimod mistede 5000 skibe til søminer og ubådsangreb. Her af var langt størstedelen handelsskibe.

På trods af at Danmark var neutralt under krigen, gik 305 danske skibe til bunds og mere end 700 sømænd mistede livet – blandt andet på grund af tyske og britiske miner i handelsruterne mellem Danmark og England.

Ubåd på DR3



I et direkte tv-program tager Lars Ostenfeld og Joachim Brandt-Møller os ned i mørket til en britisk ubåd på bunden af Nordsøen.

Den forsvandt sporløst under Anden Verdenskrig med 59 besætningsmedlemmer, og ingen har åbnet den siden. Hvad er der inden i den nu?

Følg 'Live fra dybet' fra søndag den 28. august kl 20:00.

Credit


Tekst: Karen Lerbech

Research: Simon Leth Stolzenbach, DR Arkiv

Grafik og animation: Morten Fogde Christensen

Video: Dennis Normann

Topvideo: Zangs Films / Shutterstock

Webdokredaktør: Hans Christian Kromann

Kilder: Rekonstruktionen af UC-30s sidste togt er lavet ved hjælp af gamle breve, logbøger, artikler og interviews med Søren Nørby, Institut for Militærhistorie og Krigsteori ved Forsvarsakademiet, Poul Grooss, tidl. søofficer og militærhistoriker ved Forsvarsakademiet og
Gert Normann Andersen, Sea War Museum.

Bøger: 'British Merchant Ships Sunk by U-boats in World War One' af A. J. Tennent, 'From Imperial Splendour to Internment: The German Navy in the First World War' af Nicolas Wolz, 'U-boat Hunters: Code Breakers, Divers and the Defeat of the U-boats, 1914-1918' af Robert M. Grant, 'Dansk vejr siden 1874' af John Cappelen og Bent Vraae Jørgensen.

Hjemmesider: Uboat.net, Wrecksite.eu, Onlineprojekt Gefallenendenkmäler.

Publiceret: 18. august 2016.