Alle stjernerne ville arbejde på Dante

I årevis påvirkede Dr. Dante den danske teaterscene med ny dansk dramatik, unge stjerner og succesfulde teaterkoncerter. Vi fortæller her historien om ’danterne’ i anledningen af Årets Reumert.

Alle stjernerne ville arbejde på Dante

I årevis påvirkede Dr. Dante den danske teaterscene med ny dansk dramatik, unge stjerner og succesfulde teaterkoncerter. Vi fortæller her historien om ’danterne’ i anledningen af Årets Reumert.

Scroll for at læse

Dr. Dantes teaterleder, Nikolaj Cederholm, er rasende, da han træder ind på Aveny en septemberdag i 1994.

Hans eget kunstneriske råd, der tæller personer som Ole Bornedal og Lars H.U.G., har set hans teaterkoncert med Gasolin-sange, og de forstår ikke meningen med det hele.

Hvad skal de med en flok skaldede sangere med malede øjenbryn, der synger ’Rabalderstræde’ og ’Langebro’ uden yderligere replikker?

Der er kun en uge til premieren, så det er forståeligt, at rådets reaktion frustrerer Cederholm, der netop har skabt verdens første teaterkoncert. Ikke Danmarks første. Verdens.

Det er nu over 20 år siden, Dr. Dante ruskede den danske teaterscene med nutidig dramatik, unge stjerner og nyskabende teaterkoncerter.

I 2001 lukker Nikolaj Cederholm Dr. Dantes Aveny på Frederiksberg - samme år modtager han en ærespris ved Årets Reumert. Men ”danterne” rumsterer stadig.

At Nikolaj Cederholm ville komme til at opfinde en helt ny teatergenre, står ikke klart for ham, da han som 16-årig danner en teatertrup sammen med kammeraterne Ole og Jesper Hyldegaard i Allerød.

- Der var ingen af os, der var skuespillerbørn. Vi var bare nogle helt almindelige middelklassebørn, siger Nikolaj Cederholm i dag om begyndelsen.

Stærkt inspireret af de gakkede briter i Monty Python og dadaismen - en antiautoritær kunstbevægelse - laver trioen i 1979 deres første forestilling.

Dante? Dr. Dante får sit navn af Jesper Hyldegaard, der er med til at etablere teatret.

Navnet henviser til dada, altså dadaisme, der er en bevægelse inden for kunsten.

Dadaismen bryder med alt det etablerede.

Det bliver et musikalsk sketchshow. Eller et crazyshow, som de selv kalder det.

Forestillingen får den spøjse titel ’Dr. Dante's desperate renovationsshow’.

Og dermed får teatret også sit navn.

- Jeg kan huske, at da vi kom i gymnasiet, tænkte vi: Nu er det nok slut med at lave teater. Nu skulle vi lave fysikrapporter og sådan noget. Men vi blev alligevel ved, siger Nikolaj Cederholm.

Efter tre år med gakkede sketches og musik rundt omkring i Allerød, kommer han ind på teaterskolen i Odense.

Men det sender ikke Dr. Dante og truppens mange medvirkende til tælling. Nu styrer han bare teatret fra skolebænken og med forestillinger i sommerferierne.

Holdet omkring Dr. Dante udvides eksplosivt frem til midten af 80’erne med venner, der kan spille skuespil eller synge.

En af dem er den dengang 20-årige Lotte Andersen.

Egentlig skulle hun bare teste nogle vokaler, men hun ender med at debutere i Cederholms nye musical ’Sort/hvid’ i 1984.

Stykket handler om Thor og Loke, der sendes til Jorden for at genskabe menneskets farvesans.

- Jeg hægtede mig bare på, og følte på en måde, at jeg var kommet hjem. Vi havde fælles smag, fælles værdier og samme grænseoverskridende energi og vild humor, siger Lotte Andersen.

Dr. Dante bliver som en ungdomsskole for hende med fællesspisning og fester ved siden af arbejdet med forestillingerne.

Men det bliver uden løn.

De fleste fra Dr. Dante modtager bistandshjælp. Alligevel giver de ”ansatte” den fuld hammer op til hver forestilling.

- Nikolaj har altid tænkt meget stort – både om sig selv, men også om os – så der var meget højt til loftet. Der var sådan en vinderenergi, siger Lotte Andersen.

I 1985 er de mange crazyshows for længst afløst af ambitiøse komedier og musicals, og ”danterne” får med hjælp fra Allerøds borgmester fast base i en nedlagt møbelforretning. Det er den bygning, som Mungo Park senere overtager.

- Dengang skulle vi skrive under på, at vi kun ville være der et halvt år – kommunen var så bange for bz’ere. Det sjove er jo så, at vi blev der frem til 1992, fortæller Nikolaj Cederholm.

Da teaterlederen, der nu er nyuddannet skuespiller, vender tilbage til en hverdag på Dr. Dante i Allerød, mærker hans teaterhold en forandring.

Ambitionerne blomstrer, uddannede skuespillere og instruktører hentes ind, og truppen, der hidtil primært har bestået af entusiastiske amatører, skæres til.

- Jeg fyrede en masse af mine venner. Blandt andre Lars Kaalund. Men så startede han jo Mungo Park, siger Nikolaj Cederholm roligt.

Lotte Andersen smutter igennem nåleøjet og bliver hos Dr. Dante – et teater, der nu for alvor vil vise den danske teaterscene, at der findes andet end Holberg, Shakespeare og Ibsen.

Fremtiden er nutidig og udfordrende dramatik, lyder parolen.

I slutningen af 80’erne opsætter ”danterne” for eksempel stykket ’Turkish Delight’, der med udgangspunkt i virkeligheden ser nærmere på en tysk-tyrkisk kvindes ”linedans mellem to verdener”.

Da Aveny Teatret på Frederiksberg i 1992 søger en ny leder, er den selvsikre Nikolaj Cederholm et oplagt navn.

Han får da også jobbet, og en af de første satsninger på den adresse bliver en genre, der ikke er set før.

- Vi havde talt om, hvordan man kunne lave musikteater, der havde en helt anden måde at gribe tingene an på.

- Og så var det, at Kim Bodnia sagde: ”I skal da lave noget med Gasolin”, fortæller Nikolaj Cederholm.

Resultatet bliver ’Teaterkoncerten Gasolin’’ fra 1994.

Det er ikke en musical, hvor musikken underlægges en handling - det er en iscenesat koncert, der låner flittigt fra teatrets værktøjskasse.

- Så jeg ringede til Kim Larsen og spurgte, hvad han sagde til det. Han spurgte angst: ”Skal vi så være med?”, fortæller Nikolaj Cederholm.

Den unge teatermand kan berolige den folkekære sangsmed med et ”nej, nej, I er for gamle”, og lettelsen hos Kim Larsen er ikke til at tage fejl af:

”Go ahead”, lyder det kortfattet fra sangeren.

Det bliver dog nærmere et ”nej tak” fra Cederholms eget kunstneriske råd, da dets medlemmer inviteres ind for at se teaterkoncerten en uge før premieren. Medlemmer som Tor Nørretranders, Ole Bornedal, Poul Nesgaard og Lars H.U.G.

- De rakkede det ned. Vi kunne se, at Nikolaj kogte af raseri, da han mødte op på arbejde dagen efter, fortæller Troels Lyby, der fik sin Dante-debut med teaterkoncerten.

Sammen med kapelmester Kåre Bjerkø får Cederholm dog på kort tid ”gennemtænkt hele lortet”, som Troels Lyby formulerer det.

- Vi havde et par forpremierer, hvor folk var helt oppe at køre. Så aftenen før premieren siger Nikolaj: ”Jeg tror måske, vi har fat i noget guld her. Så fyr den af i morgen”, mindes skuespilleren.

Så det gør de. Og det kunstneriske råd er tilfreds.

Teaterkoncerten bliver Dr. Dantes største kommercielle succes. Cd’en med musikken sælges i samtlige pladebutikker og de unge strømmer til teatret. Deres cykler står i lange rækker foran Aveny hver aften.

- Jeg havde intet begreb om, hvad jeg kunne eller ikke kunne. Så for mig var det en kæmpe lettelse, at Gasolin’ hittede, siger Troels Lyby.

’Teaterkoncerten Gasolin’’ bliver så stort et hit, at Dr. Dante genopsætter forestillingen året efter. Nu med rocksanger Jimmy Jørgensen fra Hotel Hunger som skuespillerdebutant.

- For mig var Dante helt sindssyg at komme ind i. Jeg kom jo fra en helt anden branche, så jeg var ikke bevist omkring, hvor stort det egentlig var, siger sangeren, der blev hængende i Dr. Dante.


- Jeg fik jo lov til at spille sammen med folk som Mads Mikkelsen og Paprika Steen. Det var nærmest som en mesterlære at iagttage dem, og jeg sugede alt til mig. Jeg har bare været pisseheldig, siger Jimmy Jørgensen.

Alle de store, unge stjerner kommer forbi Dr. Dante i midten af 90’erne. Og er de ikke allerede kendte fra den røde løber, så bliver de det i årene efter takket være en cocktail af Dr. Dante, film og tv-serier.

- Der var sådan en ensemblefølelse på Dante, selvom folk jo ikke var fastansat. For det var jo de samme, der blev brugt igen og igen, fortæller Jimmy Jørgensen.

Et af de teaterstykker, der samler en række unge stjerner, er ’Paradis’. En tragisk komedie, der udspiller sig på et bordel.

- Dante prøvede jo at se, hvor langt man kunne gå over grænsen – også med ’Paradis’, siger Nikolaj Coster-Waldau, der spiller en fodboldspiller uden tidligere bordelbesøg i bagagen.

På rollelisten ses også blandt andre Hella Joof, Trine Dyrholm, Sofie Gråbøl, Mads Mikkelsen og Lotte Andersen.

- Det skabte meget debat, at ’Paradis’ foregik på et bordel, og at vi havde været nede på Istedgade og købe dildoer, som vi skulle have på, mindes Nikolaj Coster-Waldau.

Og prøveforløbet udfordrer gruppen af skuespillere:

- Cederholm kom ind og sagde, at nu skulle vi alle sammen se pornofilm. Sådan noget hardcore noget. Alle prøvede ligesom at være cool omkring det, men det var helt vildt mærkeligt, siger ’Game of Thrones’-stjernen.

Kombinationen af vold, sex og blod på scenen får da også Informations teateranmelder Anne Middelboe Christensen til at se tilbage på året 1997 med disse ord:

- I januar satte Nikolaj Cederholms ’Paradis’ på Dr. Dante sindene i kog, i hvert fald mit, og ud af det voksede en debat om både kunstens etik, om vold og kunst, og ikke mindst om kunst og virkelighed.

Men da kalenderen viser år 2000, mærker Nikolaj Cederholm en mæthed.

Året efter lukker han Dr. Dantes Aveny med teaterkoncerten ’Lillerød’ og afskedsshowet ’Super Ultramax +’.

- Jeg var træt af at være chef for mine venner for at sige det, som det er. Jeg synes også, vi havde opnået det, vi kom efter, siger Nikolaj Cederholm og konstaterer:

- Vi ville gerne have de unge til at gå i teatret. Og vi ville lave teater, der ikke var kedeligt, spille ny dansk dramatik og få succes med det. Vi ville også skabe vores egne stjerner. Det lykkedes.

Efterskrift:

Lotte Andersen blev hos Dr. Dante frem til tæppefald på afskedsshowet i 2001. Men ”danterne” som gruppe findes på en måde stadig.

Til efteråret er hun for eksempel med i ’Teaterkoncert Beethoven’ på Bellevue Teater - instrueret og sammensat af Nikolaj Cederholm.

Jimmy Jørgensen spiller i øvrigt også med. Han var – ligesom Lotte Andersen, også med i Nikolaj Cederholms teaterkoncert ’Come Together’, der er baseret på sange af The Beatles.

Siden 2011 har rammerne om ”danterne” bare heddet Momoland, der er Cederholms nye selskab.

Imens har andre stjerner fra Dr. Dante fået succes også uden for de skrå brædder.

Nikolaj Coster-Waldau er for eksempel blevet verdenskendt takket være tv-serien ’Game of Thrones’, og Troels Lyby har ved siden af teatret haft succes i tv-serier og biografhit som ’Klassefesten’.