Danskerne får mistænkelige sms'er og opkald fra svindlere som aldrig før.
Ofte udgiver de sig for at være din bank eller fra Mobilepay i håbet om at lokke penge ud af dig.
- 189.000 danskere blev sidste år svindlet digitalt. Og det er jo ikke, fordi vi er blevet dummere eller mere godtroende, siger Marcel Mirzaei-Fard i DR's techpodcast Prompt.
Men nu har det britiske telefonselskab O2 taget kampen op og skabt Daisy.
En AI-generet bedstemor, som har fået til opgave at besvare opkald fra scammers og spilde deres tid på bedste vis. Hun taler om strikketøj og katte, men giver dem aldrig de informationer, de har brug for.
I den første uge tog hun imod mere end 1.000 opkald, hvor den længste samtale varede 40 minutter.
- Det er meget, meget organiserede kriminelle grupperinger, der har callcentre. De ligger forskellige steder i verden, for eksempel i Indien, men også i Europa. De har helt almindelige medarbejdere, der har KPI’er og mål for, hvor mange de skal svindle om dagen, siger Henrik Molkte i Prompt-studiet.
Hør mere om AI Daisy og epidimien af scam-opkald, der rammer danskerne, i DRs techprogram, Prompt.