Regeringen vil kigge Google og Facebooks algoritmer over skulderen - men vil ikke tvinge sig til adgang

Regeringen vil anmode techgiganter om større åbenhed, og det skal bygge på frivillighed.

Store techselskaber som Facebook, Google og Amazon skal leve op til samfundets demokratiske værdier og være åbne omkring deres algoritmer. Sådan lyder målet i regeringens nye medieudspil. (Foto: © DADO RUVIC, Ritzau Scanpix)

Når du søger på Google eller besøger Facebook, er det avancerede algoritmer, som styrer al den information, du bliver præsenteret for.

Informationerne bliver valgt ud fra data, som techfirmaerne har indsamlet om netop dig. Men hvordan det helt præcis foregår, ved kun firmaerne selv.

Det er et problem, da informationerne ikke altid lever op til samfundets demokratiske værdier.

Det mener regeringen, der nu vil have indsigt i nogle af techgiganternes hemmeligheder bag mekanismerne. I et nyt medieudspil ønsker de øget gennemsigtighed og demokratisk kontrol med algoritmerne.

De anmoder derfor techgiganterne om at dele oplysninger om deres algoritmers effekter på det danske samfund, lyder det i en mindre del af et større medieudspil, som udkommer senere i denne uge.

- Vi kan se, at vi i høj grad får nyheder, der bekræfter os i det, vi allerede ved. Og vi får nyheder, der fører til hidsig debat og i virkeligheden splitter os som mennesker, siger kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S).

- Derfor skal der være større åbenhed om, hvad der ligger inde bag de her maskiner, fortsætter hun.

Vil anmode, men ikke lovgive

I anmoder techgiganterne om at fremlægge data om deres algoritmer. Hvad hvis de ikke vil dele deres informationer med jer?

- Jeg håber jo, at vi har med nogle kræfter at gøre, der med den meget store magt, de har i samfundet, godt kan se, at de er nødt til at spille med og være en del af det demokrati, de gerne vil fylde så meget i. Men jeg er ikke naiv og ved også godt, at det er noget af det, de har været tilbageholdende med at gøre.

- Derfor er det en opfodring til at dele de her ting. Men vi arbejder også videre med et stærkt EU-spor og for, at vi om kort tid kommer meget stærkere ind, også i forhold til hvad vi kan kræve, fortsætter Ane Halsboe-Jørgensen.

Men hvorfor vente på, at EU laver en ny lov. Hvorfor går vi ikke bare et skridt foran i Danmark?

- Vi går et skridt foran i overhovedet at anmode om de her ting. Men for at vi for alvor får det lovgivningsmæssige på plads, så er vi nødt til at gå den internationale vej. For vi er nødt til at have meget stærke muskler bag i forhold til lovkomplekserne, siger Ane Halsboe-Jørgensen.

Vil gerne dele informationer, men ikke alt

Flere techvirksomheder har tidligere givet udtryk for deres bekymring for EU's iver efter at stramme reglerne. Bland andet har Google tidligere udtalt, at lovforslaget Digital Services Act (DSA) vil gøre det sværere at udvikle produkter, som kan hjælpe små virksomheder i Europa, hvis det det bliver vedtaget.

Men i forhold til regeringens nye medieudspil er Martin Ruby, der er politisk chef for Facebook i Norden, positiv overfor det, han indtil videre har læst af udspillet.

- Grundlæggende synes jeg, at debatten omkring algoritmer har været noget skævvredet i lang tid. Og derfor synes jeg egentlig, det er en god idé at komme noget tættere på hinanden og tale mere sammen om det, siger Martin Ruby og fortsætter:

- Algoritmer er en meget kompliceret ting. Men det her med hvordan vores systemer virker, og hvorfor du ser nogle ting, men ikke andre, og hvorfor får du de reklamer, du får, det kan vi godt tale mere om.

Men det bliver ikke alt, virksomheden kommer til at afsløre.

- Der er sikkert nogle ting, når man kommer helt ned i maskinrummet, hvor man siger, at det her skal vi i hvert fald ikke dele i den brede offentlighed, for der er nogle forretningshemmeligheder.

Forsker: Ikke nok at fokusere på techgiganterne

Regeringens tech-tiltag i medieudspillet glæder Mikkel Flyverbom, der er professor og forsker i digitale forandringer på Institut for ledelse, samfund og kommunikation ved Copenhagen Business School.

Han kan godt sætte sig ind i, hvorfor regeringen ikke stiller deciderede krav i udspillet, men blot anmoder om større åbenhed.

- Jeg kan sagtens forstå, at man starter lidt blødt ud og ligesom baner vejen for, at de her virksomheder åbner op og blive bedre til at give en form for indblik i, hvad det er, der foregår, siger Mikkel Flyverbom.

- Og så er det klart, at det er på europæisk niveau, at det her skal løses, fortsætter han.

Professoren mener dog, at udspillet har et for snævert fokus på techgiganterne. Vi bør kigge bredere på området, og fokusere på de teknologier og forretningsmodeller, som ligger bag.

- Det er ikke kun Google, Facebook og Amazon, der er problemet, selvom de er en del af det. Teknologien er allerede sat i verden, og den vil tage nye former og blive brugt i nye sammenhænge, selvom vi fik fjernet det i de her virksomheder.