For fans af film som Terminator lyder det umiddelbart som en dårlig ide at træne kunstige intelligenser i at vinde over mennesker på en slagmark.
Men det er ikke desto mindre, hvad Google er i færd med.
Og i december vandt deres kunstige intelligens (AI) DeepMind så overbevisende over to professionelle computerspillere i det avancerede real time strategi spil Starcraft 2.
Det skriver techmediet The Verge.
- Historien indenfor kunstig intelligens er markeret af en række afgørende sejre i forskellige spil. Og jeg håber, selvom der stadig mangler en del arbejde, at folk i fremtiden vil se tilbage på det her som endnu et skridt fremad for AI, siger en af lederne af Google DeepMind, David Silver, til techmediet.
En optagelse af kampen er lige blevet offentliggjort.
Normalt svært for kunstig intelligens
Starcraft 2 er et spil, hvor forskellige fraktioner i en fjern fremtid, kæmper om militær og ressourcemæssig dominans på fremmede planeter.
Computerspil som Starcraft er meget avancerede og sværere for de kunstige intelligenser at vinde end klassiske strategiske spil som skak og Go.
Deltagerne starter forskellige steder på et kort og ved ikke,hvor de andre deltagere er. Man vinder ved at være bedst til at udnytte banens ressourcer til at bygge sin hær, så den kan nedkæmpe modstanderens.
Det hele foregår i realtid. Man kan ikke pause spillet. Og dermed bliver det meget sværere for de kunstige intelligenser, der ikke i ro og mag kan forudse de næste 10.000 træk.
DeepMind vandt med lethed
Men Google DeepMind lod sig ikke stoppe af det. I spillet havde AI'en navnet AlphaStar, og den slog med lethed de professionelle spillere Dario "TLO" Wünch og Grzegorz "MaNa" Komincz.
Ifølge The Verge kaldte professionelle Starcraft-kommentatorer AlphaStars spil for "fænomenalt" og "overmenneskeligt".
The Verge skriver også, at det særligt var måden, den kunstige intelligens styrede individuelle enheder i spillet på, der var imponerende.
Over for spilsitet Kotaku beskriver Dario Wünsch AlphaStars strategier som utraditionelle og helt umulige at komme ind i rytmen i forhold til.
Var fem forskellige spillere
Ifølge Kotaku kan en forklaring på det måske være, at AlphaStar i virkeligheden var fem forskellige "agenter", dele af AI'en, der var trænet på hver sin måde. Men alle baseret på et såkaldt neuralt netværk, der havde observeret mennesker spille Starcraft 2.
Ifølge AI-forskeren Dave Churchill, som The Verge har talt med, er sejren et stort skridt fremad.
- Jeg synes, at deltagerens (AI'en red.) styrke er en væsentlig bedrift, og den kom mindst et år før de mest optimistiske gæt, jeg har hørt blandt AI-forskere, siger han til mediet.
Vandt en enkelt kamp
Spilleren Grzegorz "MaNa" Komincz vandt en enkelt efterfølgende kamp over AI'en, efter den blev modificeret til at skulle bruge kameraet i spillet ligesom mennesker - i stedet for at kunne se hele kortet samtidigt.
Til Kotaku siger Grzegorz "MaNa" Komincz, at det gik op for ham, hvor meget hans spil normalt afhang af at fremprovokere menneskelige fejl.
Vi får se, om den strategi fungerer mod et eventuelt kommende opgør med Skynet.