Flere og flere banker satser på kunstig intelligens – men tidligere bankmand er skeptisk

Kunstig intelligens kan løse nogle arbejdsopgaver hos bankerne. Men ikke alle, lyder det fra tidligere cheføkonom.

Danske Bank har netop investeret i United Fintech og træder samtidig ind i bestyrelsen. Det gøres for at støtte bankens Forward '28-strategi digitalt, lyder det. (Foto: © Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix)

Er du en af dem, der stadig går fysisk i banken? Eller sms'er din bankmand?

Det kan du potentielt risikere at skulle vinke farvel til. For flere og flere banker satser på at bruge kunstig intelligens til at løse opgaver – lige fra små rutineopgaver til at håndtere kontakten med kunderne.

Og i sidste uge tog Danske Bank endnu et skridt mod kunstig intelligens, da banken købte sig ind i firmaet United Fintech, der arbejder med digitale transformationer og nye digitale løsninger.

- Der er flere andre eksempler på, at bankerne siger, at vi skal udvikle løsninger med kunstig intelligens, siger Sune Aagaard, erhvervsjournalist og fast gæst i DR’s erhvervspodcast Sorte Tal.

- Der er en forventning om, at kunstig intelligens kommer til at spille en meget stor rolle i den finansielle sektor.

Danske Bank har blandt andet annonceret, at de vil øge effekti­viteten med op til 20 procent ved brug af kunstig intelligens frem mod 2028, lyder det fra Sune Aagaard.

Det er især, når det kommer til de store mængder data, som bankerne ligger inde med, at det forventes, at kunstig intelligens kan være en stor hjælp. Steen Jakobsen, tidligere cheføkonom i Saxo Bank – og over 40 års erfaring i bankverdenen – kan godt se potentialet i det.

- Det hurtige regnestykke er, at det, som de især kan gøre noget ved, er svindel, mærkelige bevægelser i en kundes database og i ledelse af kunderne, siger han i DR’s erhvervspodcast Sorte Tal.

Men han er samtidig tilbageholdende med udelukkende at klappe i hænderne over de digitale muligheder.

Kunden er det vigtigste

Det er særligt et område, hvor han er skeptisk over at lade kunstig intelligens overtage tøjlerne: Kundeservice.

Ifølge Steen Jakobsen er det et af de steder, hvor bankerne kan få omkostningerne ned, og hvor mange ser et stort potentiale.

- Hvis man er lidt provokerende, så er bankerne ekstremt irriteret over, at kunderne har så mange spørgsmål og gerne vil i kontakt med dem. Vi kan jo se, hvor mange filialer, der er blevet nedlagt i verden. Og prøv du at finde et sted, hvor du kan hæve nogle kontanter? Det er stort set umuligt, siger han.

Men det synes han ikke nødvendigvis er en god ide. Han frygter, at det ender med at blive en priskrig i stedet for at have fokus på kvaliteten og på kundens behov.

- Der er det, der hedder Turing-testen, som er en test, hvor man finder ud af, om en computer er lige så dygtig som et menneske. Der er ikke nogen kunstig intelligens, der kan klare testen endnu. Det er meget interessant, at man på kundesiden især fokuserer på at levere et produkt, som ikke kan slå Turing-testen, siger Steen Jakobsen.

Et andet sted, hvor mange banker ifølge Steen Jakobsen håber at kunne lette arbejdsopgaverne og reducere omkostningerne, er de store mængder data, som hver bank ligger inde med. Men heller ikke her er han optimistisk.

Teknologien er et hjælperedskab, ikke en driver, lyder det fra Steen Jakobsen, der har 40 års erfaring fra bankverdenen. (Foto: © Malene Anthony Nielsen/Ritzau Scanpix)

- De fleste banker er i dag en sammenlægning af fem, seks, syv, otte forskellige banker. Der er ikke ensartethed i det oprindelige datagrundlag. Og på intet tidspunkt har man sat sig ned og sagt, vi skal have det her data til at fungere.

Den vindende kombination

Hvis man får etableret en database med styr på informationerne, kan Steen Jakobsen godt se potentialet. Men igen kun til en vis grad.

For hans erfaring fra bankverdenen er, at det er svært at få data fra en bank. Som hvad koster det at have en kunde? Og hvad er driftsomkostningerne for en given handling?

- Den information er ikke tilgængelig, og derfor kommer man til at lave fejl. Man ophæver teknologien til noget, det ikke er. Teknologien er et hjælperedskab, ikke en driver. Hvis du læser strategiplanerne for de fleste banker, så er AI driveren og ikke et hjælperedskab til at gøre oplevelsen bedre for kunden, siger han.

På trods af sin skepsis kan Steen Jakobsen dog ikke se en fremtid i bankverdenen uden kunstig intelligens. Men det altafgørende bliver, at den digitale løsning laves ordentligt.

- Lad være med at overfokusere på at levere en eller anden chatbot til at løse problemer eller en ide om, at man kan centralisere servicering af kunder uden en personlig viden. Faktum er, at vi mennesker bliver anerkendt af, at vi bliver set og hørt, siger han.

- Den vindende kombination bliver banker, som helt klart investerer i det digitale, men som aldrig glemmer, at grunden til, at man åbner døren, er at, man har bankkunder.