I tirsdags udkom en ny version af browseren Firefox til computere og smartphones.
Den helt store ændring er, at den nu blokerer cookies fra tredjepart som standard. Det betyder, at virksomheder, og andre interesserede, får meget sværere ved at tracke - altså følge - din færden på nettet, for eksempelvis at give dig målrettede reklamer.
Og trackingen er et væsentlig element, når du vælger browser. Men det vigtigste er at træffe et bevidst valg om, hvilken browser du bruger, mener Kim Stensdal, der er chef for kommunikation og viden i interesseorganisationen Dansk IT.
- Det er vigtigt, at man forholder sig til, hvilken browser man bruger og hvorfor. Man skal vide, hvad man vægter højest og vælge derefter, siger han.
Du kan begynde at forholde dig nu, for herunder kan du læse om de fire mest populære browseres kendetegn, samt om en enkelt bobler. Hvilken browser passer bedst til dig?
Chrome
Chrome er udviklet af Google, og er den mest brugte browser i Danmark. Den bruges af cirka 54 procent på computer og cirka 42 procent på smartphone.
Chrome har virkelig mange udvidelser, som giver browseren ekstra funktioner, så du for eksempel kan få hjemmesiden vist på en læsevenlig måde, eller viser prishistorikken på de varer, du kigger på, på Amazon.
En anden fordel ved Chrome er, at den kommer til både MacOS, Windows, Android og Linux. Og så opdateres den meget jævnligt.
Googles forretning er baseret på online annoncer og tech-firmaet holder fast i, at tredjepartscookies bør være slået til som standard.
Du kan dog slå dem fra manuelt, selv om det er lidt svært at finde indstillingen. Du skal klikke på de tre prikker øverst til højre, vælge Indstillinger - Avanceret - Indstillinger for websites - Cookies. Her skal du slå 'Bloker cookies fra tredjeparter'-muligheden til.
Chrome er til dig, der lægger vægt på udvidelser og vil have den browser, der virker bedst med Googles-services som for eksempel Google Docs. Og så skal du ellers stole på, at Google forvalter dine data på en ordentlig måde.
Safari
Safari er Apples browser, som kun fungerer til Apples computere, telefoner og tablets. Safari var den første browser til at blokere for tredjepartscookies, og fokus på privatliv er en stor del af Apples politik og markedsføring.
Der er langt fra lige så mange udvidelser til Safari, som der er til Chrome. Men der har til gengæld været langt færre eksempler på, at der har sneget sig skadelig kode med i udvidelserne, hvilket har plaget Chrome.
Safari bruges på omkring 48 procent af de danske smartphones og 11 procent almindelige computere. Det er altså en stor spiller, selv om der ikke er de samme udvidelsesmuligheder, eller den kan synkronisere på tværs af platforme, ligesom Chrome.
Hvis du kun bruger computere og telefoner fra Apple og kan nøjes med et mindre udvalg af udvidelser, så bør du overveje Safari.
Firefox
Firefox har eksisteret siden 2004, så den har flere år på bagen end Chrome (2008), men er kun et enkelt år yngre end Safari.
Bag Firefox står Mozilla Foundation, en non-profit organisation, der arbejder for et frit og åbent internet.
Firefox fungerer ligesom Chrome på de mest gængse operativsystemer på smartphones og computere.
Den primære forskel fra Chrome er altså, at der ikke står et kæmpefirma bag udviklingen. Firefox er derfor oplagt for dig, der gerne vil undgå produkterne fra de store kommercielle spillere.
Microsoft Edge
Edge er Microsofts browser, der i 2015 overtog efter Internet Explorer.
Ligesom i Chrome er tredjepartscookies ikke blokeret som standard i Edge. Og ligesom i Chrome er det ret bøvlet at slå dem fra. Men her er proceduren:
Klik på de tre prikker øverst til højre og vælg 'Indstillinger' og derefter 'Vis avancerede indstillinger'. Her skal du vælge 'Bloker kun cookies fra tredjeparter' (og så klappe dig selv på skulderen, når du har fundet vej gennem labyrinten).
Windows-versionen af Edge synkroniserer med iOS og Android, så du kan tage dine indstillinger og bogmærker med dig.
Edge er installeret på Windows-computere fra starten, og er derfor den mest nærliggende at bruge, hvis du er typen, der ikke bryder dig om at have for mange programmer. Ligesom de andre store browsere får den jævnligt opdateringer, som forbedrer hastighed, sikkerhed eller tilføjer nye funktioner.
Brave
Der kommer også med jævne mellemrum nye spillere til på browsermarkedet. En af dem med mest vind i sejlene er Brave.
Brave blokerer cookies fra tredjeparter som udgangspunkt, ligesom Safari og Firefox. Men firmaet har en radikal anderledes tilgang til reklamer end konkurrenterne.
Brave har nemlig udviklet en teknologi, der kan målrette reklamer uden at bruge tredjepartscookies. Det virker, fordi al målretning foregår lokalt på din computer.
Brug Brave, hvis du er den eksperimenterende type. En som både vil færdes online uden at blive tracket, og prøve nye modeller for betaling af det indhold, du ser og læser online.