For de fleste af os fylder emails stadig meget i hverdagen. Og derfor er det mildest talt temmelig vigtigt, at de programmer og apps vi bruger til emails også fungerer optimalt.
Google lancerede i den forgange uge appen Inbox, som er deres bud på en smartere, automatisk organisering af emails.
Jeg har brugt Inbox et par dage, og kan godt se ideen, selvom jeg ikke er overbevist om at Google for alvor har løst udfordringen. Dertil er Inbox stadig lidt uoverskuelig for mig (men det kan jo være det bliver bedre med tiden).
Den måske mest oplagte konkurrent til Googles Inbox er Mailbox, som jeg ser nærmere på nedenfor.
Jeg har mange forskellige email-konti
Både Inbox og Mailbox har dog det problem, at de kun understøtter en eller to emailtjenester. I Inbox's tilfælde er det naturligvis Gmail, mens Mailbox kan bruges med Gmail og med Apples iCloud-mail.
For jeg er en af rigtig mange, som ikke kun bruger Gmail men også har andre emailkonti, herunder fx en arbejdsmail. I mit tilfælde kører DR-mailen i Microsofts Exchange, og bliver ikke understøttet af Inbox eller Mailbox.
Der er dog adskillige andre apps som håndterer både Gmail, Exchange, iCloud, Outlook og mange flere - så der er godt nyt til os som kan lide at have alle vores emails samlet i én app, uanset om det er på iOS eller Android.
Der er som sagt mange alternativer - Accompli, Molto, og Dispatch for bare at nævne en lille håndfuld - men jeg har valgt CloudMagic, Boxer og Mailbox til test, og har levet nogle dage i et inferno af samtidige notifikationer fra tre forskellige apps, for at teste mulighederne. Hvad man dog ikke gør for public service…
Her er mine oplevelser af fordele og ulemper ved de tre apps:
CloudMagic - rent design til dig med de mange indbakker
CloudMagic er en af de apps som kan bruges med Exchange og andre email-konti, men man heldigvis selv vælge om man vil have vist en samlet indbakke med alle emails, eller bare en enkelt konto ad gangen.
CloudMagic udmærker sig især ved et stilrent design omend farvekodningen af de forskellige mailkonti er minimalistisk grænsende til det ikke-eksisterende. Jeg synes det kan være svært hurtigt at se i den samlede indbakke hvor de enkelte emails hører til.
Som de fleste apps giver CloudMagic adgang til hurtigt at markere en mail som favorit, slette den eller arkivere, eller flytte til en anden mappe, hvis man er et organisationshoved der kan lide at holde styr på tingene selv.
Man har adgang til nogle af disse funktioner direkte fra indbakken ved at swipe på den enkelte mail, men kan vælge flere funktioner ved gå ind på selve emailen.
'Cards' hjælper dig med at organisere
CloudMagics helt store glansnummer de såkaldte ‘cards', som giver adgang til hurtigt at sende en email videre fx til noteappen Evernote, huskelisten Todoist eller projektværktøjet Trello, hvis man har givet CloudMagic adgang til sin konto.
Bruger man en eller flere af disse tjenester er CloudMagic ret genial, ellers vil ‘cards'-funktionen formodentlig virke lidt overflødig.
CloudMagic er oplagt til brugere, som gerne vil samle flere mail-konti, men ikke nødvendigvis lever og ånder i deres indbakke.
Boxer - powerfunktioner til email-sværvægtere
Boxer kan også klare emails fra både Gmail, Yahoo, Exchange og flere andre, og minder i sine grundlæggende funktioner en del om CloudMagic, bare med endnu flere muligheder til power-brugeren.
Boxers særlige sovs er det såkaldte Action-panel, som giver adgang til 10-12 forskellige funkterioner - fra at vælge om emailen skal markeres som ulæst til at sende emailen videre til Evernote.
Nogle af funktionerne er dog lidt eksotiske. Fx kan man markere en email med et Facebook-agtigt ‘Like', som gør er der bliver sendt automatisk svar til afsenderen, med en besked om at man har læst og ‘liket' emailen:
"Anders Høeg Nissen liked your message with Boxer."
Lidt mere nyttigt i en travl hverdag kan man også hurtigt vælge at skrive tilbage med et Quick-svar.
Det er standard-svar som fx "Hej, jeg har travlt lige nu, men skal nok vende tilbage snart", eller "Jeg er på vej og er der om 10 minutter" eller lignende, som man altså ikke skal indtaste selv hver gang.
Tilpas dine funktioner efter behov
Action-panelet kan tilgås ved at swipe på den enkelte mail i indbakken. Men bruger man én af funktionerne meget, så kan man selv tilpasse hvilke muligheder der ligger i swipet, og hvilke man først skal ind på den enkelte email for at bruge.
Man kan også vælge at sortere de mange emails i sin indbakke efter prioritet (de mails som er markeret som vigtige) eller om de er blevet anbragt i Boxers todo-liste.
Grafisk er Boxer lidt mere rodet end CloudMagic, blandt andet fordi det forsøger at hive billeder af afsenderne ind i indbakken, fx fra folks Google eller LinkedIn-profiler.
Men når Boxer ikke kan finde et billede, viser den bare en farvet firkant med folks forbogstaver, og det er sjældent nogen særlig hjælp.
Til gengæld er farvekodningen af de forskellige mail-konti nemmere at aflæse.
Boxer er en relativt kompliceret apps med mange funktioner og en del tilpasningsmuligheder, som nok primært vil give mening for folk på farten med behov for hurtigt at kunne afgøre hvad der skal ske med de enkelte emails.
Mailbox - intuitiv zen-app til Gmail-folket
Den tredje app er en af de ældste og samtidig en af de mest populære.
Mailbox begyndte som et startup-projekt, der især gjorde sig bemærket ved at kræve invitation til at downloade, og som lavede en nedtælling så man kunne se hvornår man kunne hente appen.
LÆS MERE: Hypet app skaber nye problemer
Siden er Mailbox blevet købt af synkroniseringstjenesten Dropbox, men bliver fortsat udviklet. Mailbox har fx også lanceret en desktop-udgave af appen, som dog stadig er i beta, og også kun fungerer med Gmail og iCloud - og kun på Mac-computere indtil videre.
Mailbox kan i modsætning til CloudMagic og Boxer ikke (endnu) bruges med Exchange, Outlook eller Yahoo, men er kommet med her fordi den efter min mening stadig er en af de apps som bedst håndterer nogle af hverdagens udfordringer med email.
Når man kigger ned igennem sin indbakke på alle de nye emails er det supernemt med et swipe til højre eller venstre at vælge, om den enkelte mail skal arkiveres, udskydes til senere (om lidt, iaften, imorgen eller på et selvvalgt tidspunkt), eller om den skal anbringes på en todoliste.
På vej på nirvana i 'inbox zero'
Ideen er at hjælpe brugeren henimod den zen-agtige oplevelse af ‘inbox zero', altså at man ikke har nogle emails i indbakken, og derfor - siger teorien - kan koncentrere sig om sit arbejde eller at gå sig en tur eller hvad man nu har lyst til.
I hvert fald indtil alle de udskudte mails pludselig dukker op i indbakken igen…
Det er lidt samme idé som ligger bag Googles Inbox, men hvor man i Mailbox selv hele tiden vælger hvad der skal ske med de mange mails, så forsøger Google at analysere og automatisere processen.
Ideen i Inbox er muligvis god, men virker efter de første par dage stadig lidt uoverskuelig, synes jeg. Der kan jeg umiddelbart bedre lide Mailbox's håndholdte, men intuitive tilgang.
Foreløbig er Mailbox nok det bedste bud på en enkel og overskuelig håndtering af din indbakken - hvis altså den indbakke ligger hos Google eller Apple...