Først var den der, så var den der ikke og nu er den her så igen. Facebooks nye besked-app Slingshot.
Ved en (måske overlagt) fejl, fandt Slingshot for en uges tid siden vej til app-butikkerne, men blev hurtigt trukket af hylderne igen.
Men nu er den nye besked-app altså endelig og helt officielt tilgængelig.
Og så er den her alligevel ikke helt endnu for danskerne, da den i første omgang kun kan downloades hvis man bor i USA eller har en amerikansk konto hos Apple eller Google.
Ikke en Snapchat-klon
Slingshot blev inden lanceringen af mange medier beskrevet som en Snapchat-klon. Det er det ikke.
For selvom Slingshot også går ud på at dele billeder og videoer med hinanden, så er der det lille ekstra twist, at du ikke kan få lov til at se et billede du har modtaget, før du sender et billede retur.
Det er altså 'noget for noget', og der vil altid være et billede, der ikke er set.
Kommunikationen slutter aldrig
Dermed skulle kimen være lagt til at holde kommunikationen konstant kørende, da den sidste modtager ellers skal acceptere ikke at kunne se det sidst tilsendte billede.
Så hvis man bare liiige må se, hvad der gemmer sig bag 'lågen', ja så skal man sende et billede retur, og så er bolden altså spillet tilbage på din vens eller kærestes banehalvdel.
Med andre ord samtalen slutter aldrig, uden at der er et billede der er skjult.
Billederne selvdesturerer
En ting Slingshot har tyvstjålet fra Snapchat, er at billederne selvdestruerer. Det vil sige, at når du er færdig med at se et billede, så forsvinder det for altid.
Dog skal man - ligesom med Snapchat - være varsom med at forestille sig at virkeligheden også forholder sig sådan. For alle kan jo hurtigt tage et screenshot af skærmen, og så er billedet altså foreviget.
Derudover så opbevarer Facebook billederne på deres servere i syv dage, så de har tid til at undersøge eventuelle klager over stødende billeder.
Sådan fungerer Slingshot
Selve app'en er utrolig intuitiv at bruge. Den første gang du åbner den, bliver du ført igennem Slingshots forskellige funktioner, men derefter starter app'en op med kameraet klar til at skyde.
Når du har skudt et billede, kan du vælge at skrive en besked med tastaturet eller tegne på det med fingeren, men ellers er det bare at slinge billedet afsted. Du kan både sende til enkeltpersoner og til grupper.
Holder du 'shoot'-knappen nede, så optager du video i stedet for at tage et billede. Videoer kan ligesom på Instagram vare op til 15 sekunder.
Når du har åbnet et 'sling', kan du også vælge at lave et 'reaction shot', hvor du bruger halvdelen af det billede du har modtaget, og 'masher' det op med dit eget foto, som tilsammen skaber en interaktion.
Det kunne fx være en der sender et kys til dig, som du så sender et kys retur til, men i en udgave hvor de to kys bliver indkapslet på det samme billede.
Kommer fra Facebooks egne rækker
Slingshot er udviklet i Facebooks egen hule, og er den kun anden app, der kommer ud af Facebook Creative Labs. Den første var den alternative Facebook-app 'Paper'.
Creative Labs er en særlig udviklingsenhed, hvor der ikke er nogle regler eller faste opgaver.
Her prøver Facebook, om de kan udvikle nye apps og brugeroplevelser, som om de var et lille start-up firma og ikke den gigantiske supertanker som det sociale netværk i sig selv er blevet.
Julekalender-effekten kan blive en stor succes
Baseret på den korteste test, så kan Facebook virkelig have en vinder på hånden med Slingshot. Men faktisk behøver man slet ikke at prøve app'en, for at kunne forestile sig, at den kan finde et stort marked.
For der er i bedste julekalenderstil noget pirrende over, at man ikke kan se hvad der gemmer sig 'bag lågen', og for mange vil det være en svær beslutning, at vælge ikke at se et billede. Hvis de vil se det, ja så skal de selv sende et billede retur, og så kører samtalen ligesom bare derudaf uden nogen bagkant.
Faren er naturligvis, at folk begynder at tage ligegyldige billeder, for bare at få lov til at se hvad den anden har sendt. Det skal nok ikke ske alt for ofte, før at Slingshots brugere vender tilbage til Snapchat eller finder vej til en nyere oplevelse, vi ikke har hørt om endnu.