Cabelcutting - eller på dansk: Opsigelse af kabel-TV-abonnementer på grund af streaming-tjenester som Netflix, HBO og YouBio, er en myte.
Sådan lyder den overraskende melding fra Netflix selv, der dermed lægger foreløbigt låg på en debat, der ellers har kørt på de høje nagler siden streamingtjenesterne begyndte at vælte ind over Danmarks grænser sidste år. Streamingtjenester som f. eks. Netflix, HBO, YouBio og Viaplay, gør det ellers muligt for seerne at få leveret film, TV-programmet og serier på en nem måde uden om de klassiske kabel-TV-udbydere, fordi videoindholdet sendes via internetforbindelsen til en TV-boks eller et smart-TV, der fungerer helt uden de gammeldags TV-kabler, eller sågar direkte til en PC- eller tablet-skærm.
Hver sjette dansker overvejer at klippe
Opblomstringen af sådanne tjenester har skabt debat om fænomenet kabel-klipning, der dækker over, at folk opsiger deres kabel-TV-pakke og nøjes med et abonnement på en streamingtjeneste, der typisk koster mellem 80 og 100 danske kroner om måneden. Herhjemme viste en undersøgelse, foretaget af YouGov for Metroxpress i maj, at hver sjette danske husstand gik med tanker om at droppe deres eksisterende TV-abonnement til fordel for en streamingtjeneste.
Fænomenet kabel-klipning er dog ikke et isoleret dansk fænomen, men stammer derimod fra USA, hvor Netflix har i omegnen af 30 mio. kunder, og har været på markedet med videostreaming siden 2007. Og her har selskabet ikke i nævneværdig grad iagttaget sine brugere klippe kablerne - endnu. Det forklarer selskabets chef for produktinnovation, Todd Yellin, der torsdag gæstede København i et fremstød for en række nye funktioner på Netflix-tjenesten.
- Kabelklipning er lidt en myte. Kigger man på statistikken i USA, har der faktisk ikke været kabelklipning i vildt omfang. Folk bruger os som et supplement til deres øvrige tilbud. Vi er ikke i tvivl om, at fremtidens TV leveres via internettet, men folk vil også altid efterspørge ting, som vi ikke leverer. Nyheder og sport, for eksempel, siger han.
Truer ikke udbyderne
Todd Yellin afviser samtidig, at Netflix skulle være en så stor trussel mod de eksisterende kabel-TV-udbydere, om det ofte er blevet udlagt.
- Folk har masser af tid i løbet af dagen, og den tid kan kan brødføde masser af indholdsleverandører. Jeg tror, at fremtiden er internet-TV, fordi det har en fordel frem for linært TV, blandt andet fordi det er så fleksibelt. Men kabel-TV-selskaber bliver mere og mere hybrider, der tager nettet til sig. Nogle hurtigere end andre, men det er en naturlig proces, en naturlig del af økosystemet, siger han.
Netflix åbnede under stor opmærksomhed sin danske satsning i efterårsferien sidste år, hvor danske brugere fik tilbudt at prøve streamingtjenesten i en måned gratis. Dét tilbud tog så mange mennesker imod, at det gav markant udslag på den danske internettrafik, skrev telebranchens brancheforening dengang på Twitter
20 procent af markedet
Siden er det gået slag i slag for Netflix, og i et interview med Berlingske i begyndelsen af året, erklærede Netflix-talsmanden Joris Evers, at det ikke var usandsynligt for tjenesten at få op mod hver femte husstand i Danmark som kunder inden for en ganske kort årrække. Det baserede han på vores høje udbredelse af bredbånd - og på erfaringer fra Canada, der var det første marked uden for USA, som Netflix åbnede i.
Videostreamingtjenester anses ellers traditionelt for at være en trussel mod etablerede kabel-TV-udbydere og TV-stationer, der tilbyder det klassiske 'flow-TV' - altså TV, der kommer i en lind strøm, som man ikke selv kan starte og stoppe. Indtoget fra Netflix og efterfølgende amerikanske HBO fik Danmarks to største udbydere af kabel-TV, først YouSee og derefter Stofa til at svare igen med tilsvarende tjenester.
YouSee: Vi snupper halvdelen
Mest markant var TDC-ejede YouSees YouBio, der i form af daværende YouSee-chef, Niels Breining meldte ud, at YouSee havde det som ambition at score halvtreds procent af markedet for filmstreamingtjenester. Der var bare det ved det, tilføjede han, at ingen rigtig vidste, hvor stort markedet ville blive.
Hverken Netflix eller YouBio har dog meldt brugertal ud - og Netflix afviser også overfor DR videnskab at sætte tal på den danske udvikling. Blot nøjes Todd Yellin med at konstatere, at Netflix i Danmark fortsat går godt, selv om mange danskere dropper tjenesten om sommeren, når solen skinner.
Netflix inden for de kommende uger introducere sine såkaldte profiler, så hver enkelt familiemedlem får sine egne anbefalinger, baseret på deres egne præferencer. Der kommer dog til at gå en rum tid, før Netflix vil åbne for deres virtuelle og talegenkendende assistent, Max, der for nylig fik premiere i USA.