Microsofts direktør Satya Nadella - som i disse dag kan fejre sit første år på posten - fortsætter strategien med at købe sig til mobil-apps, der viser stort potentiale.
For et par måneder erhvervede firmaet email-appen Acompli, og nu melder mediet Techcrunch, at Microsoft har købt kalender-appen Sunrise, som findes til iPhone, Mac og Android - men ikke Windows Phone.
Prisen skulle angiveligt være over 100 millioner dollars, svarende til 650 millioner kroner. Techcrunch rapporterer, at Sunrise i første omgang fortsætte under eget navn, men Microsoft vil angiveligt også integrere dele af teknologien i andre produkter.
Microsoft har endnu ikke ønsket at kommentere oplysningerne.
Sunrise er en social kalender-app
Kalender-apps kan nærmest skovles ned fra hylderne i de forskellige app-butikker, men Sunrise bliver ofte nævnt som førerhunden indenfor mobile kalender-apps, grundet dens design og integration med en række services.
Udover at Sunrise spiller sammen med Exchange, Google og iCloud-kalendere, kan man også forbinde den til sine sociale medie-konti og andre apps.
Forbinder du med Facebook, bliver fødselsdage på dine Facebook-venner integreret i kalenderen, ligesom at invitationer til begivenheder via fjæsen også finder vej til Sunrise.
Du kan også hente dine påmindelser ind fra forskellige apps, eksempelvis Apples ‘Påmindelser’, Evernote og Todoist. Derudover kan man nemt tilføje ugekalender, helligdagskalender eller dit favorit-fodboldholds kampkalender.
Microsoft køber sig til mobilsucces
Købet af Sunrise kommer blot få måneder efter at det 40 år gamle firma købte email-appen Acompli, som i sidste uge blev lanceret under det klassiske Microsoft-brand Outlook.
Outlook i mobilversion kommer ironisk nok kun til iPhone og Android, mens Microsofts egne Windows Phone-brugere pænt må vente.
Med endnu et køb af en af de mest velfungerende apps indenfor sin kategori, bliver Microsofts nye mobilstrategi under Satya Nadellas ledelse mere og mere tydelig.
I stedet for at bruge tid og energi på selv at udvikle mobil-apps der fungerer, køber man sig nu til produkter, der allerede har bevist de fungerer. Og at de er udviklet til konkurrenternes platforme er ikke længere fyfy men en klar del af Nadellas ønske om at være tilstede på de platforme, som folk bruger.
Opdatering:
Microsoft har nu bekræftet købet. Læs deres blogpost her