Kommentar: Microsoft har købt “min” email app - men det er okay

Med købet af email-appen Acompli fortsætter Microsoft sin nye kurs, og viser åbenhed og fleksibilitet.

Satya Nadella lægger ny kurs for supertankeren Microsoft, uden jakkesæt, men med nye ideer. (Foto: © Justin Sullivan/Getty Images/AFP, 2014 Getty Images)

Microsoft har i denne uge annonceret, at softwarekolossen har købt det lille udviklerfirma Acompli for en estimeret pris på 200 millioner dollars, eller knap 1.2 milliarder kroner.

Acompli er en af efterhånden flere håndfulde apps, der forsøger at gøre det nemmere at bruge email på mobilen.

Email-appen til powerbrugere

Jeg har tidligere - ligesom min kollega Nicolai Franck - forsøgt mig med Acompli, men fandt andre apps der passede mig bedre (se min test af tre forskellige mail-apps her).

For nylig oplevede jeg dog en kort periode med problemer i min hverdags-app CloudMagic, og i de få timer det stod på hentede jeg den opdaterede version af Acompli - og blev positivt overrasket!

Det er et diskret designet og velfungerende mail-program, fokuseret på powerbrugere, der også gerne vil have hurtig adgang til kalender, downloadede filer, og har brug for fx at kunne "udskyde" mails til senere, med enkle og hurtige bevægelser på skærmen.

Det er der adskillige andre apps der kan, men Acompli giver også mulighed for at bruge Outlook Exchange, noget som ikke særligt mange andre konkurrenter tilbyder.

Microsoft på ny kurs

Anyway, det interessante er i denne sammenhæng egentlig ikke selve Acompli-appen, men det faktum at Microsoft har købt dem for et ret anstændigt beløb.

For mig er det nemlig et tegn på, at det "nye Microsoft" med CEO Satya Nadella i førersædet fortsætter kursen mod større fleksibilitet og mere åbenhed.

Det fine ved Acompli er nemlig blandt andet, at den også kan bruges til Gmail, iCloud, Yahoo og andre tjenester, og i øvrigt kommer til både iOS og Android - og at Microsoft lover at det vil forsætte også efter det lille firma er blevet en del af Microsoft.

Jeg er ret sikker på, at Microsoft selv kunne have udviklet en tilsvarende app - og sikkert allerede har brugt både tid og penge i den retning. Men der er også en overhængende risiko for at appen så var blevet Microsoft-fokuseret, og sikkert også kun kunne bruges med Outlook.

Og jeg synes som sagt at der er noget fint i, at de i stedet for selv at starte forfra køber sig til en velfungerende app, der opererer på flere platforme og har god integration også af konkurrerende email-tjenester.

Samarbejde og gratis apps

Købet af Acompli lægger sig fint i sporet fra den nylige lancering af Office-apps, der nu kan bruges gratis på mobiler og tablets, uden abonnement på cloud-kontorpakken hos Microsoft.

Og for nylig introducerede Microsoft også et samarbejde med synkroniseringstjenesten Dropbox, så man kan redigere i Office-dokumenter direkte i Dropbox på mobil eller tablet.

Der er med andre ord tegn på, at "det nye Microsoft" er godt igang med at skifte kurs.

Det nye Microsoft er ganske vist også et Microsoft der er presset i disse år, af både giganter som Apple og Google, af business-konkurrenter som SAP og Oracle, og af et voldsomt voksende vækstlag af små udviklere, der langt bedre forstår brugernes behov for især en nem mobil hverdag

Men jeg tror og håber, at Nadella også vælger at skubbe firmaet i den retning fordi han kan se at det er rigtigt...

Vi har fået et mere åbent Microsoft - og jeg kan li' det!