KOMMENTAR Email- og beskedapps slås om dit liv

Tonsvis af nye besked- og emailapps forsøger at vinde vores hjerner og hjerter - og få adgang til vores kostbare opmærksomhed.

(© Colourbox)

Kommunikation mellem venner, kolleger og familie er helt central i hverdagen. Derfor slås mange firmaer, store som små, om at blive den foretrukne tjeneste til beskeder og emails.

Det handler, som man siger på engelsk, om 'hearts and minds' - hjerter og hjerner - og selvfølgelig om penge, typisk annoncekroner.

Emails går ikke væk lige med det samme

Microsoft - den nuværende konge af firma-mailboksen - købte for nylig firmaet bag mobil-mailappen Acompli og har netop idag udsendt appen til både iOS og Android under det noget mere kendte brand-navn Outlook.

Men den nye Outlook-app langt fra alene på markedet, hvor også Google Inbox, CloudMagic, Mailbox, Dispatch og dusinvis andre apps vil gøre det mere overskueligt at håndtere de mange emails vi modtager hver dag.

I går lancerede Amazon også sin Work Mail, der er en cloudtjeneste med email og kalender rettet direkte mod firmaer, og i direkte konkurrence mod Microsoft. Og selvom der de sidste par år har været skrevet meget ondt om email og email-software, så er det stadig den mest udbredte kommunikation i erhvervssammenhæng.

Beskedtjenester slås om vores private tanker

Den samme tumultariske situation finder man i den voksende bestand af besked-tjenester i stil med WhatsApp, Snapchat, etc. - og der er nogle fællestræk i kampen om at blive vores foretrukne mail- eller beskedapp, som griber dybt ind i vores liv.

Grundlæggende handler det nemlig om at få fat helt inde i brugernes mest personlige og hverdagslige vaner, når det gælder samtale, kontakt og kommunikation med omverden - og det gælder åbenlyst både professionelt og privat.

For selvom der selvfølgelig også udveksles meget indhold og mange følelser og tanker og samtaler på især Facebook, så spiller den mere direkte kontakt stadig en kæmpe rolle - hvad man jo også kan se af at Facebook selv har en specialiseret Messenger-app (og i øvrigt ejer både WhatsApp og Instagram, to andre populære tjenester).

Der skal selvfølgelig holdes gang i det bredere sociale netværk, og der skal deles familiebilleder og sære virale videoer, men samtidig skal den personlige linje til vennerne også holdes varm, om ikke andet så med "hej, jeg er lige her"-beskeder eller mere private billeder, som der udveksles rigtig mange af.

Beskeder er de nye emails

Derfor er beskedtjenester også nærmest en kampplads i disse tider, hvor der nærmest ikke går en uge uden nye bud på en WhatsApp- eller Snapchat-udfordrer. I den forgange uge har vi fx set opdateringer af både Quickie og Strings, to apps som især slår på at de kan sende ord, tegninger og billeder, der hurtigt forsvinder når de er blevet læst.

Der er oven i købet udviklet apps, der forsøger at være både emailklient og beskedapp på samme tid. I denne uge kom således TL;DR, der forsøger sig med at gøre det lige så nemt at navigere i sine emails som når man scroller igennem beskeder fra sine venner.

TL;DR er internetsprog for Too Long; Didn't Read - artiklen var for lang, så jeg gad ikke læse den - og er blevet kodebetegnelse for de ultrakorte referater man ofte inkluderer på nettet for at servicere læsere som har for kort opmærksomhed eller for lidt tid til at læse det hele.

Om dén kombination lykkes må tiden vise - appen er foreløbig kun tilgængelig i begrænset omfang.

Vores liv er kampplads

Men både med email og med beskedtjenester er det vores liv der er på spil, for nu at sige det lidt firkantet.

Ikke i betydningen "liv eller død," men i den forstand at apps som Messenger og Snapchat og Outlook fylder en vigtig og stor rolle i vores sociale liv.

Og derfor vil man naturligvis også have en lys fremtid, hvis man laver lige præcis dén app eller dén tjeneste som kan hjælpe med at kommunikere effektivt eller skabe den rigtige, intime og følelsesmæssige kontakt til venner og familie.