Instagram lancerer Snapchat-konkurrent

'Bolt' er navnet på en ny fotodelings-app udviklet af Instagram. Men den lander i første omgang hverken i Danmark eller Instagrams hjemland USA.

Facebook forsøger sig med endnu en app, der skal konkurrere med Snapchat. Denne gang er den udviklet af den Facebook-ejede foto-app Instagram. (© Skærmbillede fra Google Play / Instagram)

Mulighederne for at sende billeder og korte beskeder til hinanden har aldrig været større.

Nu kommer der så endnu en smartphone-app til den efterhånden alenlange samling. Den hedder 'Bolt', og er udviklet af Instagram, som bekendt er ejet af Facebook.

Tanken bag Bolt er, at gøre det så let som overhovedet muligt at dele billeder med sine venner.

Tryk på en ven og billedet er sendt

Når du åbner appen, aktiveres dit kamera. I bunden af skærmen er der et lille rundt billede af de venner, som du oftest gerne vil dele billeder med.

For at sende et billede trykker du bare på ansigtet på den ven, du vil sende til. Og med det ene tryk er billedet taget og sendt. Du kan altså kun sende et billede til en person ad gangen.

Hele konceptet bag Bolt er, at det skal være så let som overhovedet muligt at sende et billede og kræve mindst mulige tryk på skærmen.

Modtager du et billede, bliver det ikke gemt i en fotorulle, men forsvinder, når du er færdig med at kigge på det. Dermed fungerer Bolt tildels som Snapchat, som netop nu virker til at være den besked-app, som alle prøver at konkurrere med og tage brugere fra.

Unge brugere er i høj kurs

Det der gør Snapchat så interessant er, at de har mange brugere og i særdeleshed mange teenagere og helt unge brugere.

Det er netop den gruppe, som Facebook selv kæmper med at engagere på deres eget sociale netværk, og det er en målgruppe som er særlig interessant for firmaer, der ligesom Facebook lever af reklamer og indsamling af store mængder data.

Facebook forsøgte sidste år at købe Snapchat for 17 milliarder kroner. Et bud som Snapchat dog afviste.

I stedet endte Facebook så med at købe WhatsApp og deres 450 millioner brugere for det svimlende beløb af 100 milliarder kroner.

Facebook kan ikke få nok besked-apps

Selvom konkurrencen på markedet for besked-apps er benhård, så vælter det altså stadig frem med nye alternativer i forsøget på at blive det næste store besked-hit.

Facebook ejer allerede Instagram, WhatsApp og har derudover deres egen Messenger, men det er tilsyneladende ikke nok. I sidste måned lancerede Facebook deres egenproducerede app 'Slingshot', i endnu et forsøg på at få fat i de yngre brugere.

Og denne måned er det så 'Bolt', der er udviklet af Instagram, men som jo altså derfor også er at finde inde under den store paraplyorganisation, Facebook har udviklet sig til at være.

Ikke i Danmark endnu - heller ikke i USA

Hvis man ikke kan få nok af at afprøve nye besked-apps og gerne vil teste Bolt, så må man væbne sig med en smule tålmodighed.

Bolt udgives nemlig i første omgang - helt usædvanligt - kun i Singapore, Sydafrika og New Zealand.

Grunden til det er ifølge mediet Techcrunch blandt andet, at de tre lande har en høj Instagram-brugerskare og alle er engelsktalende lande. Til gengæld kommer Bolt både til iPhone og Android.