Der bliver langet helt ualmindeligt store mængder af iPhones over disken – og iPhonen er nu så stor en del af Apples forretning, at den reelt udgør to tredjedele af Apples samlede indtjening.
I sidste kvartal af 2014 solgte Apple således næsten 74,5 millioner iPhones over hele verden – heraf en betydelig andel i Kina, hvor iPhonen solgte 83 procent mere i kvartalet end samme kvartal sidste år. Det afslørede Apple-chef Tim Cook i et konferencekald efter regnskabsfremlæggelsen.
Apple omsatte i kvartalet for 16,1 mia. dollars i Kina – en vækst på 70 procent i forhold til et år siden. I Europa voksede Apples salg med 20 procent.
Sløjt iPad-salg
Begge de to nyere iPhones, iPhone 6 og 6+, har været til salg hele kvartalet, hvilket er en stærkt medvirkende årsag til det heftige salg.
Mens Apple kan juble over salget af iPhones, ser det til gengæld sløjt ud for iPad-salget, der i samme periode faldt med 18 procent i forhold til året før. Flere lanceringer af opdaterede iPads var dog ikke nok til Apple kunne stå imod den generelle tendens, der i en periode har vist faldende interesse for at investere i tablets.
Til gengæld steg salget af iPhones 46 procent, og så har Apple formået at modstå den langvarige krise i det generelle PC-marked. Apple solgte 14 procent flere Mac-computere end for et år siden.
Verdensrekord i at tjene penge
Apple tjente i kvartalet 18 milliarder dollars – hvilket er rekord, ikke bare for Apple, men også en historisk rekord. Omsætningen på 74,5 mia. dollars er betydeligt bedre end den forventede omsætning på op til 66,5 mia. dollars.
En pæn del af Apples fremgang skyldes til dels, at selskabet har presset massivt på at få gang i salget i Kina, hvor Apple – ifølge analysehuset Canalys – var den bedst sælgende producent i fjerde kvartal af 2014.
Det er en bedrift fordi nogle af branchens øvrige vækstvirksomheder, blandt andet Xiaomi og Huawei, netop har hjemmemarked i Kina.
iPod er helt i nede
Salget af Apples engang så storsælgende iPod er nu så lille, at den ryger under 'andre produkter' i regnskabet, og derfor ikke længere kan skilles ud. Apples iPod har og i årevis været en produktkategori i afmatning, fordi folk nøjes med at bruge deres mobiltelefoner til musik.
Til gengæld ventes næste kvartal at være en dukkert i forhold til det netop overståede rekordkvartal. Helt galt går det dog ikke, idet Apple venter omsætning på 55 mia. dollars i indeværende kvartal og en profitmargin, der fortsat vil ligge lige under de 40 procent.
Selskabets har ikke lanceret nye produktkategorier i årevis, men barsler senere på året med det første helt nye produkt længe, nemlig smarturet Apple watch. Her er udsigterne dog foreløbig relativt ukendte, i det ingen af de eksisternede produkter på områder har formået at få forbrugerne overbevist om at hive dollarsedlerne opad lommen i større omfang.
Apples skatterabatter i Irland undersøges i øjeblikket af EU, ligesom at EU ved nytår lukkede en Luxembourgsk momsfidus, som også Apple benyttede sig af.