- Jeg vil starte med at fortælle om en 5. klasse. Der sidder Kasper, som rigtig tit taler uden at række fingeren op. Hans lærer Siv bliver vred hver gang og skælder ham ud, men det hjælper ikke. En anden pige i klassen siger, det er bare 1.500.000. gang, man hører Siv skælde ud, og man får også lidt ondt i maven, for det er som om, det går ud over alle, og så lærer jeg slet ikke noget.
Sådan begyndte Louise Klinge her til aften i finalen i Ph.d. Cup på DR2. På kun tre minutter skulle hun forklare sine tre års forskning om lærernes relationskompetence. Derfor begyndte hun med eksemplet.
Louise Klinge og de fire andre finalister dystede foran et dommerpanel og publikum om at formidle deres resultater bedst muligt.
Minister: I formidler faktisk viden
Louise Klinge har skrevet sin ph.d.-afhandling på Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab på Københavns Universitet. Og hendes formidling af afhandlingen var så god, at hun blev kåret som den bedste forskningsformidler i Ph.d. Cup 2017 i kåringsshowet på DR2.
- Det er lidt svært at svare, uden det lyder lidt X Factor-agtigt, men jeg er virkelig glad og også rigtig overrasket, sagde hun, da hun havde fået overrakt prisen af Uddannelses- og Forskningsminister Søren Pind.
Inden ministeren afslørede vinderen, sagde han til de fem finalister, at han var blevet rørt af deres forslag og forskning:
- Vil I ikke nok love at blive ved? For der er brug for jer. I laver noget i den her tid, der er det aller, aller vigtigste - I formidler faktisk viden.
Relation mellem lærer og elev kan påvirke hele klassen
I sin forskning har Louise Klinge hen over flere måneder fulgt lærere og elever på to skoler, hvor hun kunne observere interaktionen mellem elev og lærere.
Hun havde bemærket, at der faktisk var meget lidt kvalitativ viden om klasserumsforskning i Danmark. I sine observationer fokuserede hun her særligt på, hvad der gjorde lærerne muligt at agere relationskompetent, det vil sige at indgå i positive relationer med alle eleverne, der gør, at de lærer meget og har det godt imens.
Ikke overraskende viste hendes observationer, at lærerens opførsel har stor betydning for elevers trivsel og faglige præstationer. Hendes observationer viste blandt andet, at en dårlig relation mellem blot en enkelt lærer og elev kan have en negativ betydning for hele klassens læring.
- Så bliver elevernes faglige udbytte mindre, og for nogen bliver skolen værre end spild af tid, når de bliver råbt af, bebrejdet, nedgjort og gjort forkerte.
Overladt til tilfældigheder
Louise Klinge understreger, at det er afgørende for at være en god lærer, at man kan danne positive relationer med sine elever.
- Men det har været overladt til tilfældigheder, om en lærer er relationskompetent eller ej.
Med sin ph.d. håber hun, at man kan tale mere professionelt om det, der før har været personligt og diffust.
Louise Klinge har vundet en rejse til et af verdens førende miljøer inden for forskning, uddannelse og innovation.
Se Louise Klinge forklare sin forskning i et eksempel fra en 5. klasse i videoen i toppen af artiklen.
Ph.d. Cup kan ses på dr.dk/tv, ligesom DR2 genudsender kåringsshowet lørdag den 6. maj klokken 14.35.