I januar 2014 får højbroen på Storebæltsbroen en kunstig næse. Den skal sidde lige over sejlrenden og lugte sig frem til skibe, der forurener luften med svovl.
Det er Miljøstyrelsen, der har givet tilskud til, at Teknologisk Institut i Aarhus kan udvikle det nye måleudstyr. Læs artiklen: Sådan virker den kunstige næse til afsløring af skibe
Et større detektivarbejde at afsløre syndere
I dag er det meget svært at afsløre skibe, der sejler på ulovligt brændstof, fordi man tjekker skibene, når de ligger stille i havn.
Men der er forskellige regler for, hvor meget svovlindhold der må være i brændstoffet rundt om i verden. Og jo mere svovl i brændstoffet, jo billigere er det. Derfor har skibene to, måske tre forskellige typer brændstof om bord.
- Så det er et større detektivarbejde at finde ud af, hvilken type brændstof skibet har sejlet med ude i de danske farvande. Og det er svært at påvise eventuelle overtrædelser, siger Jesper Stubkjær, der er fuldmægtig i Miljøstyrelsen.
Nu skal den kunstige næse løse problemet.
Effektiv håndhævelse af loven
Næsen skal forbindes med en computer, der kan sende besked om, hvor meget svovl der er i røgen fra skibene, der sejler under broen. Og så kan myndighederne gå om bord og undersøge brændstoffet, når skibene lægger til kaj.
- Den centrale pointe er, at vi vil kunne måle på det brændstof, som skibet rent faktisk sejler på ude på havet i stedet for at prøve at finde ud af det bagefter, når skibet ligger stille i havnen, siger Jesper Stubkjær.
- Den nye teknologi giver mulighed for en effektiv håndhævelse, fordi vi kan gå om bord med en meget begrundet mistanke, siger Jesper Stubkjær.
Svar på brændstofprøve med det samme
Ud over 'næsen' til havs, tager man også et nyt måleudstyr i brug på land.
Det vil gøre det muligt at få svar på brændstofprøver med det samme på skibet i stedet for som nu, hvor man skal vente et par dage på svar på prøverne.
Hvis skibet bare sejler gennem de danske farvande, kan de danske myndigheder få andre lande til at tjekke brændstoffet, når skibet går i havn der.
Miljøkravene bliver skærpet i 2015
I 2015 stiger incitamentet til at snyde med brændstoffet kraftigt i forhold til nu.
Der sættes grænseværdien for svovl ned fra den nuværende 1 procent til 0,1 procent i kystnære farvande som Østersøen, Nordsøen og de indre danske farvande. Og det renere brændstof er markant dyrere.
Samtidig er det stadig tilladt andre steder i verden at sejle med op til 3,5 procent svovl i brændstoffet frem til 2020, hvor grænseværdien ifølge planen sættes ned til 0,5 procent. Så skibene bliver ved med at sejle med flere typer brændstof.
Stort potentiale i næsen
Den smarte næse på Storebæltsbroen skal derfor være i fuld aktion i 2015, så man kan stoppe de forurenende skibe.
- Vi har store forhåbninger til, at teknologien vil blive så god, at den kan bruges permanent og udbredes til andre steder i Danmark og i udlandet, siger Jesper Stubkjær.
Vil undgå konkurrence fra rederier der snyder
Teknologisk Institut arbejder sammen med blandt andre firmaet Zenzors A/S, Storebælt A/S, Danmarks Rederiforening og de to rederier Mærsk og Nordic Tankers.
De danske rederier går blandt andet med i projektet, fordi de vil have stoppet den unfair konkurrence fra rederier, der bryder reglerne og sejler med billigt brændstof med et højt indhold af svovl.