Fremtidens elbiler lader trådløst op

Det skal være meget lettere at oplade elbiler. Danske forskere er med til at udvikle morgendagens nye trådløse standarder. De skal også se på, om trådløs opladning er farligt for os.

I fremtiden slipper bilister for besværlige kabler, der skal oplade elbilen. Den klarer det selv ved hjælp af trådløs opladning.

Hvis du om få år kører rundt i en el- eller hybridbil, så behøver du ikke tænke på besværlige og beskidte opladerkabler.

Du parkerer bare bilen oven på en trådløs oplader i et særligt område. Og så klarer bilen sammen med et magnetisk system selv opladningen trådløst.

Det er i hvert fald det scenarium det internationale forskningsprojekt WIC2IT arbejder med.

Flere danske forskerhold er involveret i forskningen, der også bliver støttet af den danske stats forskningsråd 'Det Strategiske Forskningsråd' og EU.

Miljøvenlige og upraktiske elbiler

Elbiler er smarte og miljøvenlige, men de har den ulempe, at deres batterier skal lades op stort set hver dag.

I dag kobler man elbilen sammen med en oplader gennem et kabel. Den fysiske forbindelse er lidt besværlig, kablet bliver hurtigt beskidt, man skal huske at sætte det i og tage det ud, når man skal af sted, og der er en risiko for vandalisme.

Hvis man skal have flere bilister over i elbiler, handler det om at forbedre brugervenligheden.

- Det skal være let at bruge elbiler, og der vil trådløs opladning af elbilens batteri være en gevinst, siger lektor Erik Schaltz fra Institut for Energiteknik ved Aalborg Universitet til dr.dk/viden.

Trådløs overførelse af strøm

Der findes allerede systemer til trådløs opladning. Man sender energien gennem en afsenderspole, der skaber et magnetfelt. Magnetfeltet kobler med modtagerspolen i bilen, og overfører strømmen trådløst.

- Problemet er bare, at det normalt er samme firma, der producerer både afsender- og modtager-spolen i elbilen. Og kun spoler af samme fabrikant kan 'snakke sammen', siger Erik Schaltz.

Det svarer til, hvis man i dag kun kunne tanke på særlige tankstationer, fordi de havde den rette studs (pistol) til at sætte ned i åbningen på bilens brændstofstank.

Universal og effektiv løsning

Så der mangler en trådløs løsning, der dur til alle slags elbiler. Derfor er forskerne på Aalborg Universitet med til at finde ud af, hvordan sådan en universal løsning kan se ud.

Samtidigt skal forskerne også se på, hvordan man skaber et trådløst system, hvor man ikke taber for megen energi i selve magnetfeltet mellem spolen, der udsender strømmen og så spolen, der modtager strømmen i bilen.

I dag tager det nogle timer at lade bilens batteri op. Hastigheden afhænger af batteriets størrelse og størrelsen af opladeren, der er tilsluttet bilen.

- I fremtiden håber, man også, at selve opladningen kommer til at gå hurtigere, og så skal vi finde ud af at optimere selve det trådløse system, siger Erik Schaltz.

Trådløs opladning - er det farligt?

Når hastigheden på opladningen skal op, så vil man også skrue op for styrken på magnetfeltet, som man sender gennem luften.

Så kunne man stille spørgsmålet: Vil det være farligt for os?

Netop det spørgsmål skal forskere ved Institut for Folkesundhed, Sektion for Miljø, Arbejde og Sundhed ved Aarhus Universitet kigge på.

Her skal lektor Søren K. Kjærgaard og kolleger undersøge, om den trådløse opladning af elbiler kan skabe sundhedsmæssige problemer.

Projektet er treårigt, og det slutter i begyndelsen af juni 2015.