Lasse er pilot i et privatfly: Det sviner 'ad helvede til', men er du rig og ikke 'orker at stå i kø', så er det 'okay'

Trods klimabelastningen advarer privatflyspiloten Lasse Birch mod 'mudderkast' i debatten om privatfly.

Det er luksuriøst. Bekvemt. Eksklusivt.

Fri for kø. Fri for mellemlandinger. Fri for fremmede, grædende børn.

Men er det også fair?

CO2-udslippet og dermed de klimaskadelige effekter per passager i et danskejet privatfly er i gennemsnit cirka 17 gange højere end i et ordinært rutefly. Det viser beregninger foretaget på Aarhus Universitet for DR baseret på flyture på ni populære ruter fra Danmark ud i Europa. Blandet andet fordi privatfly i gennemsnit har en langt højere andel af tomme sæder end rutefly.

I en ny DR-dokumentar 'De superriges privatfly' bliver det kortlagt, hvordan privatfly ejet af nogle af Danmarks rigeste bliver brugt. Det er fly ejet af familierne bag virksomheder som Jysk, Bestseller og Lego.

Familierne har ikke ønsket at stille op til interview, men Lasse Birch, der er pilot og partner i Private Jet Partner, står gerne på mål for den klimabelastende transportform. Han lever af at flyve folk rundt i Europa efter behov. Lidt som en taxa, men bare i fly.

Hvis nu man vælger som privatperson, fordi man har mange penge, ofte at flyve med sit privatfly, synes du så, det er fair ud fra et klimaperspektiv?

- Ja, det synes jeg, fordi man gør det, fordi man har et behov. Så kan man sige, hvorfor kan du ikke tage Ryanair? Det er, fordi den flyver klokken 6 om morgenen. Jeg gider simpelthen ikke stå op klokken 4, siger Lasse Birch.

Det har ikke været muligt for DR at kortlægge i detaljer, hvem der bruger de danskejede privatfly. Men både Jysk-familien og Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen bruger flyene mest i forretningsregi, men også privat. Det oplyser deres talspersoner. Derudover bliver de danske privatfly også lejet ud.

Mange af de steder, som dansk-ejede privatfly ofte flyver til, er destinationer, hvor der også ofte er afgange til og fra med rutefly. Det kan være Paris, London, Oslo eller Mallorca. Det viser data, som DR har kortlagt.

Og privatflyene flyver også på tidspunkter på dagen, der ikke er reserveret til solsorten, skraldemanden og Ryanair-passagerer.

Men med privatfly undgår man køer til check-in, køer til security, køer til toilettet samt den ufrivillige slangegang gennem de parfumerede og overbelyste tax-free områder.

- Det der med at skulle være i lufthavnen to timer før og stå i kø og stå i kø og stå i kø. Der er ingen, der gider at stå i kø. Og hvis du ikke orker det, fordi du har mange penge, så er det vel også okay? Altså, så mange mennesker handler det slet ikke om, siger Lasse Birch.

Privatflyspiloten advarer mod 'mudderkast' i debatten om privatfly på trods klimabelastning.

- Man skal da også ligesom have lov til at gøre de ting, man vil. Men hvis jeg flyver ét menneske i privatfly til Paris, der kan jeg godt se, at isoleret set sviner det ad helvede til. Det sviner rigtig meget. Men så bliver det bare sådan noget med 'at du gør det, og du er altid, og jeg har aldrig', og det bliver for meget mudderkast.

'Tid er penge - køb et fly'

Cirka halvanden times flyvetur fra Danmark ligger London. Her har Steve Varsano sin virksomhed The Jet Business, som handler med luksuriøse privatfly - gerne til trecifrede millionbeløb.

I indgangen til hans showroom, hvor kundemøder holdes i en kopi af et eksklusivt privatfly, står hans motto bøjet i neon på væggen: 'Time is money - buy a jet'.

'Tid er penge - køb et fly'.

Og spørger man ham, er hans kunders tid bare mere værd end gennemsnittets.

- De fleste som flyver med privatfly, er topdirektører i store virksomheder, som sandsynligvis beskæftiger flere hundrede tusinde hvis ikke millioner af mennesker. Og deres tid er superværdifuld, siger Steve Varsano.

Du kan se et klip med Steve Varsono i videoen her.

Desuden, forklarer Steve Varsano, bruger hans kunder privatfly, fordi det er nødvendigt og sjældent for at holde ferie - ofte arbejder de bare 'fra et smukt sted' som Maldiverne.

- Så du spørger, hvad der er fair, og hvad der ikke er fair? De her mennesker bygger fabrikker, betaler lønninger, skatter og penge til familier, der så kan sætte mad på bordet, sende deres børn i skole, købe biler og andre ting. Vi er ikke i oldtiden længere - det her er sådan, verden fungerer.

Men det er ikke en god undskyldning, mener Stefan Gössling, som forsker i bæredygtig turisme og transport ved Linnaeus universitetet i Sverige.

For udledningerne er simpelthen alt for høje. Urimeligt høje, mener han.

- Hvis du ser på privat luftfart, så ved vi, at selv det mindste privatfly efter seks timer i luften udleder det samme som et menneske i snit gør på et år, siger Stefan Gössling.

En gennemsnitlig verdensborger udleder knap fem ton CO2 om året fra sit energiforbrug, ifølge Det Internationale Energiagentur.

Antallet af privatfly i Danmark er stigende og nu på samme niveau som før finanskrisen. Det viser tal fra Naviair, der er statens luftfartsmyndighed.

- Jeg tror ikke, folk er klar over omfanget af brugen af privatfly, siger Jorge C. Leitão, der er klimaaktivist, men også dataingeniør.

Han mener ikke, at CO2-udledninger per passager i et privatfly er fair i et klimaperspektiv. For der er brug for, at verden skærer voldsomt ned i mængden af drivhusgasser - og helst med turbo på.

- Lige nu beder vi folk om at tage skridt, der reducerer deres udledninger, men på samme tid har vi en lille gruppe rige mennesker, som fortsætter med at bruge mere og mere privatfly. Og for mig er det bare helt forkert, siger han i DR-dokumentaren ’De superriges privatfly’.

Men udledningerne fra privatfly udgør kun en meget lille del af verdens samlede CO2-udledninger. Og dét hører med til debatten, mener privatflyspilot Lasse Birch.

- I forhold til hvor meget det rent faktisk udgør, bottom line, end of the day. Der er det altså forsvindende lidt, siger han.

Alle skal dog gøre noget.

- De mennesker, de tager måske også bare en tur mindre. Fordi det måske nogle gange passer med rutefly. Og så er de allerede blevet bedre. Fordi så har de lige sparet en tur. Næste år kan de måske spare to ture, siger Lasse Birch.

Familierne bag Lego, Jysk og Bestseller har som sagt ikke ønsket at stille op til interview om deres ejerskab af privatfly og effekten på klimaet. Men ejerne har gennem deres talspersoner svaret på skrift til DR. Et udpluk af svarene kan du læse i boksen her side om side med svar fra virksomhederne Grundfos og Danfoss, der også ejer privatfly.

Du kan se DR-dokumentaren "De superriges privatfly" på DRTV og i mandag aften kl. 21.25 på DR1.

De superriges privatfly