Gæt med: Hvor meget større er de rigeste danskeres klima-aftryk?

Hvis vi kendte til de rigestes høje forbrug, ville vi være mere tilbøjelige til at kræve politisk klima-handling, peger ny forskning på.

Forskere bag nyt studie håber, at deres resultater kan bidrage til debatten om retfærdigheden i, hvor meget vi hver især udleder af CO2. (Foto: © DR Collage: Lise Grønvald / Foto: Colourbox)

I Danmark udleder vi i gennemsnit 11 ton klimaskadelig CO2 per person hvert år, når man lægger det hele sammen: Mad, strøm, transport, tøj og alt det andet.

Men hvis man zoomer ind på den rigeste 1 procent af befolkningen, hvor stor er deres udledning så?

Svarede du rigtigt? Så er du en del af et dygtigt mindretal.

Langt de fleste gætter alt for lavt.

Vi har nemlig en tendens til at gætte forkert, når det gælder forskellen mellem rig og fattig - og hvor meget de udleder.

Ikke mindst undervurderer vi oftest kraftigt, hvor meget større et klima-aftryk den rigeste procent af danskerne skaber med deres adfærd og forbrug.

Det fortæller Kristian Steensen Nielsen, der forsker i klimavenlige adfærdsændringer på Copenhagen Business School og er hovedforfatter på et nyt studie offentliggjort i tidsskriftet Nature Climate Change.

Svært at gennemskue

I studiet gætter 1.001 danskere i snit på, at aftrykket hos den rigeste procent er lidt under 27 ton per person om året, eller to og en halv gange gennemsnittet i Danmark.

Det rigtige svar er 93 ton CO2, eller cirka otte gange så meget som en almindelig dansker.

- Vi undervurderer det rigtig meget, og det skyldes forskellige faktorer. Blandt andet er man måske ikke helt sikker på, hvordan livsstilen er blandt den rigeste procent i Danmark: Hvor ofte de flyver, hvor store og energieffektive er de huse, de bor i, hvor mange biler har de, og så videre. Det er ikke sikkert, at alle danskere har indsigt i det, siger Kristian Steensen Nielsen.

Det er der til gengæld ikke noget mærkeligt i, siger forskeren.

Selv for eksperter er det en svær opgave at gætte på, hvor mange drivhusgasser der følger med den livsstil, der kendetegner de rigeste danskere, siger han.

Det gælder især flyvninger, hvor dele af den rigeste procentdel har adgang til at flyve i privatfly – noget nær den mest klimaskadelige transportform der findes. Det fremgår af den nye DR-Dokumentar ’De superriges privatfly’, der udkom i går.

- Hvis man undervurderer, hvor meget bare én flyrejse udleder, og så ganger det med ti flyrejser om året, hvad enten det er privatfly eller på kommercielle fly. Så bliver det lynhurtigt en svær opgave, siger Kristian Steensen Nielsen.

Hvad er fair?

Det nye studie handler ikke bare om vores manglende viden.

Forskerne har nemlig også undersøgt, om et kendskab til forskellene mellem klimaaftrykket hos rig og fattig påvirker holdningerne til klimapolitik.

Og her viser svarene, at hvis man ved, hvor meget mere de riges adfærd udleder, kan man være mere tilbøjelig til at støtte en klimapolitik, der er målrettet dem med det største klima-aftryk - for eksempel via afgifter.

- Det vi ser i Danmark er, at man ikke nødvendigvis målretter klima-initiativerne mod dem med den højeste indkomst og som generelt har et betydeligt højere klima-aftryk.

- Så kan man diskutere, om det er en fair fordeling, eller om man måske skulle bede dem med de højeste indkomster, og dem der udleder mest, om at tage større ansvar, siger Kristian Steensen Nielsen.

Debat om afgift på privatfly

Lige nu er der igen politisk debat om, hvorvidt privatfly også skal underlægges en ny flyafgift. Det har nemlig vist sig, at den flyafgift, som rammer passager på rutefly efter årrskiftet, ikke rammer de mennesker, der flyver med danskejede privatfly.

Privatflyene er undtaget, selvom nye beregninger fra Aarhus Universitet foretaget for DR viser, at danskeejede privatfly udleder 17 gange mere CO2 per passager end passagerer irutefly, når man ser på ni populære flyruter fra Danmark og ud i Europa.

Det har fået blandt andre Enhedslisten til igen at kræve, at også privatfly skal have højere flyafgifter. Og skatteminister Rasmus Stoklund (S) er ikke afvisende.

Den politiske diskussion vil Kristian Steensen Nielsen og de andre forskere gerne bidrage til med det nye studie.

- Vi håber, at vores resultater kan være med til at skabe en debat om fairness. Er det for det første fair, at nogle folk udleder betydeligt mere end andre? Og deraf bør vi så fremhæve mere målrettede initiativer mod de mennesker, der udleder mest i samfundet, siger Kristian Steensen Nielsen.

Du kan se mere om brugen af danskejede privatfly i DR-dokumentaren "De superriges privatfly" på DRTV eller i aften kl. 21.25 på DR1.

De superriges privatfly