Det er ude af proportioner og skævvrider klimadebatten, når DR med en ny dokumentar, 'De Superriges Privatfly', og nyhedsdækningen omkring dokumentaren sætter fokus på flyveture med danskejede privatfly.
I stedet er der langt mere alvorlige klimaproblemer at tage fat på, mener chefredaktøren for erhvervsmediet Finans, Simon Bendtsen.
I et opslag på LinkedIn mandag kaldte han DR's dækning for "pinlig" og "trist" og beskyldte i samme opslag DR for at piske en stemning op om hykleri hos Danmarks rigeste.
DR har blandt andet for første gang kortlagt, hvordan privatfly ejet af nogle af Danmarks rigeste familier flyver.
I den forbindelse har DR fået Aarhus Universitet til at regne på forskellen i CO2-udledning mellem rutefly og privatfly. Resultaterne viser, at det i gennemsnit forurener klimaet 17 gange mere per passager at tage et privatfly end et rutefly på ni populære ruter fra Danmark ud i Europa.
I aktualitetsprogrammet P1 Morgen blev Simon Bendtsen her til morgen inviteret til at uddybe sin holdning.
Hvorfor er det pinligt at afdække omfanget og klimaudledning af privatfly hos nogle af de allerrigeste i vores samfund?
- Lige nu har vi en grøn krise. Markedet for havvindmøller er fuldstændig underdrejet på grund af en lang række komplekse årsager. Markedet for grønne brændstoffer, som skal sikre transport på en mere bæredygtig måde, kan slet ikke finde sine ben. Der er tusindvis af store udfordringer og problemer i forhold til klimaet og den grønne omstilling.
- At man så vælger at lefle for den allerlaveste fællesnævner og vælte historier ud over alle DR's flader om de superriges gøren og laden med privatfly, det er et udtryk for, at man skævvrider debatten og skævvrider fokus fra, hvor det vil være vigtigt at debattere, til hvor det ikke er vigtigt at debattere.
Fair diskussion – manglende proportioner
Simon Bendtsen anerkender, at det kan være fair at diskutere de riges flyrejser, og om der skal være afgifter på privatfly.
- Det her er på ingen måder uproblematisk. Det er slet ikke mit ærinde at frikende de her riges flyrejser. Der er en helt fair diskussion om de riges flyrejser.
- Problemet er her de manglende proportioner, siger han.
DR har udgivet en række artikler, herunder historier om privatfly ejet af nogle af Danmarks rigeste familiers flyvninger til destinationer som Mallorca og Paris og om, hvordan eksperter mener, at Lego-familiens privatfly "mudrer" virksomhedens grønne signaler.
En anden nyhedsvinkel handler om, at passagerer til almindelige rutefly fra nytår bliver pålagt en afgift på mellem 30 og 300 kroner pr. rejse, mens flyvninger med privatfly slipper for afgifter. Også det bliver vendt i P1 Morgen.
Efter historien har skatteminister Rasmus Stoklund (S) åbnet døren for, sådan lidt i hvert fald, at der også skal komme en afgift på privatflyvninger. Så er det vel en relevant diskussion at tage også i "store" DR?
- Jeg synes, at hele problemet er skævvridningen. Du bilder folk ind, at det her er verdens største problem, når realiteten er, at det er et meget lille problem, siger Simon Bendtsen.
Hvor stort er problemets omfang?
Simon Bendtsen kritiserer DR for ikke at have med i sin nyhedsdækning, hvor stort problemet er i forhold til den samlede CO2-udledning.
- Jeg har haft meget svært ved at finde ud af, præcis hvor stor en andel af verdens CO2-udledning yder de danske riges privatfly.
- Hvor stort er det her problem overhovedet?
Der findes ikke opgørelser for den samlede andel af danske privatflys CO2-udledninger, men det fremgår i DRs dækning om privatfly, at flytrafikken samlet set globalt står for cirka to procent af den samlede CO2-udledning i verden, ifølge Det Internationale Energiagentur.
Og det fremgår af dækningen, at en tur i privatfly tur-retur til Mallorca ifølge beregninger fra Aarhus Universitet udleder lige så meget CO2, som et menneske må udlede på et helt år i 2030, hvis vi vil leve op til Parisaftalen, der er den mest centrale klimaaftale, som verdens lande har indgået med hinanden.
Fremmedgørende debat
Men at nogle udleder mere CO2 end andre, mener chefredaktøren bare bliver brugt til at tale om skyld og skam og til at pege fingre i stedet for, hvordan vi kan løse de virkeligt store problemer, der er med den grønne omstilling.
- Det er faktisk det, der gør, at klimadebatten bliver fremmedgørende overfor almindelige mennesker. Fordi det handler mere om at pege fingre og have det godt nede i maven, end det handler om at tale om, hvordan kan vi gøre klimaet bedre, hvordan kan vi skabe mere bæredygtigt transport og energi.
Så det, du gør her, det er "whataboutism". Du siger ja, ja, ja, men hvad med det og hvad med det – det er meget vigtigere, så derfor kan vi ikke….
- Jeg synes, historierne er udtryk for et skævvredet fokus. Det synes jeg ikke har noget med "whataboutism" at gøre. Det har at gøre med, at alle de enorme ressourcer, der bliver puttet ind i sådan en historie, der bilder folk ind, at det her er det verdens største problem, når det i virkeligheden i klimasammenhæng er verdens mindste problem, og det er det, der er problemet.
I P1 Morgen læste radioværterne et skriftligt svar på kritikken op fra DR Dokumentars redaktionschef, Mikala Krogh:
"Hos DR står vi fuldstændig ved vores dokumentar og nyhedsdækningen i forlængelsen af den. Privatflyvning sætter hele klimadebatten på spidsen, fordi klimapolitik i høj grad handler om ulighed og fordelingspolitik. Temaet om privatfly har rejst en meget relevant offentlig debat om den enkeltes ansvar i forhold til håndteringen af klimaforandringerne og et fokus på at der i modsætning til passagerfly ikke kommer passagerafgift på privatfly når den nye aftale træder i kraft til næste år.
Som en af vor samtids største og vigtigste udfordringer prioriterer DR dækningen af klimaforandringerne meget højt. Vores klimadækning afspejles både i de daglige og løbende nyhedsudsendelser, i de perspektiverende formater og de helt brede magasiner. Derudover trækker vi også den undersøgende journalistik og vores dokumentarer ind i klimadækningen, når vi dækker mange forskellige perspektiver af klimaforandringerne lige fra flyvninger i private jetfly, ekstremt vejr og til markedet for havvind og solenergi."
Du kan høre hele interviewet med Simon Bendtsen i P1 Morgen via linket her helt til sidste i programmet.
Og på DRTV kan du lige nu se den nye DR-dokumentar 'De superriges privatfly' om brugen af danskejede privatfly.