Alle kender nok oplevelsen af at have en popsang siddende fast i hjernen - og gerne en små-irriterende en af slagsen. Nogle gange kan sangen hjemsøge én i flere dage, før man slipper af med melodien eller refrænet.
Men hvorfor sidder nogle sange bare fast på den måde?
Det har Dr Kelly Jakubowski fra Durham University i England for første gang undersøgt i stor skala.
Resultatet af studiet, der er publiceret i dagens udgave af Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts konkluderer, at ørehængere ofte er hurtigere i tempo, med en ret generisk melodi, der er let at huske. Men sangene har unikke intervaller, som fx hop eller gentagelser, der adskiller dem fra andre popsange.
Undersøgelsen bekræfter også, at sange der bliver spillet meget i radioen, og som for nylig har ligget højt på hitlisterne, oftere bliver ørehængere.
Riffet i Smoke on the Water
Tidligere har det knebet med beviser på, hvad der faktisk gør en sang fængende, uanset hvor populær den er, og hvor mange der har hørt den. Men nu har forskerne nogle retningslinjer at gå efter.
- Vores opdagelser viser, at man faktisk kan forudsige, om en sang bliver en ørehænger, baseret på sangens melodiske indhold. Det kan hjælpe spirende sangskriver eller spore reklamefolk ind på jingler, som folk vil huske i dage eller måneder, siger Kelly Jakubowski i en pressemeddelelse.
- De her klæbrige sange ser ud til at have et hurtigt tempo, kombineret med en almindelig melodi-form og usædvanlige intervaller eller gentagelser, som vi hører i åbningsriffet til Smoke On the Water af Deep Purple eller i omkvædet til Bad Romance af Lady Gaga.
Forskere fra Durham University, Goldsmiths, University of London og University of Tübingen deltog i undersøgelsen, som identificerede kriterierne i en række ørehængere ved at spørge en lang række mennesker.
I alt blev 3.000 mennesker udspurgt om hvilke sange, der oftest blev til ørehængere og sammenlignede dem med sange, der aldrig blev kaldt ørehængere, men som alligevel var populære og højt placerede på hitlisterne.
https://www.youtube.com/watch?v=0WpKpcEORxo
Simple melodier fra børnesange
Nogle af eksemplerne, som forskerne har fremhævet, er blandt andet børnesange som Twinkle Twinkle Little Star, hvor første frase stiger i frekvens og den anden falder - en opskrift som mange børnesange følger.
Samme opskrift genkender forskerne i Maroon 5 hittet "Moves Like Jagger", hvor formen i riffet først stiger og dernæst falder.
Udover en genkendelig og almindelig melodi er den anden vigtige ingrediens i en ørehænger noget usædvanligt i sangens struktur. Det kan fx være uventede hop, eller toner der gentager sig mere, end man forventer i en almindelig popsang.
Her nævner forskerne sangene "My Sharona" af The Knack og "The Mood" af Glenn Miller, som eksempler på sange med underlige intervaller.
https://www.youtube.com/watch?v=bbr60I0u2Ng
99 procent får en ørehænger hver uge
Undersøgelsen viste også, at 99 procent af os får en sang på hjernen mindst én gang om ugen. Det sker normalt, når hjernen ikke har meget andet at tage sig til, fx når vi tager brusebad, går ture eller udfører pligter i hjemmet.
Ørehængerne kan dog også aktiveres, når vi udsættes for særlige sange, ord, billeder eller andre associationer.
Sådan kommer du af med en ørehænger:
- •
Lyt til sangen: Mange medvirkende fortalte, at de kunne komme af med ørehængeren ved at høre hele sangen igennem.
- •
Distraher dig selv: Få ørehængeren til at forsvinde ved tænke på eller lytte til en anden sang. Den mest populære sang i England var nationalsangen God Save the Queen.
- •
Lad den være: Andre foreslår, at man kommer af med ørehængeren ved at undgå at tænke på den, så den forsvinder af sig selv.