25 år med Google: 'Vi er blevet til mennesker, hvor der er meget kort tid mellem spørgsmål og svar'

Det er verdens mest besøgte webside med cirka 90 milliarder besøg om måneden.

På billedet ses stifterne af Google. Det er Larry Page til venstre og Sergey Brin til højre. (Foto: © -, AFP/Ritzau Scanpix)

Jeg googler det lige om lidt.

Sådan lyder det fra Henrik Føhns, vært og redaktør på Ingeniørforeningen IDAs podcast Techtopia, da han ikke kan komme på ordet for en af de browsere, der kom før Google.

Og på en måde er det meget rammende for noget af det, Google har gjort ved os i de 25 år, de har været til.

- Googles formål har været at organisere al verdens information - det har været deres ide fra start. Det gjorde, at vi fik en utrolig effektiv og overskuelig måde at finde information på nettet, siger han.

Men "der findes ikke en gratis frokost", som han kalder det med reference til et gammelt ordsprog.

- Alt hvad vi gør på nettet, som tit er en afspejling af det, vi gør i virkeligheden, har de gjort til data, som de kan kommercialisere. Det vil sige, hver eneste gang du og jeg skal have svar på noget på nettet, så tjener Google penge på det.

- På den måde er vi blevet til digitale objekter, og på den måde kan man udnytte alt, hvad vi gør, kommercielt.

Her kan du se et indslag fra 2009 om Google Earth. I indslaget medvirker Henning Adsersen, lektor på Biologisk Institut på Københavns Universitet.

For hurtig på aftrækkeren til at søge på Google?

Google er "vores orakel", som man kan gå til, og vi tyer til det meget hurtigt, når vi skal have svar på noget, forklarer Christiane Vejlø, der er trendanalytiker og står bag bogen 'Argumenter for mennesker'.

- Vi er blevet til mennesker, hvor der er meget kort tid mellem spørgsmål og svar.

Det kan ifølge hende også betyde, at vi ikke sidder og diskuterer ting, men meget hurtigt slår det op eller siger "det er sådan her, det er".

Nogle gange går vi også "enormt tillidsfuldt" til Google for at finde svar på nogle meget private ting - måske uden at tænke over, at vores data bliver brugt.

- Vi fortæller Google enormt meget, når vi søger. Hvilke sygdomme vi er bekymret for, vi fortæller om vores børn, om deres kærester og vores psykiske problemer. Alt muligt, siger hun.

Indslaget her er fra 2007, hvor man også talte om de informationer, søgemaskinen indsamler på os:

Google var 'overlegen', da den kom frem

Det er 25 år siden, at Googles platform blev lanceret, og udover en ændring i logo og konfetti i den anledning, skriver de også selv, at de dengang blev til for at hjælpe os med at finde svar på stort og småt.

Og det er de i den grad lykkedes, mener Henrik Moltke, DR's techkorrespondent.

Da Google kom, var det noget "fuldstændig andet" end de søgemaskiner, der var på det tidspunkt - eksempelvis Yahoo. Med Google kunne man søge på tværs af al information på en helt andet måde, fortæller han.

- Googles søgemaskine var med det samme et overlegent produkt og gjorde, at man kunne finde stort set alt på internettet på et millisekund. Det kan slet ikke overvurderes, hvor væsentligt det har været, siger han.

Ifølge Moltke får han mere ud af Google, end de får ud af ham. Men der er heller ingen tvivl om, at Google har været utrolig gode til at kapitalisere på andres indhold, lyder det.

Artiklens anden Henrik - nemlig Henrik Føhns - fortæller, at der har været en masse sager blandt andet ved EU-Domstolen, som drejer sig om Googles monopollignende status. Fordi de er blevet så store på søgemaskiner, nethandel og annoncer, så har de i meget vidt omfang nærmest kunnet "skrive reglerne selv".

Og det har altså givet dem nogle sager på halsen.

- Fordi konkurrenter og andre - Margrete Vestager (konkurrencekommissær i EU, red.) for den sags skyld - mener, at Google misbrugte deres status. Og det er selvfølgelig et problem, siger han.

Blandt andet tabte Google en sag i 2021 ved EU-domstolen, der stadfæstede en bøde på 18 milliarder kroner for misbrug af sin dominans. I 2019 vandt google omvendt en EU-sag, der handlede om retten til at blive glemt på internettet.