Vinden giver hjemmebanefordel til EM i sejlsport

De helt særlige vejrforhold kan snyde sejlere, der har forsømt at læse op på den lokale geografi.

Fra 5. til 10. juli er der er EM i sejlsport i Aarhus, hvor også sejlere udenfor Europa deltager for at prøve evnerne af. Foto: Simon Brix

Med 10 meter i sekundet rammer vinden de mange farvestrålende flag og trækker hastigt bådene længere ud i Aarhus Bugten.

Men både styrke og retning kan være svært at vide sig sikker på, når man som hundredvis af sejlere i disse dage dysteri EM i sejlsport i Aarhus. Disciplinerne er de samme, som der blev dystet i ved seneste OL; 49er, 49erFX og Nacra 17.

- Man kan godt tro, det er nemt og forudsigeligt, men så skifter det pludseligt, siger Per Hjerrild, Regatta Manager hos Sailing Aarhus.

Han er en af de lokale, der hjælper alle sejlerne på plads, når de er på land. Men når de er i bølgerne, er det op til sejlerne selv at sørge for, at de har styr på alle vejrforholdene og den lokale geografi.

- Aarhus har både flade stykker, men også høje bygninger, og det skal man tage højde for som både arrangør og sejler. Andre sejlere (fra andre dele af verden, red.) kan være vant til forhold, hvor man i højere grad kender vinden, og ved hvornår den slår over. Det kan man ikke sige her på samme måde, fortæller Per Hjerrild.

De dystes i tre forskellige klasser, der også sejles i til OL. Banerne ligger ude i Aarhus Bugten, og den særlige topografi kan give drilske vindforhold for sejlerne på det ellers rolige vand. Foto: Simon Brix

Vinden er alt

De lette 49er-både racer rundt i bugten, og på afstand kan man se, hvordan duoerne ombord på et splitsekund springer fra den ene side til den anden, og selvfølgelig dukker hovedet halvvejs, for at undgå at komme i karambolage med skibets bom, der hastigt svinger fra side til side.

Og det er ikke bare kroppen, der skal være skarp på de mange omstillinger og skiftende vindretninger. Det skal sindet også, fortæller Peter Homilius Hansen, cheftræner i Elitecenter Aarhus, under Dansk Sejlunion.

- 80 procent af alle beslutninger, man træffer som sejler, er baseret på vind. Derfor er det enormt vigtigt at kunne læse vinden. Derfor bruger vi også meget tid på at forstå meteorologi på et praktisk niveau, for eksempel at kunne aflæse vandet, så vi ved, at de mørke områder er der, hvor der er mest vind, forklarer Peter Homilius Hansen og peger ud på Aarhus bugten.

Samtidig trækker nogle polske, engelske og new zealandske sejlere deres både op af vandet. De tætsiddende neoprendragter afslører, at en ordentlig fysik er påkrævet for at kunne tøjle båd og vejr. Men Peter Homilius Hansen understreger, at træningen også foregår med dagens vejrudsigt.

- Jeg har sejlet over det meste af verden, og jeg synes faktisk, vi i Danmark har nogle virkelig gode vejrudsigter fra DMI. Og det er vigtigt. Jeg vil gætte på, at hvert hold sejlere har kigget på vejrudsigten 15-20 gange, inden de skal ud, siger han, og understreger, at det igen er vinden, der er afgørende.

- For hver sekundmeter, vinden ændrer sig, jo mere ændrer båden sig. Så vi forsøger hele tiden at læse vinden de næste 20 minutter.

De to new zealandske sejlere Oscar Gunn og Logan Dunning Beck oplever i høj grad, at lokale kan få et forspring i bølgerne på grund af deres kendskab til særligt vinden. Foto: Simon Brix

Glem analysen i Aarhus

Med det store fokus på vejr, prognoser og forståelsen af begge dele, følger også et behov for at kunne planlægge.

- Vinden er jo doven og vil løbe, hvor den møder mindst modstand. Ved vestenvind er det afgørende at aflæse et mønster, opsummerer elitecheftræner fra Dansk Sejlunion Peter Homilius Hansen.

Men Aarhus bugten er særligt drilsk. Mens det meste af landskabet ud til kysten er fladt, sørger både Riis Skov og højden, som Risskov ligger på, for, at man kan møde en springende vind, der kan skifte både retning og styrke. Det kan ske, hver gang der er vestenvind, hvilket er den mest normale vindretning i landet.

Det gør det tæt på umuligt at lægge en fast strategi i bugten. Men det er ikke alle forundt at kende den konklusion, og derfor kan danske og særligt lokale sejlere have en fordel.

- Aarhus er så svær og kaotisk, så det er svært at finde et mønster, men det er faktisk endnu vigtigere at vide, at der ikke er et mønster. Det kan være lige så vigtigt som at prøve at forudsige det. Det er da en eller anden form for hjemmebanefordel, siger han.

Og det nikker de genkendende til langs den 49er båd, der netop er trukket op på land, hvor et newzealandsk sejl endnu vajer i vinden, mens 23-årige Oscar forsøger at bugsere båden op på en trailer.

De to newzealændere har ellers forsøgt at fratage de lokale danske konkurrenter fordelen i lokalkendskab til vind og bugt. Begge sejlede her i 2014 og igen 2018. Og mens de forskellige baner strækker sig langt ud i bugten, og derved nærmer sig Djurslands sydlige pynt, så er det ikke her, de to blev mest overrasket over vindforholdene.

- Da vi sidst var her, var der jo ikke andet end et enkelt lille skur herude, griner de og peger omkring sig på Aarhus Ø.

- Nu er der jo høje bygninger, og mange af dem, og det kan virkelig give drilske forhold med vinden. Så det er noget helt andet at sejle her nu end i 2018.