Facebooks direktør Mark Zuckerberg erkender nu, at der er blevet begået fejl i forbindelse med deres samarbejde med dataselskabet Cambridge Analytica.
I weekenden oplyste Facebook, at de har suspenderet kontoen for dataselskabet Cambridge Analytica.
Selskabet arbejdede i 2016 for Donald Trumps valgkamp i USA og slap af sted med at hugge personlige profiler hos 50 millioner brugere hos Facebook.
Siden har flere af Cambridge Analytica chefer og deres samarbejdspartnere været på skafotet og er blevet udskammet i medierne, men indtil nu har der ikke været nogle udmeldinger fra Facebook selv.
I en Facebook-opdatering hertil aften, dansk tid, fortæller Mark Zuckerberg, at han og Facebook arbejder på at forstå, hvad der præcist gik galt:
- Vi har et ansvar for at beskytte dine data, og hvis vi ikke kan det, så fortjener vi ikke at tjene dig. Jeg har arbejdet på at forstå præcis, hvad der skete, og hvordan man sørger for, at det ikke sker igen, skriver Mark Zuckerberg.
- Den gode nyhed er, at de vigtigste tiltag for at forhindre dette i at ske igen i dag, har vi allerede taget år siden. Men vi har også lavet fejl, der er mere at gøre, og vi skal oppe os og gøre det.
To konkrete tiltag
Mark Zuckerberg fortsætter med at redegøre for for hele forløbet i sagen med Cambridge Analytica. Et forløb, der strækker sig over flere år. Han afslutter Facebook-opslaget med at præsentere to konkrete tiltag, som han og Facebook må gøre tage direkte konsekvens af sagen med Cambridge Analytica.
- For det første vil vi undersøge alle apps, der har haft adgang til så store mængder information, inden vi ændrede vores platform for dramatisk at reducere datatilgangen i 2014, og vi vil foretage en fuldstændig revision af enhver app med mistænkelig aktivitet, skriver Mark Zuckerberg.
- For det andet vil vi begrænse udvikleres dataadgang endnu mere for at forhindre andre former for misbrug. For eksempel fjerner vi adgangen til dine data, hvis du ikke har brugt deres app om 3 måneder. Vi reducerer de data, du giver en app, når du logger ind - til kun dit navn, profilfoto og e-mail-adresse, skriver Mark Zuckerberg.
Facebook-direktøren forklarer, at man også ændrer reglerne for, hvornår firmaer må dele folks private indlæg eller andre data.