Når Volkswagens amerikanske direktør, Michael Horn, senere i dag skal stå skoleret i Repræsentanternes Hus i den såkaldte ’diesel-sag’, så bliver det med en stor indrømmelse fra topchefen.
For ja; Michael Horn kendte til bilproducentens mulige snyd med udledningen af Nox – kvælstofoxider fra mange millioner biler.
Og han har gjort det i omkring halvandet år, siden en gruppe forskere på universitetet i West Virginia fremlagde deres rapport om bilerne.
Det erkender han i det vidnesbyrd, som han vil præsentere senere i dag.
Samtidig forklarer han, at Volkswagen ikke informerede myndighederne om snydesoftwaren før den 3. september i år.
- I foråret 2014 (…) fik jeg at vide, at der var et muligt problem med at overholde udledningsgrænserne, der kunne udbedres, står der i det talepapir, han vil tale ud fra senere i dag.
Han vil ved samme lejlighed forklare, at han blev orienteret om, at den amerikanske miljøstyrelse ville kunne afsløre snydesoftware ved hjælp af en række tests, og at der ville være sanktioner forbundet med ikke at overholde reglerne.
Senere i 2014 orienterede det tekniske team i Volkswagen om, at der nu var sat en plan i værk for at få bilerne til at overholde udledningsgrænserne.
Rettelse 09.51: Tidligere skrev vi, Michael Horn havde kendt til problemerne i 180 dage. Det korrekte er siden foråret 2014 - altså væsentligt længere.