Volkswagens amerikanske chef, Michael Horn, står netop nu foran sit livs opgave i den amerikanske kongres.
Horn erkender, at han allerede i 2014 kendte til, at der var problemer med udledninger fra bilgigantens dieselbiler.
Men han fastholder, at det først var i september, at han fik kendskab til den snydesoftware, der var installeret på millioner af biler, siger han. Det skete "et par dage" før den 3. september, hvor selskabet officielt erkendte, at det fandtes.
Ansvaret skal placeres i Tyskland
Den tyske topcehf i USA har med det samme sagt undskyld for den omfattende svindel med, hvor mange skadelige stoffer deres dieselbiler udleder.
Horn betegner hele sagen som "dybt foruroligende" og lover, at Volkswagen vil samarbejde fuldt ud med alle myndigheder og "arbejde på at sikre, at dette aldrig sker igen".
- Jeg har arbejdet for det her firma i 25 år. Kvalitet, integritet og ej at snyde var centralt for vores arbejde. Jeg er ligeså rørt som alle andre, siger Horn.
I den forbindelse fastholder Horn, at snydesoftwaren blev skabt i Tyskland, og at det derfor skete et sted, han ikke har ansvar for.
Efterforskes i flere lande
Flere steder hos Volkswagen er i dag blevet ransaget som led i efterforskningen af den verdensomspændende svindel med den tyske fabrikants dieselmotorer, der involverer op mod 11 millioner dieselbiler.
Sagen kom frem for nogle uger siden, da miljømyndighederne i USA afslørede, at en andel af Volkswagens dieselbiler forurenede 40 gange mere end tilladt.
Koncernen er under efterforskning i flere lande.
Michael Horn grilles stadig af kongressen. Se det her.