Det var aldrig Volkswagens topchefer eller bestyrelse, der fandt på at snyde med softwaren og dermed 'rense' mere end 11 millioner dieselbiler verden over fra at forurene op mod 40 gange mere end det tilladte i USA, hvor skandalen blev opdaget.
Det var derimod "et par" softwareingeniører i Tyskland.
- Jeg ved det, det er meget svært at tro, sagde Michael Horn, da han i over to timer blev grillet i den amerikanske kongres torsdag eftermiddag dansk tid.
Bilernes svar på Lance Armstrong
Allerede torsdag morgen skabte Michael Horn overskrifter i USA, da han erkendte, at han kendte til problemer med dieselbilerne allerede i 2014.
Og han startede derfor dagens høring med at undskylde og understrege, at selve snydesoftwaren var ukendt for ham op til dagen før de store afsløringer den 3. september.
Men trods gentagen undren fra flere kongresmedlemmer afviste han, at koncernens ledelse eller bestyrelse har ansvaret for den største skandale i selskabets 79 års levetid.
- I er bilbranchens svar på Lance Armstrong, konstaterede demokraten Peter Welch fra Vermont forarget.
Softwareskader kan tage år at fikse
Volkswagen mener, at de fleste af de 500.000 dieselbiler, der kører rundt på de amerikanske landeveje, skal have komplekse softwarerettelser, der kan tage flere år at lave.
Og at bilernes ydeevne kan blive forringet af det.
Men derudover var Michael Horne uklar i spyttet om, hvad Volkswagen har gjort sig af overvejelser i forhold til at kompensere kunderne.
Skandalen blev afsløret i starten af september og kostede snart efter den tyske topchef Winterkorn jobbet.
Op mod 91.000 biler i Danmark kan være berørt af Volkswagens forsøg på at sløre bilernes reelle forureningsniveau.
Volkswagen i Danmark er ved at skaffe stelnumre på de biler, det drejer sig om, og ejere kan forvente en henvendelse fra koncernen, hvis der er snydesoftware i deres biler.