Hotline til Facebook og oprustning fra politiet. Den svenske valgkamp er igang

I centrum af den svenske valgkamp, både digitalt og analogt, står Sverigedemokraterne.

Som en gimmick navngav Sverigedemokraternas partileder Jimmie Åkesson små lam efter Sveriges øvrige politikere og delte dem ud til publikum. (Foto: © 50090 Johan Nilsson/TT, Scanpix)

I dag holder Sverigedemokraterne sommermøde i den sydsvenske kystby Sölvesborg. Men det er ikke kun i virkeligheden, at valgkampen er i gang. Det er den også på internettet og sociale medier, hvor også de yderligtgående fløje blander sig.

Sverigedemokraternes sommermøde får særligt stor opmærksomhed, fordi der er mindre end en måned til det svenske Riksdagsvalg, hvor det højreorienterede parti står til at få en betydeligt fremgang.

Så der er optimistisme at spore hos partiformand Jimmie Åkesson, der møder pressen i dag:

- Vi er ikke længere et lille parti, som man kan hundse rundt med. Vi skal høres. Vi har ikke til hensigt at gå til enten (Stefan, red.) Löfven (S) eller (Ulf, red.) Kristersson (M) med hatten i hånden, siger Åkesson.

Under sommermødet køber de fremmødte merchandise og spiser store grillpølser. Og stemningen var særligt eksalteret, da sangeren Nick Borgen gav det med schlaggeren "We are all the winners". Få syn for sagen neden for:

Stigende opbakning

Siden Sverigedemokraterne kom i Riksdagen i 2010 med 5,7 procent af stemmerne, er støtten til partiet støt steget.

I følge en meningsmåling, som SVT har fået foretaget blandt 4.800 repræsentative vælgere, står Sverigedemokraterne til at få en femtedel af stemmerne. Det svarer til 80 mandater i Riksdagen. Partiet har i tidligere målinger ligget langt højere.

SVT informerer ikke om den statistiske usikkerhed i deres måling.

DR Nyheders Europakorrespondent, Anna Gaarslev, var med til dagens møde. Hun fortæller, at Jimmie Åkesson budskab, var, at Sverigedemokraterne skal være landets største parti.

- De kommer til at fylde i det politiske landskab efter det her valg. Det vil være tegnet om for altid, det vil slet ikke være det samme som før. Så det var en tale fuld af optimisme og gåpåmod, som Sverigedemokraternes leder netop har leveret, siger Anna Gaarslev.

- Flere og flere mennesker får øjnene op for partiet, og mange tror, at de meningsmålinger, der giver partiet mellem 20 og 25 procent af stemmerne, faktisk undervurderer, hvad Sverigedemokraterne rent faktisk kan.

Der var også andre danske islæt i Blekinge i dag. Dansk Folkepartis Mikkel Dencker talte til de fremmødte, og formand Kristian Thulesen Dahl var med på videolink.

Ekstremisme i Sverige

Politiet i Sölvesborg i Blekinge havde oprustet i forbindelse med dagens sommermøde. Sverigedemokraternes arrangementer bliver ofte mødt af voldsomme moddemonstrationer fra venstreradikale og flygtningeaktivister.

Omvendt går højreaktivister og nynazister også gerne på gaden med deres budskaber, som vi har set flere gang de seneste år.

Og ifølge nogle af de gamle svenske partier lægger Sverigedemokraterne med deres stærkt nationalistiske holdninger også for langt op af disse tendenser.

- Dette er et nazistisk parti, racistisk parti, sagde statsminister, Stefan Löfven (S), i en tv-debat for to år siden.

Derfor kan det blive svært for Sverigedemokraterne at få deres formodentligt mange stemmer til at arbejde, vurderer Anna Gaarslev:

- Især i den borgerlige blok er der splittelser om, hvad man skal stille op med Sverigedemokraterne. Simpelthen fordi man har brug for deres vælgere og deres stemmer. Men beskeden udadtil er fra de øvrige partier, at man helst vil danne en regering udenom Sverigedemokraterne, siger Anna Gaarslev.

Sommermøde for Sverigedemokraterne og partiets vælgere. På scenen taler partiformand, Jimmie Åkesson. (Foto: DR Nyheder)

Valgkamp på nettet

De yderligtgående bevægelser og fraktioner mødes og organiseres over internettet og sociale medier. Derfor har myndighederne også taget deres forbehold i forbindelse med det svenske valg.

Politikerne forsøger at imødegå falske og særligt hadske opslag på Facebook. Partierne har derfor fået en hotline til Facebook, hvor de kan ringe ind, hvis der er opslag, der er problematiske eller forkerte.

Det fortæller digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) i programmet Studio 1 på Sveriges Radio. Ministeren har ikke selv brugt hotlinen. Den er mest tiltænkt partisekretærerne, siger han. Men der er eksempler på, at den er blevet brugt.

- Der har eksempelvis været kampagner, der har været åbentlyst problematiske og ikke sande, siger Peter Eriksson.

Det er ikke politikerne og deres partier, der bestemmer, om indhold skal fjernes. De kan udelukkende gøre opmærksom på det. Det er Facebook, det tager beslutningen.

Det er valg i Sverige den 9. september.