USA-korrespondenter: Amerikanske medier har svigtet i valgdækningen

Medierne har givet Trump promovering i milliardklassen, mener TV2’s USA-korrespondent Jesper Steinmetz.

Mikrofonen er altid til rådighed for præsidentkandidaten Donald Trump, når han ønsker det. (Foto: © Harrison McClary, Scanpix)

- Donald Trump har fået reklame og omtale, der er milliarder værd. For eksempel har tv-stationen CNN stillet ukritisk om, hver eneste gang han har vist sig ved et valgmøde.

Kritikken kommer fra TV2’s USA-korrespondent Jesper Steinmetz, som fredag medvirkede i en diskussion i P1’s ”Mennesker og medier” om de amerikanske mediers dækning af præsidentvalgkampen.

Især har det været et problem, at det først var langt inde i valgkampen, at Donald Trump blev behandlet på linje med de andre republikanske kandidater og ikke bare som ”en underholdende showman”.

Dermed fik han ”alt for lang snor”, lød det fra Jesper Steinmetz.

Heller ikke Informations korrespondent Martin Burcharth var imponeret af sine amerikanske kolleger:

- De har ikke levet op til deres rolle som kontrolinstans; de har ikke været fair i dækningen af Hillary Clinton, hvor hendes e-mail-skandale er blæst op til meget mere, end den kan bære.

I ”Mennesker og medier”-diskussionen deltog også Berlingskes korrespondent, Kristian Mouritzen, og han hæftede sig især ved Donald Trumps evne til at komme med meget enkle statements:

- Og det er tydeligt, hvordan Trump har sat dagsordenen hele vejen igennem med sin meget tv-egnede fremtræden.

DR’s Stéphanie Surrugue understregede betydningen af, at Donald Trump og hans valgmøder er ”underholdende”, og hun tilføjede:

- Fra scenen kommer han altid med provokerende udtalelser, som på godt og ondt løber med opmærksomheden.

Mennesker og medier genudsendes på P1 lørdag 13.03 – og kan også høres her.