Den ydre højrefløj markerer sig stadig tydeligere i billedet i den tyske offentlighed.
I midten af årtiet samlede den højrepopulistiske organisation Pegida og dens aflæggere tusinder af tyskere til demonstrationer mod islamisering i flere tyske byer. Og ved parlamentsvalget i Tyskland i 2017 fik højrenationalistiske Alternative für Deutschland (AfD) 13 procent af stemmerne og blev det tredjestørste parti i Forbundsdagen.
I disse dage har højrekræfterne travlt på deres seneste politiske indsatsområde: De tyske arbejdspladser.
Frem til maj er der nemlig tillidsmandsvalg i tusindvis af virksomheder og organisationer. Og mange steder stiller højrefløjen for første gang op med egne fagforeninger, lister og kandidater.
- Kravet om en alternativ fagforening, der ikke tjener det tyske establishment, det er så stort i samtlige brancher, at vi slet ikke kan svare på alle de henvendelser, vi får, siger Oliver Hilburger, som er formand for Zentrum Automobil – en ny fagforening, som netop har vundet en række tillidsmandsposter i den tyske bilindustri.
Ved tillidsmandsvalget hos BMW i Leipzig fik Zentrum Automobil 11 procent af stemmerne. Hos Daimler, der laver Mercedes-biler, fik man 13 procent.
Strategisk fremstød
Der er tale om et strategisk fremstød fra det ydre højre, forklarer DR Nyheders Tyskland-korrespondent, Michael Reiter:
- De ideologer og aktivister, der banede vejen for AfD i Forbundsdagen, vil som det næste erobre det tyske arbejdsmarked. Det er næste skridt i forsøget på at øge deres politiske indflydelse i Tyskland.
Michael Reiter fremhæver forlægger og journalist Jürgen Elsässer som en af drivkræfterne bag den nye strategi. Den tyske forlægger og journalist ses som en af chefideologerne på den ydre tyske højrefløj.
Vi vil åbne en ny front i modstandkampen for Tyskland. Og det er fronten ude på arbejdspladserne.Vi forbinder patriotisme og indsatsen for arbejderne og de svage i vores land. En national og social befrielse af det tyske folk, lyder Jürgen Elsässers beskrivelse af den nye fagbevægelse.
Et stort netværk
Både de etablerede tyske fagforbund og virksomhederne reagerer skarpt på udtalelser som denne.
- De repræsentanter, som jeg har talt med i bilindustrien og tysk LO, kalder fremstødet højrepopulistisk - hvis ikke ligefrem højreekstremistisk. Det skyldes også, at formanden for Zentrum Automobil har været medlem af et nazirockband, siger Michael Reiter.
- Men frem for alt ser man Zentrum Automobil som en del af et større netværk, der består af AfD-politikere, medlemmer af den stærkt højreorienterede Identitære Bevægelse, af Pegida-folk og såkaldte Ein Prozent-folk.
Ein Prozent er en aktivistgruppe, der koordinerer kampagner for de højreorienterede fagforeninger, og betegner sig selv som "Tysklands største patriotiske borgernetværk".
- Det er alt sammen initiativer og bevægelser, der ses som yderligtgående. Og hvor flere er under observation af den tyske efterretningstjeneste, fortæller Michael Reiter.
Modstandskæmpere
Højregrupperne afviser, at de skulle være ekstremister.
- De ser sig selv som modstandskæmpere mod et establishment, der vil bestemme, hvad man må sige og tænke, fortæller Michael Reiter.
- De føler sig uretfærdigt stemplet som ekstremister, fordi de tillader sig at kritisere globaliseringen og vil beskytte nationale, tyske interesser.