Trætheds-alarm og nødbremse: Nye sikkerhedskrav til biler skal føre til færre drab i trafikken

Om tre år skal alle nye køretøjer i EU have installeret en række sikkerhedsfunktioner.

Trafiksikkerheden i EU er allerede høj. Her er det motorvej E45 ved Støvring. (Arkiv). (Foto: © Henning Bagger, Scanpix)

Når nye biler triller ud på de europæiske veje om tre år, skal de kunne fortælle førerne, hvis de eksempelvis kører for stærkt, eller hvis dæktrykket pludselig falder.

Det står klart, efter at et bredt politisk flertal i Europa-Parlamentet i dag har stemt for, at alle biler, varevogne, lastbiler og busser fra maj 2022 skal udstyres med en række avancerede sikkerhedsfunktioner.

Det drejer sig i alt om 30 nye teknologier, og målet er at sænke antallet af trafikdræbte i Europa.

- Vores fokus har altid været på sikkerheden for trafikanter, navnlig de sårbare. Det nye obligatoriske udstyr til biler, lastbiler og busser vil bidrage til at redde menneskers liv, udtaler europaparlamentariker Róza Thun, der har været parlamentets ordfører på sagen.

Nødbremsesystem og mulighed for alkolåse

Foruden overvågningen af dæktrykket og den intelligente fartkontrol bliver det blandt andet krav fra EU's side, at alle køretøjerne skal kunne sende en advarsel, hvis føreren bliver træt eller døsig.

Derudover skal der installeres et nødbremsesystem i alle nye biler, og det skal samtidig være muligt at montere alkolåse for at forhindre spirituskørsel.

Dertil bliver det et krav, at lastbiler og busser skal have installeret særligt udstyr, som skal gøre det lettere for førerne at opfange cyklister eller fodgængere, der befinder sig i den blinde vinkel.

De nye EU-regler gælder for nye biler i 2022 og for gamle biler i 2024. (Foto: © Henning Bagger, Scanpix)

Ifølge Europa-Kommissionen mistede i alt 25.100 mennesker livet sidste år i ulykker på EU’s veje. Det er et fald på 21 procent sammenlignet med 2010, og de europæiske veje er blandt de sikreste i verden.

Men menneskelige fejl er skyld i 95 procent af alle uheld i unionen, og ifølge EU’s eget skøn kan et intelligent system, der holder øje med bilisternes fart, reducere antallet af trafikdræbte med 20 procent.

- Vi indfører ikke en hastighedsbegrænser, men et intelligent system, som vil gøre førerne fuldt bevidste om, hvornår de overskrider hastighedsbegrænsningerne. Dette vil ikke blot gøre os alle sikrere, men også hjælpe bilisterne til at undgå fartbøder, siger Róza Thun.

De fleste af de nye teknologier og systemer bliver obligatoriske fra maj 2022 for nye modeller og fra maj 2024 for eksisterende modeller.

De nye regler blev forhandlet på plads mellem Europa-Parlamentet og EU's medlemslande den 26. marts i år. Med dagens afstemning har europaparlamentarikerne sagt endelig god for reglerne.

De skal dog også først godkendes af medlemslandene, før de kan træde endeligt i kraft.