Thailand: Propaganda-kampagner overdøver brud på menneskerettighederne

Thailands militærstyre har været særdeles gavmilde, siden de kuppede sig til magten i maj sidste år. Men det er ren propaganda, lyder det fra en ekspert.

Med app'en 'Army Sticker' kan hærens tilhængere pynte deres private billeder med tegninger af General Prayuth Chan-o-Cha. App'en er en del af hærens propagandafremstød. (© DR Nyheder)

Han har røde kinder, og et stort smil, den lille tegneseriefigur af Thailands leder, General Prayuth Chan-o-Cha, som thailændere kan pynte deres billeder med, hvis de downloader applikationen "Army Sticker" til deres telefon.

App'en er gratis - det er en lille del af kampagnen "Bring lykken tilbage til folket", som det thailandske militær lancerede kort efter de kuppede sig til magten i landet i maj 2014. Som et andet led i kampagnen delte militæret også gratis biografbilletter ud, gav gaver og arrangerede store shows.

Nu lancerer det gavmilde thailandske militær endnu et stort tiltag: "Opdag thaiheden 2015" hedder en ny kampagne, der skal lære både omverdenen og thailænderne selv, hvad "thaihed" er.

"Thaihed"

- Thaihed er alt, hvad vi har lært fra vores forfædre op til i dag. Thailand har en kultur, der er forskellig fra andre lande i Asien, forklarer Thawatchai Arunyik, guvernør for Thailands Turistministerium, der står bag kampagnen.

En del af kampagnen handler om at sætte fokus på et sæt moralske værdier, som General Prayuth Chan-O-Cha har introduceret. Der er 12 værdier, som regeringen opfordrer thailænderne til at følge. Det kan kampagnerne hjælpe med, mener guvernøren:

- På grund af den moderne teknologi går det alt for stærkt. Nogle mennesker glemmer at opføre sig ordentligt. Jeg vil gerne have, at thailænderne kommer tilbage til den rette vej, siger Thawatchai Arunyik.

Forsøg på at legitimisere styret

Det er imidlertid klassisk propaganda, lyder det fra thailandske Dr. Pavin Chachavalpongpun, der er lektor ved Kyoto Universitet i Japan.

- Fundamentet for deres legitimitet er skrøbeligt - de kom til magten ved et kup. Så nu er de nødt til at finde på nye tricks hele tiden. Dette her er en metode til at gøre landbefolkningen tilfredse, ved at give gaver og gratis ting, siger han.

Begrebet "thaihed", som militærets nye kampagne fokuserer på, giver han heller ikke meget for: - Der er ikke noget, der hedder thaihed. Det er et hult begreb, som man kan definere som man vil. Det hele er et forsøg på at legimitere et kup, der væltede en demokratisk valgt regering, siger han og fortsætter:

- Men det er uholdbart i længden. For det første er det meget dyrt - det koster at give thailænderne gratis biografbilletter og fodboldkampe og danseshow. Og for det andet, så har befolkningen i dag behov for politisk indflydelse - ikke fribilletter, siger han.

Menneskerettigheder i frit fald

"Opdag Thaihed 2015"-kampagnen består af 12 festivaler spredt over hele 2015. Men kampagnerne støjer, og skygger for andre nyheder, lyder det fra journalist Thaweeporn Kummetha fra mediet Prachathai.

Journalist ved det kritiske medie, Prachathai, Thaweeporn Kummetha. (© DR Nyheder)

- Medierne er nødt til at dække det, fordi det er så overdådigt - det er så store begivenheder, de arrangerer. Men det tager fokus fra de dårlige nyheder om militæret, siger hun.

Og dårlige nyheder er der nok af. For få uger siden udgav organisationen Human Rights Watch deres årlige rapport "World Report" over den menneskeretslige situation i mere end 90 lande.

Ifølge Asien-direktør Brad Adams har menneskerettighederne i Thailand været i "frit fald", siden militæret overtog magten i maj 2014. Han nævner særligt censur af pressen, indskrænkning af ytringsfriheden og en stigning i arrestationer med politisk motiv som problematiske i Thailand.